Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1012 ggr
Hanna-D
0

Mer om DNA

Enligt Laboratorium van Haeringens är det så många som 4% av samtliga hästar som DNA-testats på ett av Hollands största labb som visat sig ha felaktig härstamning, trots att de har papper som ser OK ut. Dvs mer än 800 hästar av 21000 som slumpmässigt kontrollerats!

Otroliga siffror! Förvånad Undrar vad procentsatsen skulle vara i Sverige…?

Kris_J
0

#0 Visst är det hissnande. Jag har för mig att vi här i landet ligger runt 2-5%, vad vi ligger rasspecifikt måste ju SLU ganska lätt kunna presenter. Det blir många hästa över tiden.

Veritas odium paretFörvånad

zettan
0

jösses behöver man vara orolig över de hästar man har från holland?

Hanna-D
0

#2 Antagligen inte mer än de svenskfödda.

zettan
0

ni som har DNA kollat era hästar. Vad har detta kostat? Funder på att göra de under året.

Elshira
0

Ja nu vet jag inte hur svårt det är att jämföra DNA osv, men närbesläktade djur kan ju vara svårt att skilja åt - kanske därför? Vad vet jag, men det borde ju inte vara 4% som sker av ren slarvighet i.af.

Men jag tror nog det är ett större antal som blir fel i DNA än som blir förväxlade av oss människor (som sagt bara gissning men ändå).

Men jag måste faktiskt säga (ang detta med förväxling av ponnyer, som har lite samband med detta då) att jag tycker det blir lite hysteriskt med dessa där det inte är rätt förälder osv. Det är ju naturligtvis tråkigt, men det är ju inget någon har "dött" av. Så länge det är renrasiga shettisar (annat hade ju troligen synats ganska så bra) är det väll "ok".

Hur man ska kunna ha stenkoll på allt är ju endast genom att alla införskaffar sig en egen chippavläsare i princip och att man får bukt på detta med DNA givetvis. Men det kommer ju alltid finnas ett fåtal som kan bli bytta (med flit) i.af och då är ju allt förstört i.af.'

Det är ju alltid tråkigt när dessa saker dyker upp, men jag tror nog det är något vi får lära oss att leva med ett tag framöver.

Hakuna matata!

Hanna-D
0

#4 600 kr + moms.

Hanna-D
0

#5 Det är ju naturligtvis tråkigt, men det är ju inget någon har "dött" av. Så länge det är renrasiga shettisar (annat hade ju troligen synats ganska så bra) är det väll "ok".

För mig skulle det vara lika illa som om någon dog (om vi nu ska använda den liknelsen) om det visade sig att mitt avelsmaterial var något helt annat än vad jag trott och vad som står i passet.

ThiffannyJ
0

#7 I agree!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

ESJE
0

#7 Håller med!

Dom flesta uppfödare (gäller nog även welsh) har troligen större ambitioner med sin avel än att "bara" ha renrasiga ponnyer i sin hage.

Elshira
0

Jo visst förstår jag er, jag syftafde dock främst på att den mänskliga faktorn alltid kommer spela in så 100% säkra kommer vi ju aldrig bli.

Hakuna matata!

Kris_J
0

#7 Håller med dig!

Veritas odium paretFörvånad