Moderlöst föl
Lilla Takida 4 v. har mist sin mamma Thiara nu på morgonen. Hon går i flocken tillsammans med 3 ston + föl och ett sto som ska föla. Började i lördags låta henne smaka på mjölkersättning. Har aldrig varit i den här situationen och behöver tips och råd.
Jag har varit i din sits, ska försöka sammanfatta några råd från min egen erfarenhet.
- OM det går att hitta en amma så är det givetvis det bästa. Eftersom hon är 4 v så är det inte panik, men inom närmaste veckan är en fördel.
- Har ni provat att få något av de andra fölstona att låta henne dia på dem? En del ston gör gärna det och då blir det ju ungefär som om hon hade tivllingar - det kommer krävas kraftfodertillskott för att stoet ska hålla hullet och producera nog med mjölk, men jämfört med vad mjölkersättningen kostar är det värt det…
- Hittar ni ingen amma så är det ändå toppen att hon kan gå kvar i den flock där hon är trygg, det blir hästar av dem med mjölkersättning också - jag har fött upp två såna…
spontant kommer jag inte på mer just nu, men fråga gärna 
Jag har fött upp en som vi matade med mjölkersättning sedan hon var 12 veckor ungefär. Till viss del lite skillnad mot 4 veckor men jag tror man får utgå från samma sits.
Jag gjorde så att hon fick gå med en trygg häst, ett ungsto som hon förlitade sig mest på och som även var snäll mot fölet.
Jag matade flera ggr/timmen till att börja med mjölkersättning. (Krafft Milk). Använde en vanlig spruta/nappflaska. Till att börja med var det svårt både för fölet och mig. Till slut upptäckte jag att det var lättare att låta henne dricka ur spann direkt. Så småningom fick båda gå över till övriga flocken och ungstoet blev som en mamma till fölet. De stod i samma box nattetid och det gav trygghet. Det blev som en avvänjning sen när de skulle skiljas åt. Hade andra ston med föl men såg aldrig att hon diade på några av de andra. Gav senare även mjölkpellets i kombination med ersättningen upp till 6-7 mån ungefär.
Märkte absolut ingen skillnad på henne i utvecklingen eller att hon skulle förlorat det sociala (hästspråket) Den kontakt vi hade var vid matningen och in och ut ur stall, sen fick hon vara häst resten och anpassa sig.
Tror det är viktigt att man pratar med andra som varit i samma sits och tar tips & råd. Kände själv det var värdefullt men sen kanske man ändå hittar det som passar bäst själv.
Anna L har mkt värdefulla råd. 
Lycka till!
En historia som ger hopp och lite tips:
http://www.beridnahogvakten.se/revar/nar-det-hander-det-som-inte-far-handa/