avmaskning av sto och föl?
Avmaskar ni sto som ska föla eller har fölat eller inte alls??
När är det läge att avmaska dräktigt sto eller föl? lr ska man kolla masken?

vår veterinär har sagt att samma dag eller dagen efter är bra att maska. I år har jag lyckats o ge båda på eftermiddagen innan de fölat på kväll/natt :)
fast jag tror att alla kommer säga olika
Jag har fått lära mig att avmaska stoet inom ett dygn efter fölning.
Jag har alltid gjort dt tidigare, för att komma åt fölmasken. Men nu har jag fått lära mig att fölmasken är så ovanlig att det egentligen inte finns någon anledning att avmaska det nyfölade stoet.

Jag avmaskar nästan så fort jag kan när stoet har fölat , för vissa ston vill oftast vara ifred sen med sitt föl.
Tycker det är bra att ha avmaskat det så behvöer jag inte göra det sen , fölar de så här tidigt så släpper jag inte ihop de stona med de andra igen utan de får gå i en gräshage och de andra går kvar i vinterhagen.
Jag avmaskar också så fort dom har fölat dock blev det ju helt upp och ner här i år då Heddan åkte in på djursjukhuset och där såg man att hon hade en hel del mask.
Så jag avmaskade hela gänget då. Frågade veterinären på djursjukhuset hur jag skulle göra när dom andra två hade fölat, dom sa då att jag inte behöver avmaska igen. Dock skulle jag avmaska fölungarna vid 8 veckor tror jag det var, kommer inte ihåg just nu men har det uppskrivet.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#5 - Vid 8 veckor maskar man fölen mot spolmask, blodmaskarna har inte hunnit utvecklas då än.
Enligt bipacksedeln till Norormectin står det; "Ivermectin passerar med modersmjölken. Eftersom studier beträffande effekten av ivermectin på nyffödda föl saknas, rekommenderas att inte avmaska ston med nyfödda föl.."
#7 - så har det alltid stått, samtidigt som en stor andel uppfödare har avmaskat stona just när de är nyfölade utan att se några negativa effekter av det.
Det står inte att det är skadligt, bara att det saknas studier.
ja, jag bara konstaterade vad som stod, har själv avmaskat i tron jag gjorde rätt, såg detta nu..vetten sa inget heller när jag begärde receptet, då jag sa att jag hade ett sto som skulle föla..
Avmaskar nyfölade ston med Ivomec (eller liknande preparat).