Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 2044 ggr
moa
0

Körning - Tips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två shettisar som jag kör regelbundet. Men jag har tröttnat på att bara köra rakt fram i skogen. Jag vill träna och eventuellt tävla, jag vill utvecklas och komma vidare! Hur ska man gå vidare?

Hur gjorde ni för att komma vidare?

Jag kämpar på med dressyren och hemmagjorda maratonbanan men det börjar bli lite enformigt nu!

Jag vet inte om man får tipsa, men om någon har tips på tränare i Borås området (eller någon som vill tjäna extra pengarFlört) får ni gärna hojta till.

[Tjockagudrun]
0

Hej!

Vad roligt att du håller på med körning. Mitt förslag är att du kommer och tittar på vår tävling i Götene 1-2 maj. Då kanske du blir ännu mer taggad samt träffar någon att ta hjälp av. Det är nybörjarkuskar från hela Västra Götaland, Halland, mfl platser, som deltar. På lördagen är det dressyr och precision för lagseriedeltagare(första steget som tävlingskusk), dressyr Lätt A+ B, på söndagen är det maraton Lätt A + B.

För mer information gå in på vår hemsida:

www.bergshk.se

Ninnii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kommer tävla med Bill i Götene Lokal A dressyr och Lokal A maraton.

moa
0

Ännu mer taggad lär jag verkligen bli. Kommer ju gå underSkrattande
Vilket är roligast att kolla på, dressyren och precisionen eller maraton?

moa
0

Nu kom jag på lite frågor också.

Om man tävlar, måste man ha grönt kort då?
Mätintyg även till en shetlandsponny som uppenbarligen är i A-ponny storlek?

Ninnii
0

Du måste ha både grönt kort, licens till dig omätintyg på hästen.

Ahnna
0

Körning är jättekul! Cool

När du kommer upp i klasserna (Nationell och över) så kommer du även att behöva en ponnylicens på hästen. Det är en engångskostnad som hänger med hela hästens liv, den kostar 950:- i år har jag för mig.

Du måste också ha en vagn med minst 110 cm spårvidd för att få börja tävla Lätt klass.

Titta på tävlingar när du kan och kolla i Tränarportalen om du hittar en instruktör i närheten av där du bor. Åk också på helgkurser för duktiga tränare! Det kostar en slant men är väl värt det.

Om du inte redan har koner så finns det att köpa på t.ex Hööks eller hos företag som säljer idrottsredskap till skolor och klubbar. Jag har ganska små koner, cirka 30 cm höga, som räcker gott och väl som markörer när man tränar även om det inte går att lägga bollar på dem. Koner går att använda dels till precision, men också i dressyrövningar och till maratonövningar.

Jag tycker personligen att maraton är intressantast, percision är jag bra på men det gör mig ändå lite nervös varje gång och jag tycker helt klart minst om dressyren. Tungan ute Prestationsångest…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnnicaL
0

Jag rekomenderar absolut att hitta en tränare -privat eller söka sig till en klubb som även har körning i verksamheten.

Vet inte exakt vad som finns i din närhet, men nordhalläningarna finns ju. Och vi är ett gäng som håller till i Stenungsundstrakten. Tror det finns körklubbar på www.kuskringen.se och där fanns i alla fall förut en lista på tränare.

Det är väldigt kul att kolla på tävlingar, så det tycker jag absolut du ska göra! Alla grenar har sin tjusning så det är nog en smaksak. =)

Lycka till!Glad

AnnicaL
0

Vilken härlig bild, förresten! Skrattande

polgara
0

Vi har ju sjuhäradskuskarna här i våra trakter, dom håller körkurser bla.

Får man starta i dressyr, maraton o precition med ostammade hästar oxå? Har en som påstår att man inte får det, jag är absolut inte insatt i körsporten så jag ställer frågan här, borde finnas någon som kan svara på det

moa
0

Men dom verkar inte vara så aktiva?

Framför allt är jag i början ute efter enstaka lektioner, eller dagskurser. Kursen som är i tranemo blir lite mkt så i början.

AnnicaL
0

#9 Så länge hästen har pass (+ och andra ev papper som mätintyg och licens) så är det fritt fram!

Det bara om det är en rasförening som anordnar körtävlingar som det ska vara rasrent och härstamning. Annars är alla välkomna, stora som små, med eller utan stam! =)

#10 Om du inte tycker att det är för långt till oss, Stenungsund med omnejd, så är det så vi jobbar. Dom som är intresserade av träningar anmäler sig till mig så jag har alla kontakt uppgifter som behövs. Så skickar jag ut mail till alla intresserade när en ny träning är inplanerad och så anmäler man sig till den om man kan och vill den gången.

Vi har haft träningar ungefär varannan vecka, och tanken är väl att det ska bli nåt liknande i år. Men den sena våren har gjort att vi än bara haft en träning. På så sätt kan man ju själv välja om man vill träna varannan vecka, en gång i månaden, var fjärde eller bara när det känns som det passar! Finns säkert fler som har ett liknande system.

Vår tränare är en C-tränare som tävlat upp till SM. Och ekipagen som deltar är allt ifrån inkörningsekipage till tävlande ekipage och även dom som inte vill tävla, men vill lära sig lite mer. Alla raser och storlekar på hästar är välkomna! Och vi blir gärna fler! =)

moa
0

10 mil ungefär till stenungsund. Det borde ju gå faktiskt. Iaf med den snälla lugna shettisen. Inte med monstret dock, blir nog lite för långt och kortslutning i shettishjärnan då = sken runt hela området!
Problemet är bara att frakta vagnen. Men problem är till för att lösas, eller hur ;)

Vad har ni för hemsida?

AnnicaL
0

Hemsidan är www.stenungsundsridklubb.se Dock har dom fått kvarka på en ridskolehäst, så vi håller för tillfället inte till där, utan flyttar runt träningen till andra lämpliga anläggningar. Men infon ligger givetvis på deras hemsida.

Du är så välkommen så!

Annica