Pälslöss
Hejsan!
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig!
Jag blir inte av med pälslössen på mina hästar, har ett varmblod och en liten shettis. Jag har tvättat med Dermocan hundschampo., men det kunde jag lika gärna struntat i för det hjälpte inte ett dugg. Och jobbigt var det!! Shettisen har ju så lång och tjock päls.
Hoppas att det finns något annat medel man kan ta till?
Hej
Råkade själv ut för detta nyligen då jag köpte en ny häst. Mina andra två blev smittade inom ganska så kort tid. Tyvärr isolerade jag inte hästen jag köpte (mycket orutinerat av mig då hon hade kala fläckar i ansikte, samt helt kal bak på päls under svansen/stjärten).
Det verkar nästan som en omöjlighet att bli av med löss denna årstid. Jag har nog provat snart allt. Tvättat med Dermocan, tyckte det hjälpte men mycket kort tid. Sedan har jag haft på Etotal, Bayticol. Tyvärr hjälpte inte detta heller fullt ut, och hästen jag köpte som hade mycket löss kliar fortfarande.
Fick ta ut veterinär förra veckan och har nu på hans inrådan provat ett medel som heter advantage spot on, för loppor på hundar och katter. Man lägger på 3 ml av lösningen på huden på ryggen (tre punkter).
Än så länge efter en vecka som det nu gått är hon inte helt fri från ohyran då hon fortfarande kliar. Skall nu återbehandla en sista gång (man skall göra det ef. 10 dag då de nya äggen har kläckts). Hoppas på att det skall hjälpa.
Kan bara säga att det känns helt hopplöst. Våren känns som enda lösningen.
Skickar med en bild på hur mina hästar ser ut, de har kliat så de blev såriga och blodiga. Gick mycket snabbt innan jag hann ta bort dem från hagen som har träd.
Charlotta
Hej
Ännu en bild på min häst som blev smittad. Hon fick löss i ansiktet, då hon kliade kraftigt på träden i hagen blev det så här. Att hon fick löss i ansiktet tror jag beror på att hon är ranghög och sprang och "bet" körde bort min nya häst i början, därför blev hon nog smittad just i ansiktet först.
Hmmm… inget roligt. Har någon sett något likande förut?
Charlotta

oj som de ser ut, hoppas de blir bättre av behandlingen
Har du lämnat in skrapprov? Om inte så gör det. Har aldrig sett hästar som ser ut så efter pälslöss. De hästar som jag har mött och haft pälslöss har blivt bra efter några veckors Dermocan behandling. Kan det vara skabb????
Hoppas att du får slut på detta snart!

Vi hade oxå "pälsängel" som vi kallar det, för några år sedan. Första omgångerna behandlade vi med etotal och det blev bra utav det. Tycker själv att det funkar bra på de flesta djur vi haft det på. Men det är väl förbjudet nu.
Andra gången (några år senare)vi råkade få pälsängel så skulle det räcka att behandla med switch. Och det gjorde det oxå.Men som redan sagts, så tycker även jag att det ser lite underligt ut med så stora "fläckar" utav löss…
#2 Jo, så där kan det se ut om hästen kliar sig om den har löss…
Coopersect (från veterinären) är ett mycket effectivt medel som man droppar i från manke till svansroten…
Hej
Veterinären var här och konstaderade löss, sedan om det är pälsätande eller "vanliga" vet jag ej.
Båda hästarna har kliat mot träd. Min bruna smittade häst har jag nu hållit rent och tvättar varje dag. Sedan har jag tvättat henne med Dermocan + spot on med advantage. Hon har för tillfället slutat klia nu, samt är isolerad från den nyinköpta hästen.
Däremot min nyinköpte häst är inte bra ännu. Tror hon var väldigt hårt angripen. Saken blev säkert inte heller bättre av att jag stallade in henne när hon kom till mig, hon hade innan gått på lösdrift i stor flock. Det var nog det som gjorde att det bröt ut så kraftigt och snabbt även fast jag har kallstall.
Democanbehandling nu kräver ju varmvatten, spolspilta vilket jag tyvärr inte har. Vi har haft minus grader här ganska så länge nu.
Nåväl, ville bara med detta säga att det är viktigt att man behandlar hästarna direkt när man misstänker ohyra, det kan bli ganska så allvarligt. Sedan lider hästarna mycket också.
Charlotta

Jag hade tvättat de såren men lite starkare blandad jodopax , så det faktistk kan ha blivit svamp i det , brukar ta död på kliandet,,
De av mina ponnyer som haft pälsätare har varit de med ulligare under ull. Och oftast åringar med riktigt tjock päls. Alla som gått i samma hage/lösdrift har inte fått de. Vanligare på de i lösdrift än uppstallade.
Som någon gammal uppfödare sa till mig en gång i tiden när jag för första gången råkade ut för detta. Jag hade köpt en ponny som visade sig vara full av pälsätare"lugn, det är vanligare att dom får det/har det än att dom inte har det" Denna person hade riktigt roligt åt min hysteri.
Ponnyn i fråga smittade inte de andra hon sedan gick tilsammans med. Vi behandlade henne med Etotal.
Enklast upptäcker man pälsätare om man dagligen går igenom hästen. Jag har fått uppfattningen att det oftast börjar strax bakom örat där manen är som tjockast. Är dom lite luddiga i pälsen och man drar loss en tuss "halva"hårstrån, då är saken klar. Den stackars ponnyn har fått inneboende. Observera det kan börja på andra ställen också. Så håll koll. Har dom väl börjat äta kan dom över en natt tugga på rätt fort om man har otur. Det gäller att behandla direkt om man hittar "bevis".
Jag har fått den uppfattningen att pälsätarna härjar när det är kallt. Dom försvinner när solen och värmen kommer.
OBS! Detta är bara hur jag har upplevt dessa små illdådsdjur. och ska på intet sätt ses som rätt och riktigt.
Konsultera veterinär för korrekt behandling.
Någon hat sagt mig att de pälsätare våra ponnyer får är detsamma som drabbar får. Någon som vet?
Veritas odium paretFörvånad