Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1541 ggr
Mossedal
0

Parlington Supernova finns inte mer.

Nova fick kolik natten till i tisdags, vilket övergick i diarre. Efter rådfrågning av vet fick han bl.a. kolpasta. Nova drack vatten, började småpilla i höt och blev långsamt bättre. Vi var ute och mös lite i vårsolen.

Även om Novas allmäntillstånd förbättrades, upphörde inte diarrens varför vi uppsökte hästklinik för att inte riskera uttorkning.

Efter besök på Kalmar Hästklinik (där han fick dropp så han kunde klara resan till Helsingborg) har han varit på akuten i Helsingborg.

Ingen vet varför han blev så dålig, inte heller varför han inte svarade på några behandlingar. Inatt blev han åter sämre och veterinärerna tvingades ta bort honom så han skulle slippa lida. Ingen veterinär eller några av alla de prover som togs har kunnat ge mig några svar varför han insjuknade.

Jag är så otroligt ledsen, så för hur jag känner finner jag inte ord.

Han var en kämpe och en underbar liten häst!

Nova följde mig som en hund, lyssnade till minsta vink och var en fröjd att hantera och umgås med.

Vi hade börjat köra in Nova inför körprov till hösten, då vi tänkt visa honom för nämnden för att även få ett svenskt godkännande.

I maj kommer hans första och enda föl… jag hoppas av hela mitt hjärta att denna fölning resulterar i ett friskt och välskapt föl.

Nova litade på mig till 100%, och jag känner det som jag svikigt honom då jag inte kunde rädda honom.
Jag kommer alltid komma ihåg hur liten han såg ut i Helsingborgs stora sjukbox, och hur lika liten jag kände mig som ingenting kunde göra.

Nova skulle ha fyllt fem år om några dagar.

Mossedals Stuteri är i stor sorg.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Yvonne S
0

Lider med dig. Man känner sig helt maktlös när omsorg och behandling inte hjälper.

Cattis
0

Så sorgligt!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

ThiffannyJ
0

Beklagar verkligen…. Gråter

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Trine
0

Beklagar.

[Teddy]
0

Tungt. Det tar tid att hämta sig efter en sådan här händelse. Så fint du skriver om din Nova.
Hoppas den kommande fölungen kan ge tröst.

polgara
0

beklagar sorgen

Lauth
0

Beklagar den ytterst tragiska händelsen!

seijsing
0

Jag är verkligen ledsen för din skull!

Mossedal
0

Tack för alla värmande ord.

Idag är en tung dag.

Må väl,
Maria

Charlotte-Aveback
0

Beklagar din stora förslust!

carina-w
0

Beklagar förlusten !

zettan
0

Beklagar förlusten. Lider med er

Ellinor Johansson
0

Nej vad tråkigt. Beklagar verkligen er förlust.

susanne-s
0

Beklagar verkligen. Håller tummarna för fölningen!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Miica
0

Beklagar förlusten! Och som ovan så håller även jag tummarna för förlningen!

MariaA
0

Så fruktansvärt tragiskt, beklagar verkligenGråter

Kris_J
0

Vilken otur du haft med dina hingstar, beklagar.

Veritas odium paretFörvånad

ingrid
0

Beklagar sorgen

Annelie-P
0
PetraJ
0

Beklagar

VeronicaP
0

Beklagar sorgen

Turgubben
0

Så fruktansvärt tråkigt.Tröstkramar.

veronica-olsson
0

Beklagar verkligen er förlust.

sarahansen
0

Beglagar er förlust. Hoppas fölet kommer ut friskt och välskapt!

Hanna-D
0

Beklagar förlusten.

Jannie
0

Det är så oerhört ledsamt att läsa detta om lille Supernova och jag blir väldigt ledsen.  Jag importerade Supernova från England som föl och hade glädjen att se honom växa upp till en riktigt fin liten hingst. Han var, som du så fint skriver, en sådan underbar och tillitsfull häst och han finns för alltid i mitt hjärta.

Beklagar verkligen din sorg också Maria, jag vet hur glad du var för honom. Att du väntar ett föl efter honom är en tröst i sorgen.

Pyttis
0

Så ledsamt med Din förlust…..hoppas att fölningen går bra och att Du får ett fint föl efter honom.

BoelH
0

Beklagar förlusten!

Ninnii
0

Beklagar sorgen! Gråter

icansson
0

Beklagar verkligen.

stallostby
0

så ledsamt, beklagar verkligen.

Mossedal
0

Tack alla för de vänliga och värmande orden, och tack för tröstande telefonsamtal.

Visst försöker man fokusera på fina ston, kommande föl och sådant som att trädgården börjar blomma… men det känns ändå motigt.
Ibland vill man bara ge upp.
Ändå kämpar man på - det finns liksom inga alternativ.

Så nu tar vi en dag i taget. Först fölningar och rättstvist om vår andra hingst…

Tack för erbjudanden om nya hingstar. Om vi orkar/vågar köpa en ny hingst återstår att se - kanske är det bäst att låna hingst denna säsong, för att vår avel ska kunna fortsätta.

Återigen, tack. Det betyder mycket att så många tänker på oss.

Må väl,
Maria

Milla
0

Beklagar.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

jojjehanna
0

Beklagar