Vuxna som håller enbart rasen shetland!
Med risk för att bli tjatig så undrar jag om det finns fler som är som mej, det vill säga att i vuxen ålder ha lagt ridningen på hyllan och ägnar sig bara åt shetlandsponny…alltså inte har nåt annat an shettis/shettisar.
Själv njuter jag av att mocka, borsta, ägnar mej åt NH och mycket mark arbete, tömkörning i skog och mark och lite i paddock, härliga promenader med hunden och shettisen i grimma, cykelturer med shettisen, badar i sjön, dottern rider i bland, allt i en avspänd atmosfär utan prestationkrav men med små delmål som vi sätter upp.
Shettisar är för mej helt perfekt…den har allt som en stor häst har och kräver samma omsorg men är lättfödd och frisk i ett behändigt format…men ibland känner jag att folk inte tar en på samma allvar om man bara ägnar sig åt denna lilla ras…men jag ägnar lika mycket tid och omsorg åt henne som jag gjort om jag hade haft en större ras.
Skriv och berätta lite om er själva och har ni kännt av "fördomar" från omgivningen?

Jag rider ett halvblod(En kontrast till de små,han är 178cm i mkh) hos en kompis men hemma har jag mina små! Hon kan inte förstå vad jag ska ha dom till men än så länge har jag mina små söner att skylla på
Men jag tror inte en annan kan förstå charmen med shettisen som aldrig har haft en själv! Och vad kan du inte göra med en shettis? Jo jag är 186cm så jag kan inte rida men man kan göra allt annat !!

#2 Precis!! Har vänner i halvblods avlen och det är enorma summor och hade hon inte varit från en välbärgad familj så hade hon aldrig kunnat hålla på med det hon gör! Shettisen äte,bajsar i mindre skala så det blir roligare att lägga pengar på att göra roliga saker!! Shettis "rules"

Jag har också valt att lägga ridningen åt sidan för att ägna mig åt shettisarna som för närvarande är två valacker. Jag tar med min shettis på promenader, tömkör och kör. Vi roar oss med agility som är en rolig och lättsam hobby. Jag blir alltid förvånad att man liksom måste "försvara" sig för att man har shettis istället för halvblod eller liknande men jag är ju lite som jag är så jag bryr mig faktiskt inte…

Jag tror att man som vuxen "bevisar" sitt genuina intesse för hästar genom att hålla på med shettisar!

En perfekt häst i perfekt storlek. Äntligen har jag en egen som självklart är den mest perfekta lilla varelse som finns
Helt ljuvlig
Jag tycker att "fejema" har fått med allt i sitt inlägg
Kan väl säga att jag i flera år hade enbart shetland.
Nu har ridsuget kommit tillbaka och då köpte jag en (två) "förvuxen shettis". Skämt åsido så har jag nu köpt Islänning.

#0 Precis som du har jag slutat med ridning på "äldre dar" och har enbart shettis nu.
Mer än en gång har jag blivit kommenterad för mitt val av hästras, speciellt om vi varit inne på Jägersro och tränat/tävlat ponnytrav. Eftersom jag haft galopphästar tidigare känner jag mycket folk på banan. De brukar dock tystna ganska snabbt när jag säger att jag "bytt upp mig från fullblod till shettis" eller om jag kontrar med att "denna hästen har tjänat mer än den du sitter och harvar runt på" 
Jag kan helt ärligt säga att jag inte saknar ridningen det minsta. Självklart så är endast det bästa gott nog när det gäller våra shettisar
Gardenia blir skött lika (om inte mer) pedantiskt som de fullblod jag hade. På bliden står Gardenia och njuter av massage (av dipl. massör) 

Håller med "fejema"! Jag har iof en islänning också och hon är fn. på inridning. Jag vet dock inte om jag kan rida henne själv. Jag har helplastik i en höft och en axel som är söndervärkt pga reumatism. Så om min kropp inte håller för ridning så blir det nog att ta ett föl efter islänningen (hon har kalas stam) och spara det och ev. köpa ett shettis sto för avel. Jag gillar verkligen dom små underbara shettisarna. Både deras storlek och mentalitet passar mig utmärkt, härliga individer som kan hänga med på promenader, tömköras, köras mm. mm.

#8: Vilka härliga kommentarer du ger fullblodsfolket: att du "bytt upp dig från fullblod till shettis" samt att "denna hästen har tjänat mer än den du sitter och harvar runt på"! Underbart! 
Tids nog skall världen vakna upp och inse vilka guldklimpar våra små shettisar är! Stå på er!

#10 Ja, eller hur *fnissar* De brukar tystna ganska snabbt då *hehe*

Sålde mitt halvblod senast igår. Nu vill jag inte ha fler stora hästar, håller med er andra Shettisar är bäst !!!
vi har iof en av Anne´s fellponnyer hemma, men hon rids av min son o mig, fst hon är ju som en stor shettis. halvbloden är över för min del.

precis som ni säger ! det e lika dant för migHar haft islänningar några år men tröttnat på det dåliga samvete man få tillsammans med småbarn…å gångarter som måste underhållas å tränas.
Jag har absolut fått mersmak för denna underbara ras (vilket jag tyvärr måste erkänna inte alltid varit så uppskattad av mig tidigare). Det känns lite kravlöst på något sätt, även om jag tar mina shettisar på fullaste allvar. Och nu när barnen blivit lite större, så kan vi ju ha så roligt tillsammans i vagn och allt annat.
Jag har enbart shettisar, men jag kan väl säga att jag saknar ridningen en aning, så om jag när jag blir stor fkommer bo på landet så kanske jag skaffar mig en ridhäst(ok, jag räknar mig inte som vuxen ännu, jag går ju faktiskt fortfarande i skolan (högskolan iofs)
) Men jag kan definitivt säga att om jag skulle behöva välja skulle jag definitivt välja shetlandsponnyn, det är ju så mycket häst i litet format och det enda man inte kan göra med dem som vuxen är ju rida =)
hm ja jag har ju inte valt shettisen självmant om man säger så.
har varit tvungen att sluta med stora hästar pga min skada, hade mer än gärna fortsatt med dom.
Jag hade inte mycket val när jag blev skadad, om jag ville fortsätta med hästar så måste det bli något mindre och även där övriga familjen kunde gå in och hjälpa till så då föl valet på shettis. Jag ångrar inte mitt val men hade mer än gärna fått ha kvar stora hästar och tävlat.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Det finns bara ett minus med shettisar, man får så ont i knäna av att sitta på huk eller knä när man borstar dem. 
Jag vill ha båda delarna. Skulle aldrig byta bort mina shettisar för större hästar men kan inte vara utan ridningen heller. I dagsläget har jag ingen egen häst men rider regelbundet ändå. Ridningen är för mig en större utmaning och spänning. Svårt att förklara men det går att kombinera och jag skulle inte vilja vara utan vare sig ridningen eller shettisarna.

Har sedan 8 år tillbaka bara shettisar. Men börjar fundera på att köpa mig en bruks nordis… Men det är helt klart rasen Shetland som vinner i längden, en fantastisk liten häst.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Här är i alla fall en till som enbart ägnar sig åt världens sötaste, goaste, roligaste - helt enkelt härligaste hästras!
Förra söndagen var vi i Borås Tidning, du kan läsa artikeln på vår hemsida http://hem.passagen.se/roseng/ . Än hänger vi med!

#19 Vad roligt Ulla! Läste just artikeln. :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Vad roligt att vi är rätt många som tänker och känner likadant…jag är rätt ensam om att bara ägna mej åt shettis i mitt grannskap men vi är många hästägare.
När jag berättar att jag letar efter en shetland till att köpa undrar många:- vad ska du med den till, varför inte skaffa en "riktig" häst som du kan rida…vad svara man på det…"riktig" häst…bah…min lilla "raggsocka" är allt man kan tänka sig i hästväg…en riktig urhäst…så det så…men man får ta det med en klackspark, de menar så väl de små "rasisterna"…
Visst får man frågor ibland, "varför har du bara shettisar?", "saknar du inte ridningen?", "kan man rida på dem?". Men jag har accepterats i de stallen jag varit inackorderad i, eftersom jag skött dem noggrannt och motionerat dem väl. De har behandlats precis som de andra inackorderingarna (dvs. halvblod).

#22 Jag har också en himla tur att ha Gardenia uppstallad i ett jättebra stall när vi bor i Örebro. Ägarna till stallet älskar henne och hon är stallets maskot
"Det är inget riktigt stall om det inte finns shettis i det" brukar de säga 

Jag har också valt att lägga ridningen åt sidan för att ägna mig åt shettisarna.

Jag har bara EN shettis, som jag kämpat med i 3½år ungefär, men det som är det roliga med honom är att han är pigg o lite vrång.
NH, körning, allt möjligt man kan göra med en shettis/fler shettisar.
Dom är ju "billiga" i drift, oxå. Och väldigt friska som trådskaparen skrev.
Långlivade. Som sagt, dom är väldigt roliga att jobba med fast dom är små för mej att kunna rida på dem. Fille hälsar med en liten puss till er allihopa, speciellt till ston! hihih…
Har tidigare haft varmblod,de är min stora passion.Men fick tyvärr sälja henne pga att jag har värk och inte orkade med o rida o sköta henne som hon behövde. Skaffade min första shettis (eftersom jag har barn oxå) och tycker att det är en mycket behändigare ras och billigare i drift. Med tanke på min värk så krävs det inte lika mycket jobb och kraft att sköta en shettis i jämfört med en stor häst (mockning,höbäring,ridning mm) Visst känns det i kroppen ibland men det är det värt Älskar att bara stå och pyssla och lukta.
Blir så otroligt sugen på att rida ibland,men då har jag tillgång till att rida islänning el fjording och kan göra det när jag är pigg i kroppen. Har inte märkt av några fördomar mot shettisar där jag bor

Vi köpte vår shettis i maj förra året och visst var det många som tittade lite konstigt på henne
men sakta men säkert har hon "stigit i graderna" allt efter som hon har visat vad hon kan prestera. Många vill prova på att köra och blir imponerade över att hon är så lydig när hon är framför vagnen. Och så har hon så'n självkänsla och integritet, hon accepterar inte att behandlas "hur som helst" utan kräver respekt (!) annars blir hon vrång
. Min shettiserfarenhet är inte stor men om vår dam är representativ för rasen så är personlighet och intelligens väldigt framträdande egenskaper! Jag har en 23 årig nordis också men när hans tid är över (om mååånga år…) lutar det nog åt shetland "på heltid".

Jag skulle nog aldrig kunna lägga stora hästar helt på hyllan. Men jag vet inte om ridningen lockar så mkt. Mitt halvblod ja har nu tänkte ja köra in till hösten då hon blir 2 ½. ridningen tar vi om de lockar senare. Men nu har ja inte ridit på 1 år och ja saknar de inte än. Skulle inte byta bort mina små mot stora i allafall. För de e som många säger. Vad är ett stall utan shettis?
När människor i omgivningen ser att jag engagerar mej i min "raggsocka" och vill att hon ska vara väluppfostrad och välskött, få motion,utbildning och är min bästa vän ( kör mitt eget "race" blandar Nh med westernfilosofi och vanlig klassisk utbildning i egen mix) så i all väl mening tycker vissa att jag borde lägga enegin på en "riktig" häst…jag vet att de som säger så vill väl och har absolut inget i mot min shettis…men det är just det här med fördomar…
Shettis = envis, egen, outbildad,sällskapshäst till "riktiga" hästar, barnhäst.
Men jag tror att det håller på att förändras synen på shetland…för vi ser idag fler både vuxna och barn som engagerar sig i olika grenar och shetlandsrasen får ett "uppsving i status" när den syns i olika sammanhang och vad den kan prestera.
Så vi som engagerar oss i våra små hästar är bra representanter som visar omgivningen att shetland är en ras med många möjligheter.

Min ponny är minst på körkursen. Igår stod två Nordsvensksägare och pratade. De pekade på honom och sa att en sån liten kanske de borde skaffat sig istället, den hade varit lättare att åka ut med ensam. Det är därför jag köpte dom, svarade jag.

Det är också många som är långtidssjukskrivna som sysslar med shettisar vilket vi brukar få höra …Dessa shettisar är för oss väldigt betydelse fulla för att kunna leva ett så vanligt liv som det går och glömma sjukhus för en stund.Vi kommer upp med glädje bara för att höra godmorgon gnägget när vi öppnar stalldörren!Och vilka underbara skratt vi får i hagen när dom små leker och stojar.Mockning och hämtning av mat är ett bra sätt för oss att röra på oss!Utställningar och olika tillställningar är ett sätt för oss att träffa folk och snacka av oss och inte minst forumet ger oss möjligheter att del av andras erfarenheter.
Och när orken inte vill kan vi sitta och vila i fönstret med en god kopp varm chocklad och titta ut på våra underbara små hästar.
Och känslan av att vara behövd…..
Vi har bara Roxiti kvar och ungarna är så nöjda med det… själv drömmer jag om att få ha henne hemma den dagen de inte har tid/möjlighet att ta hand om henne.
Just nu bor Roxiti med Anton på skolan, så jag har inget ansvar alls. Han har tränat in både att planera hovslagare och annat själv, så allt fungerar utmärkt…
Det som är just nu, när han är på praktik i Skåne och en skolkamrat plus syrrorna tar hand om Roxiti, är att jag tror det är dags för vaccinering och kortet ligger inlåst på hans inackorderingsrum och vi kommer inte åt det…
Det vore typiskt om vi missar det….
Numer pensionär i Nynäshamn

En sak vet jag att shettisar o kallblod såsom nordsvenskar o ardennrar brukar gå väldigt bra ihop!
Fille älskade Lucas, som är en nordsvensk bruksvalack. Dom är ganska lika till färgen, bara det att Fille är brun o Lucas mörkbrun. annars samma gammaldags färg! Ljus mule o en stjärn i pannan.
Dom brukade pussas hela dagarna. Lite bögigt, kanske men ack så gulligt! ;-)

Jag tyker det är jättekul att har shettisar. Och den är ju inte så dyrt och behöver inte en så stort bete. Men ganska iblant saknar jag att rida. Jag har altid gjört detta, men mycket år sen har jag haft en ridolyke och brutet min rygg. Sen des är jag osäckert med att rida. Jag har haft en gammel häst i Holland (1.54), jätte trygt och lungt och det gick bra. Det var det bäste och vänligste och snygste häst jag någonsins har träffat. Men min häst döds när hästen var 24 år och jag försökte att rida en annar häst, men det gick inte så bra (var en bra håst, men med mycket motor) Jag trives nu bra med min shettishingstar och vill köra med den senare, men jo, ibland saknar jag virkligen att rida och dröma en lite om en lungt, trygt gammel, inte fär stort, häst till.

Vi har ponnier av olika raser varav 3 är shettisar, vi har haft enormt mycket kul med våra små-hästar och kommer att fortsätta att ha det även om ridningen kommer att ske på de lite större. Shetlandsponnyer kan man ha kul med hur gammal man än är. Symfo kom precis hem från en härlig snöig tur med bob bakom.