Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett16-hästpass
Läst 2920 ggr
NoAngel
0

Hur gör man

när man fått fel pass? Eller är det rätt pass men fel häst? Kan föl växa ifrån sina tecken? Färgen ändras ju med fällningen, kan vita tecken försvinna på samma sätt? På SSS sida står att man ska kolla så det är rätt ägare som skrivit under ägarbytet. Jag fick hem en häst med pass, ägarbytesblanketten är blank och hästen stämmer inte med signalement i passet! Jag blir så trött på mej själv när jag litar på folk.

Kolla ALLTID att det är rätt häst mot signalement i passet!

ThiffannyJ
0

Är ponnyn chippad så du kan jämföra mot passet?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

NoAngel
0

#1 Tyvärr finns inget i passet eller i webbstamboken om chip på honom! Ska chippa en annan hingst snart så då får vi kolla om den här nya har chip, då kan man ju kanske spåra honom på något vis.

Elshira
0

Jag vet inte om det är så att tecken har försvunnit helt eller bara ser annorlunda ut. Men jag har i.af varit med om kontrollanter som inte varit särskillt noga, och för x antal år sedan kunde man ju skicka in en egen ritning på sin häst (om det varit för shetland vet jag inte alls dock).

Men är hela tecken borta/helt fel så är det nog tyvärr fel pass.

Hakuna matata!

NoAngel
0

Det är ID-kontrollant som gjort signalementet när han var ca 5månader. Då ska han haft en vit stjärn, ganska stor ser det ut som men nu när han är 3år finns inte ens ett vitt strå kvar i pannan!

Jag är faktiskt mer bekymrad över, om det nu är fel det här, ponnyn som passet tillhör! Tänk om den "riktiga" hingsten försvinner… Eller visas med felaktig stam…

Nåja, jag har skickat brev till den som står som ägare i passet. Jag får se vad det ger…

Hanna-D
0

#4 DNA-testa honom?

Elshira
0

#4 Precis, DNA testa och försök klura ut vart passet har tagit vägen (för någon annan häst måste ju ha det… =/ ).

Blånekar tidigare ägare att det absolut inte kan ha blivit något misstag och DNA analysen visar att det inte är rätt föräldrar i passet så har nog tyvärr förväxlingen dessutom skett medvetet. Är det däremot rätt DNA så får man väll helt enkelt gå på att det är fel ifyllt (det värtsa det skulle kunna vara då är att det är två helsyskon som blivit förbytta).

Jag hoppas det kommer till rätta utan att behöva skicka in analys osv utan att det bara har skett ett mistag någonstans som går att rätta till!

Hakuna matata!

[Teddy]
0

Vad har han för grundfärg?

En fölunge med fölpäls och mycket stickelhår i pannan KAN av en okunnig IDkollare beskrivas som stjärn.

Det finns många exempel på felfärgade hästar: isabellfärgade ardenner, en nordsvensk skäck osv. Det konstigaste är att registratorn släpper igenom sånt. Men en stjärn kan ju inte registratorn veta något om….
Hade det stått stickelhår i pannan hade det varit bättre, det KAN försvinna.

NoAngel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5, 6, 7 DNA var min tanke oxå! Han är fux, lite ljusare (slingad) man och svans, inte ett vitt strå på kroppen. Bifogar del av signalementet ifrån passet, tycker stjärnan ser så stor ut där så att den kan inte bara försvunnit…. och jag tror inte personligen att IDkollaren är okunnig, hon har nog gjort rätt. Hon är ägare till pappan och uppfödare till mamman. Ingen nämnd ingen klämd, jag kan inte tänka mej det bara. Kanske stjärnan är överdimensionerad på ritningen, det är nog svårt att göra det helt skalaenligt! Men jag ska gå till botten med det här! Finns det ett pass måste det finnas en häst som äger det. Jag får ha en ostammad ponny bara passet hamnar rätt!

[Teddy]
0

Det verkar som om du känner folket bakom din häst. Då är det väl bara att fråga, ställ dom mot väggen!

NoAngel
0

#9 Nej, jag känner ingen av de inblandade. Den som transporterade hit hingsten väntar jag på nu, han är väl första person att prata med! Ägarbytet har jag skickad till senast registrerad ägare, det måste ju han skriva under och skicka tillbaka till mej.

Personlig åsikt grundar jag på info ifrån vad jag läst. Att IDkontrollanten, pappans ägare och mammans uppfödare är samma person är inte svårt att få fram på nätet. Du skrev att en okunnig IDkontrollant KAN göra det felet men hon som gjorde den här kontrollen verkar inte okunnig! Så menade jag.

Fidelia
0

En stjärn kan "försvinna" för att sedan återkomma.

Jag har en egen uppfödning med stjärn. Hur tydlig som helst när han föddes. När han skulle mätas som 3-åring var stjärnen borta, inte ett vitt strå fanns det. Jag kände mig hur dum som helst men visste ju att det var han. Som tur var så är han chipmärkt och det kunde bevisas att det var rätt häst. Stjärnen "återvände" med sommarpälsen.

trex
0

jag träffade en häst i helgen, den var brunskäck. I Stamboken är hon reggad som svart stickelhårig. Hon är Riksstamboksförd och har fått 4 föl allt i fel färg.

NoAngel
0

Nu så har det löst sig. Fel ponny lastades av. Min ponny med stjärna kommer hem i morgon och den som är här får åka till sitt hem, han var oxå "efterlyst".

Elshira
0

#13 Jösses, var det inte ägaren som var med vid hämtningen osv? :S Men skönt att det löser sig i.af!

Hakuna matata!

NoAngel
0

Hela den här historien var /är helskum. Men nu har jag lärt mej något igen, det är ju bra! "Min" hingst är på plats, nu återstår bara att få en namnteckning av säljaren så ägarbyte kan ske.

VeronicaP
0

#14 många gånger så skickar de faktiskt med lastbil om det är långt från där man köper hästen, inte ovanligt alls att det inte är ägaren som hämtar.

#15 Lycka till med din häst :D

Elshira
0

#16 Nej jag menade att ägaren (den som säljer) väll ändå borde vara med och lämna iväg hästen (och därmed se till det blir rätt).

Hakuna matata!

VeronicaP
0

#17 Ägaren är med och lastar hästen om det skickas med lastbil men inte med och lastar av den om man skickar måååånga mil eller till annat land utan det är ju den som kör som har ansvar att de lastar av rätt häst.

Elshira
0

#18 Nej det är klart. Fast i detta fallet så kom det ju iväg fel häst från ägaren det oroar mig.

Hakuna matata!

cinna
0

#18 Fast det var ju inte fel häst som kom iväg enligt #13.

Det var fel häst som lastades av… Inget man kan lasta ägaren för Flört

NoAngel
0

Ska försöka ta det kort.

Det åkte X antal hästar ifrån en säljaren. De lastades av på ett annat ställe där vi var och tittade på dom och vi bestämde oss för två. En med stam och en helt utan papper. Den senare tog vi med hem direkt, den andra skulle vara kvar ett tag till pga platsbrist hemma hos oss. Transportören lastar på ett antal shettisar, kommer hit, lastar av en och åker… Fort gick det! Jag protesterar lite lamt för den liknar inte alls den jag bestämde mej för.

När jag sen går igenom den saknar den stjärnan och är livrädd för allt som rör sej. INTE MIN PONNY!!!! Så upptäcker jag att ägarbytet är inte i skrivet alls. Jag ringer honom vi var hos och tittade på hästarna och han tycker att jag kan fylla i blanketten själv och falska registrerad ägares namnteckning!!!!!! Tänker jag INTE alls göra, dessutom vill jag ha rätt ponny. Passet måste till rätt häst och har jag nu valt den som står här får jag ju lämna passet ifrån mej.

Då ringer han och säjer att en annan kund klagat för deras ponny är för stor och bråkig, den dom skulle ha var liten och skygg! Då får dom veta att den har inga papper… så dom vill inte ha den.

Detta slutar med att jag har tre hingstar nu, en med papper och två utan!

Jag skrev ett brev till den som står som ägare i passet och ber snällt om en namnteckning för ägarbyte. Har inte hört något än men passet ligger här i varjefall. Vi får väl regga om "passhästen" med okänd stam hos SH om jag inte får ägarbytet påskrivet.

1. Säljaren har lämnat X antal hästar som betalning för en tjänst till en hästhandlare.

2. Hästhandlaren säljer till mej.

3. Hästhandlarens son transporterar och lämnar av.

4. Jag gör aldrig om det här.

Jag kollade upp "hästhandlaren" innan vi åkte och tittade. Trodde med det jag fick fram att han var seriös. Har många fina hingstar och ston, bra uppfödningar, åker på premieringar, det är diplom och elit osv. (INTE shetland måste jag tillägga) Nu vet jag att det även handlar om livdjursupphandlingar och slakt!

SÄLJAREN är kanske ovetande! Vad vet jag. Får väl kastrera alla tre, ordna papper på dom, köra in och försöka sälja någon för att få tillbaka något av pengarna.

"Det är inte den som luras som är dum. Det är den som blir lurad som är dum"

Kris_J
0

Det sista du skrev är en fullträff! Tristast är att den som handlar av dessa som luras möjliggör deras fortsatta existens som hanlare av hästar utan papper.

Veritas odium paretFörvånad

NoAngel
0

#22 Så sant det du skriver… Tanken jag hade när jag tog hem den utan papper var lite långsökt. -"Många fina hästar. Alla iordning som sej bör. Lillhingsten är fin, jag ordnar alla papper, kastrerar och använder honom till körning. EN häst utan papper bland 50 hästar med papper behöver inte betyda att man är helt oseriös!" Redan där skulle jag sett en röd lampa blinka men jag var väl på semester när hjärnorna delades ut!

Något värre känner jag det är med den andra. Tänk om registrerad ägare lämnat iväg den för slakt? Fång, exem eller något och nu är den här! Ägaren får ett brev på posten om ägarbyte på en häst som skulle plockas bort. 

Ja listan på elände kan göras lång. Jag får stå mitt kast och inte gråter jag över det. Får ta tag i det och ordna allt som behöver ordnas nu.

VeronicaP
0

20 det var nog till #19 du hänvisade till

Kris_J
0

Tänk om man skulle lyckas att få människor att inse att hästar skall ha klara papper när man köper, ingen skulle köpa en bil utan papper. Men det kanske blir bättre på sikt med tanke på de nya bestämmelserna som finns.

Jag menar inte att lasta de som drabbas av skojarna, i de flesta fall är det okunskap eller ekonomi som är grunden till att man går på att köpa papperslöst. Oavsett om hästen har stam eller ej.

Veritas odium paretFörvånad

ThiffannyJ
0

#25 Sant, ingen köper en bil utan papper. I Sverige är det lag på att man ska ha trafikförsäkring, annars får man en saftig straffavgift från tff (ligger på runt 100:- om dagen för en personbil). Kanske borde vara något liknande på häst då det är lag att alla hästar ska ha pass?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

cinna
0

"20 det var nog till #19 du hänvisade till"

Yep! Helt rätt SkämsGlad