Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 1069 ggr
DonPedro
0

Hästdojor

Vet någon om det finns såna där hästdojor som man sätter på hästen när man ska rida,köra o.s.v i storlek shettis.Jag hittede ett par old mac´s i höök´s hästsport men de passade kanske bara till min största shettis.På hööks sa de och skrattade att det inte är vanligt att shettisar har dem men jag hade gärna velat ha då mina shettisar används mycket och sliter ner sina hovar fort.Men det verkar som om jag blir tvungen att sko dem.Vet någon om det finns dojor i storlek shettis då detta ska va lite billigare än att sko då man inte har dem på och sliter ut dem annat än när du använder hästen och hoven slipper de påfrestningar som sömmarna gör och för att inte tala om att slippa tappskor. Mvh.Anna-karin

RebeckaKihlberg
0

Kolla i butiker med trav-prylar…där finns garanterat skor i stl shetland.

zettan
0

Oldmacs är ett mkt dyrt allternativ som inte håller så länge. Ja rekomenderar dig att sko din häst i stället. Det är mkt billigare än att kosta på oldmacs som kostar över 1000:- paret. Har inte sett oldmacs i shetlandsstorlek tyvärr.

cinna
0

Har aldrig sett några heller i modell oldmacs, shettis strl. Letade febrilt förra året då min förra shettis hade alvarliga problem med lamellrandsröta och det inte fanns en chans att få på ett par "riktiga" skor…

Hittar någon så dela gärna med er om var det finns att få tag i!

stallostby
0

går precis i samma tankar..att köpa boots efterom min hovslagare (nästan 2m lång)  vägrar sko shettisar, det är dessutom dyrt. Att det skulle vara billigare att sko tror jag inte på eftersom bootsen håller mer än en körtur..Någon som kan rekommendera några boots….?

Annette
0

#4. Men håller de en hel skoperiod?

dranto
0

finns ju boa-boots och easy boots…kolla in på www.krulligahasten.se  har dock ingen erfarenhet själv av dem.

stallostby
0

det beror väl på hur mkt de används antar jag,, har ingen aning men annars vore det ju helt oekonomiskt..

charlotta
0

Hej

Min kusin som också har shetlandsponny:s har köpt easy boots epics tror jag de hette. De passar hennes normalstora shettis. Vad jag förstår funkar de jättebra och hästen bryr sig inte om dem. Hon använder dem när hon kör och har endast på framhovarna.

Hennes verkar hålla jättebra, brukar titta på dem då jag också är lite intresserad framöver.

Mvh Charlotta

DonPedro
0

Tack för tipsen!!

Det står i höök´s att Old Mac´s har 6mån garanti villket motsvarar ett minimum av fyra skoningar om hästen skos med 5-7veckors intervall(gäller ej för normalt slitage).Efter som du inte har på dem skorna mer än när du kör o.s.v  så slits de nog inte så fort som när hästen har skor dygnet runt .Livslängden på skorna beror på villket underlag ,hur ofta ,hur länge man kör eller rider står det.De kan förebygga reumatism,frakturer,skadade sulor,hovbölder, balltramp och låter hoven växa naturligt mellan verkningarna så jag vill absolut ha sådana .Dumt om det inte skulle finnas till shettis men jag ska kålla upp tipsen jag fick Tack!!!Finns det inte till mindre shettisar så borde de tillverka sådana tycker jag!!!

charlotta
0

Hej igen

De de har på hööks finns inte i shetlandsstorlek.

De min kusin har passar som sagt henne shetland (och den är av mellanstorlek) . Har för mig att de tom. fanns i en minder storlek än den hon  beställde.

Hon köpte dem på nätet. Minns ej affär, men går säkert att söka fram.

Lycka till / Charlotta

zettan
0

#9 oldmacsen finns inte i shettis storlek som ja tror ja nämde tidigare. Jobbigt att din hovslagare vägrar sko dom små. Då går han miste om er som kund. Finns det ingen annan hovslagare i trakten som kan tänka sig sko? Min hovslagare sätter sig på en liten pall när han verkar mina små. Frågade han om skor och han sa att de finns små skor. Han skulle inte säga nej om ja bad han sko dom.

de finns små shettisskor att köpa. Tror granngården har sånna små som passar små små hovar.

DonPedro
0

Jo jag vet att inte oldmacsen finns i shettis storlek och det var därför som jag frågade om ingen visste om några andra Min hovslagare kan sko de små men jag vill helst låta hovarna vara ifred naturligt och sätta skydd när de är mycket slitage men jag ska kålla upp de som charlotta skrev tidigare om att hennes kusin har ett par som passar shettis.Tack för tipsen!!!!!

stallostby
0

#11 det var min hovis som ogärna skor shettisar men visst skulle han göra det om jag bad om det men vi diskuterade detta idag och han tyckte det var onödigt om jag bara ska ut och köra någon gång ibland. Det kostar ju 650kr för skoning runt om.

Han sa att patentet på dessa boots är släppt nu därför kommer det fler sorter men han har mest hört negativt, som typ att dom tappar dom för passformen är dålig.

Men dom på hööks borde passa en större shettisfot eller? Min ponnys fot är 10 cm bred och det ska vara lite att växa i…Men den modellen gillar jag inte riktigt utan skulle vilja ha den som har spänne som en skidpjäxa framtill..tror jag..

DonPedro
0

Tack Dranto för tipset då jag på krulliga hästens hemsida hittade några olika som passar shettis Tack!!!Så ni andra som letar dojor gå in på www.krulligahasten.se.

Midlingur
0

#14 De är billigare här!! www.naturligahovar.se

Hanna-D
0

Såg en länk i den holländska tidningen: http://www.paardenschoenen.nl/

Lalla
0

Jag har EasyBoot Bare på min shettis när jag kör, fungerer jättebra. Hon springer bättre med dem på än utan så jag tror dom är väldigt sköna att ha på sig :o) Hon är inte så stor, 94cm och jag har näst minsta storleken. Jag köpte dem på Naturliga Hovar http://www.naturligahovar.se/