Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1108 ggr
MissFlash
0

Toppig ryggrad

Hej,jag är en fd hästtjej som nu tar upp intresset igen,men jag känner mig ju som en nybörjare..   ; /

Jag har sökt efter en shettis att köpa och kollat på flera stycken. Den vi såg idag tyckte jag mycket om. Väldigt mycket. Jag känner till säljaren så jag vet att allt är seriöst, men…..

Ponnyn hade sådär toppig ryggrad (litegrann) och lite insjunket där under. Dessutom kändes han tunn "runt" halsen….

Ägaren sa att det är två av hennes shettisar som såg ut så nu, resten va ju fina i kroppen. Men ni vet ju hur svårt det är att se riktigt bra för all vinterpäls….

Ska man vara orolig för att köpa en sån ponny? Kan det tyda på någon allvarlig sjukdom kanske… Ägaren sa att hon kände att hon måste ge honom kraftfoder och kolla mask- fast han var avsmaskad…

Jag får väl vänta o se, man får göra veterinärbesiktning iaf. (vad kostar det nuförtiden?nyfiken)

Kom gärna med tips ..Tack

MissFlash
0

Den förra ägaren hade sagt att ponny haft "fångkänningar" men nuvarande ägaren har inget problem och har inte märkt av det.

Vet inte om det har ngt samband?!?!

exitingsvillemo
0

Det låter som om ponnyn har proteinbrist. Det kan även bero på mask/dåliga tänder osv.

Hur gammal är ponnyn?

Vad problemet än är så är det troligtvis inget allvarligt, som inte går att göra ngt åt.

Vad får ponnyn för foder idag?

Ett ganska vanligt fel är att ägaren drar ner mycket på ponnyns foder i rädsla att hästen ska få fång igen. Men även en fånfponny behöver en balanserad foderstat och alla sina näringsbehov uppfyllda.

Lusern är ett mkt bra foder för hästar som behöver gå upp i vikt.

MissFlash
0

Okej, vad bra med lite tips iaf. Jag har ingen aning om vad han får för foderstat just nu.

Jag vet att han är på ett "bra" ställe och han är avmaskad,vaccinerad och väl omhändertagen. Han är 10år, jag tänker att han också var väldigt omusklad, kanske kan detta också spela in att han ser ännu "tunnare" ut över ryggen??

Vi avvaktar och ser om hon får upp "hullet" och ser att kroppen blir fin. Jag har ju annonser ute och hoppas annars på nåt annat bra. Fast vi fastnade förstås för denna killen, hihi.

ThanxKyss

http://www.blocket.se/halland/A__eller_B_Ponny_27194263.htm?ca=20&w=1

exitingsvillemo
0

#3 eftersom det är just protein som bygger muskler, så är han nog omusklad också. Tänk på att försöka få upp hullet innan ni börjar träna för att sätta muskler.

Utan rätt proteinmängd så kommer ni aldrig få fina muskler, hur mkt ponnyn än arbetar. Glad