Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 2047 ggr
[[AcsJulia]]
0

Tävlingsvagn?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj! :D Jag har funderat på att skola om min travponny till körhäst när tävlingssäsongen är slut i år. Nu är det bara det att jag inte vet något om körning så jag har lite frågor:

* Vad för sorts vagn måste man ha? Har sett att många har nån form av "maratonvagn". Var kan man köpa dessa?

* Vad måste jag lära min ponny innan jag kan börja?

* Finns det speciella bestämelser för utrustningen? Bettet framförallt?

* Finns det något mer jag måste veta?

Blir jätteglad för tips och svar!

SofieN
0

Din ponny är ju van med körning så det borde inte vara några problem med att sätta igång.

Viktigt i körning tycker jag är att hästarna ska kunna stå still, jag vet inte riktigt hur ponnyerna hanteras inom travet men jag har fått intrycket att det är bara hoppa på och dra iväg och ingen fråga om att hästen ska stå stilla framför vagn. Så det skulle ju kunna vara en bra grej att börja med.

[[AcsJulia]]
0

#1 Ja visst är hon van med att bli körd alltid! ;)

Vissa bryr sig inte om att lära hästen att stå still. Jag blir dock hysterisk om hästen inte kan stå still! @-@ Så det är det första jag lär hästen när jag kör in den! ;D

Men jag tänkte… måste hästen typ gå i form eller nått sånt? :)

Party
0

Hej!

Om jag inte helt har fått tävlingsreglementet om bakfoten så är det så att du kan starta med din travutrustning i klass Lätt B. På det viset hoppas körningen öppna dörren för dom som kör ponnytrav så man kan prova sporten utan att först köpa utrustningen. Men träna måste man ju ändå, och få lite tips. Om du skriver vart du bor så finns det säkert någon här på forumet som kan hjälpa dig.

På Ridsportförbundets hemsida finns alla regler under rubriken tävlingsreglemnete (TR) men det är bättre att få kontakt med en klubb och få ta in sakerna i praktiken parallellt med att man försöker greppa TR Glad Lycka till!