Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 5228 ggr
Mossedal
0

Återkommande diarrer/magproblem!?

Vi har en häst som sedan inköp haft återkommande allvarliga magproblem (vet inte vad jag ska kalla det).

Hästens sköts "enligt konstens alla regler" vad gäller foder, avmaskning osv.
Det är inte en "nervös" eller lättstressad häst, bara pigg och alert.

Fösta gången h*n insjuknade fann vi hästen totalt utpumpad i hagen, dyblöt av svett och totalt slopslut.
La sjutton täcken på, och vandrade med hästen hela natten tills ingen av oss orkade längre. Hästen drack lite, bajsade och vi hoppades på det bästa. Hästen var trött i flera dagar men återhämtade sig.

Andra gången var som en mildare variant av första gången.

Tredje gången "missade" vi, hästen hade fixat detta själv genom att rulla sig/vila/rulla sig/vila och när vi kom ut i hagen såg jag bara spåren efter alla rullningar och att hästen var lockig (men torr) efter att ha svettats.

Nu igår kväll var det dags igen. Ingen totto som kom för att få kvällsmat, så ut och leta i hagen. Hittade hästen ståendes, helt slut. Inte svettig dock!? Och hela svansens och bakbenen fulla med diarreskit.
Ut och vandra igen, men den lilla totton var helt slut. Vill inte dricka eller äta.

VAD ÄR DETTA? Jag har under alla år inte varit med om något liknande (och jag har ändå haft en hel del hästar och även tagit hand om en del t.o.m. vanskötta hästar)

Vi har inte bytt hage, inte bytt foder, inte tränta hårt… inte ändrat på något!
Och det är som sagt inte en lättstressad häst som hålls onaturligt på något sätt.

VAD SKA JAG GÖRA? Jag fattar inte vad detta beror på. Hästen äter detsamma som fyra andra av samma ras, vistas i samma hage osv. Så det känns som om foder, växter etc inte är boven i dramat. Har svårt att se att det skulle vara stress.

Vad kan jag göra för att akut lindra, och vad kan jag göra på sikt för att undvika detta?

Någon som har erfarenhet av något liknande och vill dela med sig av tips?

Förr om åren gav jag mina hästar Equion, vilket ju bl.a. ska påverka hästens magbakterier positivt. Kan det vara något tro?

HJÄLP!

Nu ska jag ut med rivna morötter och se om jag kan pilla i totton några, mannen har åkt till lantmännen för att se vad de har i sortimentet - kanske kolpasta eller annat…..

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Mossedal
0

Hästen är mycket bättre nu… men jag undrar givetvis fortfarande vad som kan åstakomma allt detta?

Må väl,
Maria

Mossedal
0

Synvital, Bokashikli[Synvital, Bokashikli 15kg respektive 2 kg förpackningar](javascript:fullsizepic('Synvital, Bokashikli 15kg respektive 2 kg förpackningar: Synvital Bokashikli 15kg', 'https://embutiken.123ehandel.se/PICTURE/129-4-img3060.jpg',489,480))

"Synvitaal, EM fermenterat Kli för Hästar och husdjur mm.

Ett viktigt extra näringstillskott till djuren som ger bättre immunförsvar, tillväxt och prestationsförmåga. Ger ökad aptit och bättre foderomvandling. Stabiliserar ämnesomsättningen och gör djuren friskare.

Innehåller bl.a. välgörande mjölksyrebakterier och jäst samt kliets värdefulla ämnen. Det är främst sockerarter i kliet,  av typen betaglukos som vunnit stor uppmärksamhet i hälsosammanhangen.

Stora hästar mår bra av 1-2 dl kli per dag i givan och mindre ponnies 0,5 - 1 dl per dag. Små doser med stora positiva effekter. "

Någon med erfarenheter från detta preparat?

Må väl,
Maria

seijsing
0

Jag hade en häst med magproblem och återkommande kolik för något år sedan. Jag började med protexin och efter det fick han aldrig mer problem. (fast i det här fallet låter det lite allvarligare än "vanlig kolik" pga foder eller magsår). Det bästa är nog att åka till klinik och låta dem gå ner och kika…

En tanke bara, morötter kan ju framkalla dirré hos människor så kanske man bör undvika det?

Trine
0

Jag hade nog kontaktat veterinär på direkten jag.

Jag minns från min praktiktid en travare på 3 år som fick liknande symtom men då visste dom att det var mask hon hade som förmodligen hade "gått för långt" så hennes tarmar var för skadade så hon fick avlivas innan det var färdigt..Inte för att det förmodligen är lika illa för eran pålle..

Mossedal
0

#4 Att mask kan orsaka oerhörda problem vet jag, men kan verkligen så unga hästar drabbas så hårt (masken har ju inte haft "så lång tid på sig")?

Ville även ha forumets erfarenheter förutom vet. så klart.

Må väl,
Maria

polgara
0

Hur gammal är hästen? Vda får en för foder idag? Hade nog tagit bort allt kraftfoder ofodrat enbart med grovfoder, hö/silage, lusern o betfor+ mag o tarmbalans. Åk till klinik o kolla upp magen på den. Tycker mkt tyder på magsår.

seijsing
0

#5 Ja maskar kan ställa till med oerhörda problem även hos unghästar. Det är därför det är så viktigt att fölen/unghästarna inte går i vinterhagar där det finns mycket dynga.

[Teddy]
0

Är det koliksymptom? Eller varför går du med den?

Mantasmatte
0

Jag har oxå haft problemmagar på mina. En blev buköppnad, sondad m kamera, träckprov, biopsi från tarmarna, blodprover utan ngt svar om varför. Han får ingen diarre el hård i magen, bara luftpruttar som inte vill ut. Han kan inte gå när han får kolik (nu var det ngr månaders sedan tack och lov) så jag brukar knåda hans mage och det hjälper lite.

Betfor ska ge balans i tarmfloran, mag-tarm från lantmännen säger vet att det bara är bluff. Vet rek diarsanyl som är en pasta att ge i munnen med magbakterier. Dyrt men funkar hyffsat efter en diarre omgång att återställa tarmen. Till en shettis brukar jag ge ½ tub. Finns på bra apotek el veterinären receptfritt.

Filmjölk med bakterier (dofilus och allt vad de heter) kan man ge, bakjäst ½ paket om dagen el foderjäst.

Hästen har inte svårt att tugga maten? Jag har funderat på om min kille fick det eftersom han bytte flera tänder i samband med kolikerna och sista gången var när han brutit käken.

För mycket fibrer kan ge knölig mage också åt ena el andra hållet så allt med måtta. Har de haft diarre länge så blir tarmluddet utslitet och det tar tid att få det att växa ut igen och få stabilitet. Jag tror du ska bestämma dig för en el två tillsatser och köra det en längre period och härda ut eftersom resultatet inte kanske syns på en gång (har erfarenhet av glutenint. barn och diarre)

Lycka till!

Lise
0

Hur länge har han varit så? jag hade ett sto med samma symtom, det visade sig vara något fel på levern och hon fick tyvärr avlivas. Jag hade tagit kontakt med veterinär och fått undersökt honom ordentligt.

Mossedal
0

Totton är nu på bättringsvägen. Har fått kolpasta för den akuta diarren, samt ett jästextrakt (kommer inte ihåg vad det heter) för att undvika framtida/kroniska tarmproblem.

Även om allt är på väg åt rätt håll, ska jag låta undersöka hästen fullständigt på klinik. Hoppas på svar på vad det kan vara… man funderar ju på allt från mask till lever/blod, tänder - ja allt!

Ibland är det motigt, och lite tröstlöst :-(
Men jag försöker påminna mig om att jag har tre friska hästar också, var av två högdräktiga och en snart 30år och välmående.

Må väl,
Maria