Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1201 ggr
Turgubben
0

Manen på unghingstar

När mina unghingstar leker så biter dom av varandras manar & t.o.m. en av hinsgtarna har fått sin svans avkkortad avsevärt.

Finns det någon här inne som har tips på hur jag ska få dom att sluta & bita i varandras manar ? finns det någon otäck salva som man kan kan stryka på som avskräcker dom att bita & slita som dom gör ?

mkt tacksam för alla tips.

[ronja123]
0

Har hört att "Marias" salva ska vara bra,spädas med vtn och sprayas i taglet,själv har peppar peppar mina inte tagit av varann så mkt tagel än..

ThiffannyJ
0

Denna är bra och fungerar! Men ett tips är att ha på plasthanskar, för "smaken" fastnat i dina händer också!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Hanna-D
0

Förra året använde jag MJ salvan på ungstona, de såg inte kloka ut och luktade inte så gott men det fungerade verkligen, fölen smakade en gång och sen aldrig mer Flört

Elshira
0

Ett alternativ är väll annars att hålla man och svans flätad (om man inte har mycket flygfän) =) Har alla min (Welsh Mountain) ponnyer flätade då det är lättare att sköta över huvud taget.

Hakuna matata!

ThiffannyJ
0

#4 Har haft hästar flätade, och det tunnade bara ur manen Förvånad Sen är jag lite rädd att det kan börja mögla i manen om den är tjock och det regnar mycket. Men jag kanske bara är nojjig!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Elshira
0

#5 Jag har min ena Welsh Mountain hingst flätad med en lös "PRE" fläta och han har fått 1 dm längre man sedan jag mätte den i höstas =) Då flätar jag om den ca 1 gång/vecka.

Men att det blir möggel tror jag inte är något problem, jag har haft en arab med en helt enorm "ardenner svans" med korkskruvar och allt och det gick inte att hantera den utan fläta. Hon gick ute på bete och det var i.af inga problem =) Har aldrig hört att manen lyckats mögla någon gång i.af.

Hakuna matata!

Hanna-D
0

Biter de tag i en fläta lossnar nog betydligt mer man än om den är oflätad…

[ronja123]
0

#3 så hette den ja,Tack

[Teddy]
0

Flätad man och svans på sommaren låter inte snällt. Man får väl inte glömma att taglet finns där av en anledning.

Elshira
0

#9 Jag sa om man inte har mycket flygfän, ta dig gärna tid och läs hela inlägget nästa gång.

Hakuna matata!

stallostby
0

jag har hört att såpa i manen kan vara bra…vet ej…

Elshira
0

Kanske lite ättika med vitlök skulle vara något att ha i? *bara funderar* Det smakar ju pest minst sagt, och kanske kan hålla lite flugor borta om man har tur!

Hakuna matata!

powderpuff
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så var det på mina 2 hingstar också , den ena hade väl ca 1 dm man när han var 1,5. Idag är de snart 3 år och den ena har man ner till ena framknät och den andra har manen ner till där frambenet börjar och jag har aldrig kletat in något eller flätat de. Och jag lovar, det går väldigt vilt till i hagen.. Det är min den svarta som står på bakbenen med ryggen mot kameran och den musblacka och den andra svarta är AusaBausas här på iFokus. De ska gå ihop i sommar igen

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

evasasser
0

jag har som #1 & #2 rekomenderar. ibland samtidigt…. fina manar & svansar hos oss:)

[Teddy]
0

#10 Skrev jag inlägget till dig?

Turgubben
0

TUSEN TACK för alla tips.

#2 denna ska jag genast köpa.

[Teddy]
0

#16 Men GLÖM INTE HANDSKARNA!!
Medlet är helt luktfritt, och jag tänkte att det där är nog bluff, så jag smakade.
Jag kan bara säga URRRRRRRRRRRRRRRRK!!!!!!!!!!!!Skrikandes

evasasser
0

#17 ja o det sitter kvar i munnen flera dagar dessutom"asg"…

SofieN
0

Jag har köpt en flaska antibit från hööks som liksom ligger i luften hela tiden, bara man kommer in i stallet och andas eller andas i närheten av hästen känner man smaken i munnen. Och jag har bara sprutat på skiten en gång, höll på att dö då det ångade som satan och gick inte att komma undan.

Då var ÖBs antibit bättre, trots att det löste upp mitt nagellack efter att jag borstat hästens man några dagar efter att jag haft i medlet.

Tror faktist jag ska köpa den där krämen ändå, det är nog kanske bättre.

Turgubben
0

#17 du är då för underbar, du får mej att skratta så gott Cool