Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: stammar-blodslinjer
Läst 484 ggr
Trim
0

Sloggi söker sin stam...

Hej!

Sloggi vill göra ett tappert försök att bli stamboksförd men som ni ser saknas stammen på hennes mormor. Någon som vet något om denna häst. Eller kan man DNA-typa henne för att få bekräftat att hon är en äkta shettis.

Sloggi

E.  Dalton v.d Voorstraat RS 268

U. Lisa och är efter Flagg RS 85- Trim of Marshwood RS 26.

Mormor heter Lotta och är e. Okänd-okänd.

Någon som hette Inga-Lill Hoveklint hade Flagg 1989, enligt de anteckningar som finns så föddes ett sto, Lisa, undan Lotta.

Uppfödare till Sloggi är enligt ett gammalt registreringsbevis Carina Pettersson, Nortuna, Tortuna i Västerås.

Annette
0

Har mormor okänd stam så kommer din ponny att registreras som korsningsponny hos ASRP. Shetlansponny stamboken är sluten, så har ponnyn inte fullständig stam kommer den aldrig in där.

Charlotte-Aveback
1

Du kan ju prova att kontakta Inga-Lill Hoveklint på Stuteri Emmero och höra om hon ev. vet något mer om Lisa och hennes mamma Lotta. Stuteri Emmeros hemsida har följande adress:

http://hem.passagen.se/emmero/

Lycka till!

Trim
0

Tack för hjälpen. Gertrud kommer att bli rysligt glad om detta löser sig och jag med så vi kan åka runt på shettisevents tillsammans!

Charlotte-Aveback
1

Jag var just inne och sökte på Sloggi i webstamboken och Lotta har inte alls okända föräldrar. Hon är e. Dragonfly of Marshwood RS 9 och u. Wilma v.d. Bosrand Hoefe RS 170 så bägge hennes föräldrar är stambokförda. Du kan se informationen på följande länk:

http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=15736

Eftersom vare sig Lisa (född 1990) eller Lotta (född ?) har RS-nummer så är de inte stambokförda ännu. Du skulle kunna kontakta stambokföraren (hans kontaktuppgifter finns på webstambokens startsida) och höra om han har några ägaruppgifter på dessa ston. Det är inte alltid som dessa uppgifter framgår officiellt i webstamboken men stambokföraren har oftast denna information.

Hoppas det löser sig!

Trim
1

#4Ja  men då ser det ut som det löser sig! Tack tack!Skrattande Jag vbf detta till Gertrud!

Bra jobbat MVG i betyg, nu ska jag gå in ha lektioin för mina elever….

Charlotte-Aveback
0

#5: Åh, tack! Generad

Hanna-D
1

Men Sloggi är reggad i 9000-serien - får de visas på utställning ändå? Varken Lisa eller Lotta har ju registreringsnummer…

Charlotte-Aveback
1

#7: Nej, det tror jag inte … tanken var nog främst att hon kanske skulle kunna få ägarna till Lotta resp. Lisa intresserade av att stambokföra dem nu, då det ju i botten finns stambokförda föräldrar.

Annette
0

Frågan är ju när mormor Lotta är född, om hon ens är i livet. En stamboksföring av både mor och mormor är väl en förutsättning för att Sloggy skall kunna stamboksföras.

http://www.shetlandsponny.se/stambok/VisaSAvk.asp?Nr1=782

Charlotte-Aveback
0

#9: Precis! Hoppas att stambokföraren kan ge "Trim" ytterligare information annars så är det nog kört …

Trim
0

Jag har vbf era kommentarer till ägaren och nu får hon ta över fallet och kontakta de som kontaktas bör..

Annars får vi väl dra en kopia av webbstamboken och visa att hon hade kunnat vara stamboksberättigad om Lisa och Lotta… så att hon förhoppningsvis får vara med på RKS tävlingar + hos andra som ordnar tävlingar för shettisar - dock ej utställning.

Tack  för hjälpen än en gång allihopSkrattande!