Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 3339 ggr
ESJE
0

Staket

Att taggtråd är förbjudet för häst sedan årsskiftet tror jag att det flesta tycker är bra. Men att elrep kan anses var lika farligt är kanske inte alla medvetna om.

Vad har ni för erfarenhet av olika typer av staket och vad fungerar bäst hos er?

">

susanne-s
0

Vi har elrep och ståltråd. Har också hört att rep men framför allt band är värre än ståltråd.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

seijsing
0

# 1  Oj så lustigt, jag har läst precis tvärt om - att banden är de "hästvänligaste" då de går av lättast. Vad har ni för erfarenhet av att de skulle vara farliga?

liljegren
0

Jag har tunnare elrep och det har Bellis redan provat hållbarheten på så jag känner mig inte så orolig…

Pyttis
0

Elrep anses vara nutidens gissel vad gäller skador har jag läst. Har elband här.

Hanna-D
0

Köpte aluminium-tråd i går som ska sättas upp så småningom.

seijsing
0

Vad anser ni om ståltråd då?

susanne-s
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Både stål och aluminium (high tense) tråd går av vid stark på frestning.

Franska elbanden kan du bogsera en bil med. de tunnare klarar ju mindre påfrestning men testa! Jag har testat och då blir man rädd.

Jag anser att det bästa är High tense tråden ( den leder bäst)
Vi har sådan i våra sommar hagar med en tunnare 5-6 mm vit tråd överst, för att dom ska se den.
Vi har även rep och band men de kommer att bytas ut allt eftersom.

www.gullsmyrastuteri.se

Kris_J
0

#2 Jag bekanta som fått avliva hästar som skurit sig på elband. Olika människor flera hästar.

Veritas odium paretFörvånad

PP
0

Någonstans har jag hört att det farligaste staketet är elstaket utan ström. Ligger nog en hel del i det.

Trine
0

Jag har elband (1 cm bredd?)o järntråd i mina hagar.

Järntråden kan vara farlig den med om dom snurrar in sig o drar..Fast det är väl alla om det händer mer eller mindre..

Kris_J
0

Allt är farligt om det vill sig illa.

Men gällande staket försöker i alla fall jag ha spända trådar och ström i alla trådar, det kan minimera riskerna.

Veritas odium paretFörvånad

SofieN
0

Ser man bara till att hålla ström i sina staket, koppla trådar rätt och ha spända trådar så är det ju inga problem.

Det känns som att det är mer regel än undantag att folks staket ser förjävliga ut rent ut sagt, och så funderar dom på varför hästarna rymmer..

Hanna-D
0

Och att aldrig snurra upp trådarna runt isolatorerna… Tråden måste kunna löpa fritt.

susanne-s
0

Jag måste rätta mig själv. High tense tråden Går av mycket svårare än vanlig ståltråd. Vi har Hightense tråden på ena betet för att länstyrelsen krävde det när vi gjorde rovdjursstaket. Detta för att den leder strömmen bäst av alla metalltrådar. Men hade helst sett att det var vanlig ståltråd.

www.gullsmyrastuteri.se

Hanna-D
0

#7 Både stål och aluminium (high tense) tråd går av vid stark på frestning.

Men high tensile och aluminium är ju inte samma sak…

zettan
0

intressant de här med elstaket. De ska jag ta med i bagaget

susanne-s
0

#15 Nej precis, rättade mig själv ;-)

www.gullsmyrastuteri.se

Hanna-D
0

#17 Vi har Hightense tråden på ena betet för att länstyrelsen krävde det när vi gjorde rovdjursstaket. Detta för att den leder strömmen bäst av alla metalltrådar.

Men det stämmer inte riktigt heller Flört Aluminium leder 4 ggr bättre än metall/ståltråd.

susanne-s
0

#18 Återger bara vad länstyrelsen sa.
Har faktiskt inte testat själv.

www.gullsmyrastuteri.se

einarsson
0

Vi har elrep och rostfriståltråd, med fjädrar som alltid håller repen/trådarna sträckta. Det är jätte viktigt att det är riktigt spännt och att man alltid har bra med ström på, då är risken att de fastnar mycket mindre.

Naturligtvis hade det varit bäst att ha rör med ström, men det är ju en kostnadsfråga.

exitingsvillemo
0

vi har elband i vår hage. Den går av vid viss påfrestning (vet av erfarenhetFlört)

Vid användning av el-rep är det viktigt att man är noga med skarvning har jag hört.

Helst skulle jag vilja ha trästaket, men i dagsläget är det inte möjligt.

tesslan
0

Vi använder järn tråd super bra det leder ström jätte bra=)

Pyttis
0

Ni som har aluminiumtrådar i hagen, har Ni även dessa till handtagen (för grindöppningen) eller har Ni något annat där?

Funderar på att byta ut elbanden till alu.tråd…..

Mija
0

Jag har försträckt järntråd i undertråden och elrep i övertråden på ena hgen, vinterhagen har enbart försträckt järntråd, den försträckta brister mycket lättare vid belastning och är ett mycket bra alternativ. Hästarna har provat att gå igenom järntråden och den har brustit och på så sätt inte gett några skador ( elaggregatet hade lagt av).

seijsing
0

Mia, vad innebär försträckt?

polgara
0

Jag föredrar elband på 12-13mm

Jeanette-H
0

Vi har galvaniserad järntråd, har fungerat bra tills ett par unga damer förra året testa att gräset på "andra" sidan… gjorde då en test hage med järn tråd samt elband den bredaste i mitten och på med rejäl ström! slutade med att jag satte upp elbandet även i ena vinterhagen inte en häst har rymt eller ens försökt efter det. blev även en helt annan ström med elbandet i mitten.

Så dom nya sommarhagarna som nu ska stängslas i dagarna kommer även dom att få de vita elbandet som ett bälte runt sig.

Tror att största orsaken till att ingen gått ut är för att dom nu ser att det är stängt innan det är försent.

Elshira
0

Alla hagarna vid stallet (utom en) är i trästaket med 3 plank och beroende på vilken hage det är så har vi el vanlig oragnge eltråd längst ner, emellan eller innanför sjölva plankorna beroende på hage.

Trästaketet har vi dock endast mot stallet/vägen som går till stallet (dvs där vi tar in dem) då vi förut har haft hästar som kommer i 180 och inte stannar för något mer än saker som "syns". Bortåt har vi elband och eltråd (orange).

På beteshagarna har vi fårstaket (svetsad så de går sönder om de nu skulle fastna, vilket de dock aldrig gjort under 30 år), och vissa med ett smalare elband överst för att det ska synas bättre. Elstaket fungerade inte då folk sm bor i radhusen (mitt emot) gick och brände av banden med tändare…

Vad det gäller säkerhet så är ju trästaket det bästa, men sedan vet jag inte vad man ska "tas sig till", de kan ju fastna och göra sig illa i det mesta, men jag tycker att elband ändå verkar bättre än elrep. Dels för att de är lite bredare och dels för att de synns bättre (och därmed går de inte in i dem lika gärna som med elrep har jag upplevt).

Jag skulle dock gärna använda mig av järntråd eller liknande, framför allt till beteshagara eller mot skogen och andra snåriga områden. Men jag undrar vad man ska köpa för tråd för att de ska kunna gå sönder (vanlig järntråd som vi har skulle då inte brista i först taget)?

Hakuna matata!

SannaHolmgren
0

Jag har elrep, ett tjockare lite starkare (och dyrt) rep. Ser inga problem med det. Vi sköter om staketen med sträckta trådar, isolatorer med kärna, rejäla grova stolpar, ordentlig jordning och elen påslagen… Ska man vara livrädd för allting som kan hända ens hästar så är det inte kul att vara hästägare längre.

Elband + plaststolpar lite billigare sort har jag i de tillfälliga hagarna som jag flyttar runt på.

Mija
0

#25 Att tråden är försträckt har jag fått förklarat för mig är att tråden är redan sträckt under tillverkningsprocessen just för att den ska brista vid belastning, detta minskar riskerna med skador, under förutsättning att man håller den sträckt förstås, men det är ju lika med rep, alla skall vara sträckta ordentligt.

Det man kan göra med elrepen är att man kan sätta på s.k säkerhetshylsor med jämna mellanrum jäms med repen, dessa gör att om något djur skulle fastna så "klipper" de här hylsorna av repet för att förhindra skador, dessa finns att köpa på de flesta ställen som säljer elrep, annars får man fråga.

SaraDoos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har Podas trästaket med 2 slanor kombinerat med elrep i 3 höjder.

www.poda.se