Ja undrar vad just DU tycker
De har tidigare diskuteras länge här på forumet vad som är rätt/fel med vuxna som rider shetland. Men nu har ja ännu en fundering. Vad anser DU är rätt för hästen att dra? Ska man ha en bröstsele, maratonsele,loksele eller vad ska man ha för sele?
Är de rätt att en shettis ska dra en sulky med 2 vuxna i? Eller hur mkt tycker ni att ett häst ska dra? Är de olika om det är en hingst eller ett sto?
Du har en poäng där, när du nämner vilken sele man ska använda. Naturligtvis blir det skillnad om ponnyn drar med en travsele eller en loksele. Med en travsele drar ju ponnyn mest med magen. En loksele är ju bäst om ponnyn ska dra tungt.

Tillpassningen av selen är också mycket viktig samt att den har dubbla gjordar.

Tillägg till min frågan. Jag skrev sulky men fick påpekandet att en sulky är för en person. Men ja hoppas ni förstår vad ja menar. Kunde lika gärna skrivit vagn/rockard/släde. Ja är bara ute för att få igång en diskusion om vad ni anser rätt/fel i hur mkt en shettis ska dra.
Vet inte om det stämmer men har hört någonstans att:
Maxvikt mini 90 kg och standard 150 kg.
Observera att det endast är något jag hört och inte har belägg för.
Amor vincit omnia 
Har ni läst fallet med de där danskarna som skulle åka häst å vagn runt Östersjön? De hade 3 fjordingar och en vagn som vägde 5 ton
!!!
Djurskyddsinspektören bedömde att hästarna inte fick dra mer än dubbla sin vikt, ca 900kg/fjording. Så en shettis borde kunna dra runt 500 kg, beroende på vad den väger.
På ett bra underlag med bra utrustning kan en shettis dra upp till dubbelt av sin egen vikt sägs det. Har dock just bra utrustning och underlag, men min minishettis tycker det blir jobbigt vid 150 kg.

#5 min veterinär berättade om de fallet för mig när han var uppe. trodde först han skojjade. Fattar inte hur vissa tänker.
Ja själv kör med travsele och en rockard. Leter förbryllat efter en egen då ja lånat sannes tidigare. Men ja tänkte ge mig själv en rockard i julklapp i år
. Har redan kollat ut en ja vill ha. Hihi tala om att vara ute i god tid. Julklapp 2007 redan bestämt 
är inte shettisen världens starkaste häst…i förhållande till sin storlek? hur mkt drog de i kolgruvorna? Jag undrar också hur mkt det kan/orkar/får dra, för jag tog förgivet att två vuxna och ett barn inte var någon match….beror ju på hur långt och länge förståss! (ska snart ut å köra för första gången..)
Jag tror det beror mycket på hästen. Mitt sto är just nu inte alls i kondition och hon drar lätt 100 kg på bra underlag. Är det jätte branta backar hoppas vi av och hjälper till. I mindre backar och så klarar hon det.
Jag kör omkring med en bröst sele och har självklart baksele och draglinor.

Ni som kör så mkt. finns det inte regler i tävlingsamanhang hur mkt hästen får dra?
Jag tycker att man borde lyssna till sina hästar !Drar den villigt så är det nog inga problem!!!Min shettis Isak drar lätt och villigt mig och min man men kommer vi till vissa backar med dåligt underlag så stannar han och då går vi av och leder honom tills backen är slut och sedan drar han villigt igen.DonPedro däremot som är mycket större han drar gärna tungt och jag rider honom också(Väger 58kg) och han älskar det och skrittar på med fart.Hade han inte gillat det så hade han förmodligen stannat,bockat el.liknande då Pedro inte är någon nybörjar hingst då han är mycket tuff och orädd.Vi tittar mycket på våra ponnier och isak talar om att det är för jobbigt genom att stanna och vi lyssnar på honom eftersom han drar så villigt annars+ att man ser på honom att det är tungt då så vi går som sagt av då,visst kan han dra upp oss men vi vill inte slita ut stackarn.Han är alltid glad att dra sin vagn och gör aldrig så här om vi inte kommer till en jobbigare backe.Så lyssna på era hästar då det brukar vara något fel om de inte vill gå m.m. En häst ska tycka det är kul att jobba annars är något fel.Våra ponnier älskar att komma ut på våra turer så för det mesta drar Isak min man och Jag rider eller kör Pedro.Jag tycker det är löjligt att vuxna inte ska rida shettis för jag vill då inte ha någon bjässe när min ponny mår bra när jag rider och då menar jag ju inte att man kan väga vad som helst och rida den minste utan jag menar att man kan rida de stora kraftfulla shettisarna och ändå inte väga vad som helst men jag slår vad om att en stor kraftfull shettis mycket lättare bär en liten nätt vuxen än en Islandshäst som bär en stor karl eller när de rider man +kvinna m.m då shettisar ändå räknas till kallblod och är mycket kraftigare så borde nog en stor shettis klara en nätt liten vuxen om en Islandhäst på 20cm högre klarar en vuxen karl eller vad tycker ni??? Jag vrålrider inte heller min shettis utan det är turer i skogen och inte hoppträning.Men som sagt så lyssna till era era hästar och se så de är glada och mår bra och jobbar med glädje.Mvh Anna-karin
Skulle bara tillägga att vi bröstsele på våra ponnier med mjuvaddering och Isaks är även måttanpassat speciellt till honom.Och så håller jag med moa att det beror på hästen och naturligtvis villken kondition den är i.Mvh.Anna-karin
Det här är ett änme jag är intresserad av… Min vallack är en meter i mankhöjd. Han väger över 200 kilo. På tävlingsbanorna väger min Roslagsrockard 55 kg, groomen 50 kg och jag 55 kg= 160 kg. Det drar han som ingenting i maraton, dressyr och precicion uppdelat på två tävlingsdagar. Jag tror helt fullt på påståendet att han kan dra sin dubbla vikt under bra förhållanden, en kortare sträcka med väl balanserad utrustning.

Vi har kört med våra shettisar i skogen (massaved) och när de jobbar och är fullmusklade drar de lätt sin dubbla vikt. En otränad ponny ska man däremot inte överlasta (typ spänna för flakvagnen och sätta upp moster och alla barnen och åka på utflykt i tre timmar) Sele beror ju på vilken vagn du kör med. Kör man med travvagnar är ju travsele att rekommendera, kör man med rockard, maratonvagn m.m. är ju körsele eller bröstsele bra. Loksele är bra också iofs, men är väl ändå bäst när hästen arbetar tungt (kälke, släde m.m) Om man tar som tumregel att inte låta en otränad ponny dra mer än sin vikt så ligger man nog bra till :)

#11 Håller med DonPedro. Har bara suttit på Fille. Han är ganska kraftig, men jag red aldrig runt på honom. Bara sutten på, sen var det bra. Han drar rockarden, o jag ser ifall han tycker att ngt är jobbigt.
Precis som du DonPedro stannar han i backen då går jag av o talar om för honom att gå vidare uppför sen sätter jag mej i vagnen igen.
Brukar inte sitta i vagnen när han ska gå uppför backen, o han brukar glatt småspringa uppför backen.