Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 1664 ggr
susanne-s
0

Agouti

Kan någon som är duktig på färg förklara anlaget för mig?
Är det detta som är "blekningen" av svart och hur fungerar isf det?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Linda-A
0

Agouti begränsar det svarta till man, svans, och extremiteter. Anlaget är dominant - finns det så syns det om hästen har en svart grundfärg. Eftersom det bara verkar på svart färg ser man inte om en fux har detta anlag.

susanne-s
0

Kan du förklara en sak till för mig . Flört
Min häst är brun (Agouti) och lämnar inte svart. - men fux
Hur kommer det sig när svart är grundfärgen?
Både far och mor är bruna
Lämnar denna ponny Agouti anlaget vidare till 50%?

www.gullsmyrastuteri.se

Linda-A
0

För att en häst ska bli brun krävs minst ett anlag för svart grundfärg (E)  och ett anlag för att begränsa denna (A). För varje färganlag har en individ 2 uppsättningar, ett från pappa och ett från mamma.

Eftersom Damit (för det gäller väl honom?) är brun vet vi att han är minst A-E-. Om han aldrig har lämnat några svarta avkommor men fuxar har han troligen genuppsättningen "AAEe". Han har ärvt anlag för begränsning av svart färg från bägge sina föräldrar och kommer därför aldrig kunna ge en svart häst som kräver "aa" plus åtminstone ett E. Från antingen morfar eller farfar kommer anlaget för rött (e). Svart är dominant över rött och Damit är därför svart i grunden med agouti som gör honom brun.

Hoppas att detta inte blev för rörigt!

exitingsvillemo
0

Eftersom Damit inte lämnar svart så är han (mest troligt) homozygot för just agouti-anlaget, vilket innebär att han alltid lämnar ett agouti-anlag till sina avkommor.

Agouti-anlaget syns inte på fux, eftersom det inte finns ngt svart att begränsa på dessa.

Precis som #3 säger så hr han (fortf. mest troligt) genuppsättningen AAEe (A-agouti E-Svart e-avsaknad av svart;fux)

Hade han haft genuppsättning AAEE så skulle han lämna 100% brunt så iom att vi vet att han lämnar fux, så kan vi fastställa att han har just Ee.

Så kort sagt så lämnar Damit agouti-anlaget till 100% Glad

susanne-s
0

Tack, lite klokare blev jag… Men till hans avkommor då.
En fuxavkomma, den har då agouti anlaget dolt
En brun avkomma har det synligt.
Nästa generation (barnbarnen) kan den födas med Agouti anlaget både dolt och synligt eller är det bara den bruna föräldern som lämnar det vidare?
Kan en fuxförälder lämna agouti vidare och isf med vad för färgpartner?
Förstår ni vad jag menar? lite rörigt.

www.gullsmyrastuteri.se

Ahnna
0

#5 Ja, en röd häst kan få en brun avkomma, om den röda hästen har ett anlag för brunt från någon av sina föräldrar. (Förutsatt att avkommans andra förälder saknar brunt anlag.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Linda-A
0

Eftersom alla avkommor till Damit kommer att ha åtminstone ett agoutianlag så kan barnbarnen ärva detta. Om Damits avkommor bara har ett agouti är det 50% chans att barnbarn kommer nedärva det.

Ja en fuxförälder kan lämna agouti vidare. För att anlaget ska synas på det fölet måste fölet ha svart grundfärg. Det betyder att fölets andre förälder måste ha svart grundfärg.

susanne-s
0

Så för att hans fuxdotter ska få en brun avkomma måste hon betäckas med brun eller svart?
Har jag förstått det rätt då?
Tack för era svar!

www.gullsmyrastuteri.se

Linda-A
0

Det stämmer. Vill man undvika att få fuxföl bör man välja en svart hingst som aldrig har gett fuxföl.

Om hingsten är homozygot svart (aaEE) och stoet är fux men bärare av ett agouti (Aaee) borde avkomman bli 50% brun eller 50% svart. Om det fuxiga stoet skulle ha ärvt ett brunt anlag även från sin mor, och då vara AAee blir det bara bruna föl med en homozygot svart hingst.