djupströbädd
hur lägger man en djupströbädd? Har hört att man bara lägger in halm som når upp en bit på hästens ben och som man därefter dagligen fyller på med halm utan att mocka/ta bort avföringen, stämmer detta?

#0 Hej!
Så har vi gjort i vår lösdrift och nu har vi en härligt tjock bädd! Bajset bör inte tas bort, bara ströas över, eftersom det ju alstrar värme.
Vi har permanentbädd och tar enbart bort bajshögarna dagligen, strör på med mera halm ca 2ggr/månad.

Gör samma….. Tar bajset pga att det är det som gör det till en bakteriehärd istället för en vinterbädd! Jag har spån och funkar lika bra på det!
vad kostar det ungefärligt i månaden? Har en box som är 9 kvadratmeter, och där en shettis och nordsvensk går ihop.

Det beror på vad du använder! Och på vad du får ge för balarn! Jag strör MYCKET första gången sen går enhalv till en hel bal iveckan! Jag kan rekommendera "spån-mock-räfs-mojängen" annars blir det lätt pillit!!
Måste bara fråga om du har 2 vuxna hästar ihop på den lilla ytan?
undrar detsamma!? tror att djurskyddsbestämmelserna säger minst 4 kvm till shettis och 9 till en nordsvensk.
Har bara gjort permanentbädd någon enstaka gång och en kortare period men strödde då kalk i botten sedan spån och sedan halm. Bajset skall mockas bort dagligen och boxen strös vid behov ytan måste vara torr.

Nä men nästan!! Och ja !!Jag har haft Djur och miljö nämden som har tittat på mitt stall och godkände det med bra marginaler!!Tack!" Men en yta på 12kvm har jag 2 balar spån från början och sen bygger på med en bal (ca) iveckan!

Här hemma hos Tomas Eriksson så har de flästa hästarna permanent bäddar ir vad det kallar de mockar ut bajset. och 4 st har spån men det e inte bädd
direkt från killebergstorp i skåne;)
Jag har djupströbädd till mina får och har också haft det till nordsvensken. Jag har strött kalk i botten och sedan ett c:a 3-5 cm tjockt lager med torv, därefter c:a 15 cm hårdpressad halm och över det löshalm. Sedan är det bara att plocka bort bajset i hästboxen men inte fårlortarna, tack och lov
, och strö med ny halm då och då. Man ska vara noga med att inte gräva och peta i bottenlagret där det kan finnas elaka bakterier. Om bädden skulle bli för blöt någonstans kan man gräva ur det stället och packa i ny pressad halm men det har inte hänt mig under alla år vi haft permanentbädd. Om man sköter om bädden så ligger den fint hela vintern och man har största hästarna i stallet framåt våren
!
#8 Frågan var ställd till "Randi", hon skrev att hon har en shettis & en nordsvensk på 9 kvadrat.

Till mina ponnyer har jag spån i botten och halm över. Bajset tas bort dagligen och när urinet börjar "komma upp" så tar jag bort det också, eller det värsta, och sen ströar jag nytt spån och halm över. Fungerar jättebra, hästarna har alltid mjukt och torrt att liggga på och det tar 2 minuter att mocka! Önskar att min boxvandrare till fullblod kunde ha likadan bädd, men det blir bara "smetigt" så till henne måste jag mocka "som vanligt".
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Ha haft djurskyddsinspektören här och han sa att den fungerar bra att ha 2hästar i, den är mycket större än en fölbox. Har kanske fel om storleken. Men i stallet där jag hjälper till går shettisen med en annan nordsvensk och där är boxen hälften så stor som min.