Nu har det hänt igen! Blir så arg!
Nu har ännu en häst råkat ut för en idiot som knivskurit bort delar av könsorganet. Ett högdräktigt sto i Uppland.
Blir så arg o ledsen att det finns personer som gör så här 

Inte så jättelångt härifrån, i Örbyhus tydligen. En kompis ringde och varnade mig nyss, men Örbyhus ligger ändå så pass långt härifrån att jag inte precis blir "orolig" för mina hästars skull. Däremot orolig över att det kan fortgå och att dessa människor lyckas skära hästarna så grovt utan att bli ihjälsparkade… Hur gör de?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Är det sant den här gången då? Några av de tidigare gångerna har det ju blivit en hel hönsflock av en fjäder…
Jag är rätt glad att hälften av mina inte kommer fram till okända. Det är fruktansvärt att folk håller på med sådant. Man ska alltid gå omkring och vara försiktig

Jag tar inte sånt här på allvar innan veterinär o polis går ut med varnngar. Sånna här rykten sprids varje år utan att det finns någon som helst sanning i det.
Det här är polisanmält och vet. har konstaterat detta.
Våra lokala dagstidningar skriver även om denna händelse idag.

Då kan man ta det på allvar

Ja, tyvärr är det nog oftare sant än "en höna av en fjäder". Har varit på kurs (djurskydd) nyligen där de berättade hur vanligt det tyvärr är, alla fall kommer inte ut i nyheterna. I Dalarna finns det två, möjligtvis tre som "ger sig på" hästarna och endast en har åkt fast hittills. (om jag inte missat något nytt).
Rullade igår på nyheterna (22 tiden) så nog måste det vara sant?
tja, det rullade i nyheter och sånt förra året också, när det var en hönsflock av en fjäder. Folk hade till och med attackerat en bil som påstods ha setts vid platsen - vilket var helt felaktigt.

Förra året ringde jag både polis och ulltuna (där hästen skulle vårdas) ingen av dem hade hört talas om det.
Hur F*n Lyckas dom utan at bli sparkade?! O.o Jag vet att om någon skulle ens försöka på min häst eller någon annan häst på Gården Så Skulle dom inte kunna gå ordentligt därifrån…
Min kompis har sin häst inackorderad i samma stall. Enligt henne kan man ta detta på allvar.

#8 Den som åkte fast var inte från Dalarna, utan på besök. Annars är det vanligaste, enligt de som förstår sej på sånt här, att dessa sjuka människor inte avviker alltför långt från det område där de hör hemma. Ofta cirkulerar de runt stallar och känner av hästarna innan de ger sej på dem, förmodligen för att välja ut de hästar som visar störst förtroende/minst rädsla.
De är alltså lika äckligt beräknande som nätpedofiler! Man ska vara uppmärksam på folk som visar lite för stort intresse för vilka rutiner man har med hästarna och/eller om man upptäcker bilar som kör förbi mer än normalt. Allt misstänkt ska rapporteras till polisen. De kan inte göra mycket, men om något sen händer är det bra om det finns dessa rapporter som påvisar att det inte var någon slump utan något som föregåtts av planering och verkligt uppsåt.
Enligt informationsmöte med polis i höstas var det två hästar som utom rimligt tvivel blivit knivskurna i Dalarna förra året. Båda i mitten av Dalarna. Man tror att det är samma gärningsman. En av hästarna hade märken runt fötterna, så den hade troligtvis bundits fram-bakhov för att inte kunna sparka.
Sen cirkulerade det en massa rykten så fort en häst kom in från hagen med ett sår, men inget som kunde bekräftas vara åsamkat av en människa.
På orten där jag bor finns en man som är allmänt känd för att ha ett sjukt intresse för ston. För kanske tio-tolv år sen gav han sej på min kompis häst. Jag tror inte att hon skars, däremot hade han nog stoppat upp både det ena och andra i henne då hon var ordentligt svälld i könsorganet. Hon hade blivit drogad. Han blev aldrig åtalad, trots att han lämnat sperma på hennes täcke - det funkade väl inte lika lätt som CSI på den tiden…
Sen höll han sej lugn i flera år, innan han började uppehålla sej runt ridskolan. Där lyckades han inte ge sej på någon och så höll han sej lugn ett par år till. Förra sommaren började han cirkulera runt stallar igen. Själv hade jag ett inbrottsförsök i mitt stall där någon försökt tagit sej in genom dyngluckan. Lyckligtvis sitter det en dörr även på insidan som han inte fick upp, annars hade han kommit rätt in i boxen till mitt sto med föl. Man ska ju inte dra förhastade slutsatser, men jag är övertygad om att det var denna man. Hade man varit ute efter att stjäla skulle man förmodligen tagit sej in genom stalldörren eller sadelkammarfönstret.
Vi installerade larm ögonblickligen, men den där vetskapen av att någon (förmodligen) varit ute efter att skada mina hästar är påfrestande att leva med. Jag vet inte om jag kommer våga ha mina hästar på bete, för vem vet när han dyker upp nästa gång?
Skulle jag råka på den här mannen en mörk kväll, vet jag inte vad jag skulle göra. Fast visst har man tänkt tankar som involverar både rivjärn på manliga könsdelar och spräckta knäskålar (så han aldrig kan ge sej på en häst igen)…