betäcka i vilken månad ?
I vilken månad släpper ni era ston till hingst ?
vill ni ha fölen tidigt på säsongen eller väntar ni in på sommaren ?
vet att många säger att man aldrig ska släppa före juni, men om man ser föl listan står det fler o fler föl i april o maj..
själv kommer vi släppa som vi brukar, i maj månad, dock väntar vi något med 3åringarna, som jag vill se riktig brunst på innan vi börjar med dem.
vore kul o höra hur ni kommer gör.

Maj/Juni brukar jag släppa mina till hingst.
Vi får föl i slutet av maj och början på juni… kommer betäcka om så det (förhoppningsvis) blir samma nästa år.
Det beror väl lite på vart i detta avlånga land man bor (sol/bete etc) men jag ser gärna fölninger i maj (senast juni). Vill gärna ha lite tid på mig, om det skulla bli strul så de inte tar sig.
Så får de små ut maximalt av sommaren, utan att för den skull födas i snöstorm o dyl :-) Mars april kan jag känna är lite tidigt, om man inte pysslar med mer "stressade" raser som ska vara tipptopp till treårstester, Breeders etc.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Nästan alla våra är betäckta i Juli, så hos oss blir det Juni/Juli föl, vilket jag tycker är bra. Då har stona hunnit ätit ordentligt med gräs också.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Våra brukar föla i maj, är bästa månaden tycker jag.

I år kommer vi betäcka runt/efter midsommar.
Förra året var lite speciella omständigheter så då betäckte vi i maj-juni
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

jag vill att mina föl föds i maj så juni är en bra månad att betäcka på
Dom som går tomma i år, Gonny och Lucy, betäcker jag gärna i Maj månad när jag ser att dom kommer i brunst.
Dom som ska föla betäcker jag på 30-dgr brunsten om allt är ok med stona, då blir det i juni/juli månad.
betäcka i juni o föl i maj..
Vill inte ha tidiga föl. Helst ska fölen födas i midsommar veckan.
Jag vill ha mina föl i slutet på maj-juni.
Tidigare föl här, betyder att det antingen är snö kvar eller att det är lervälling, så ser gärna att det hinner torka upp lite och bli lite varmare innan bäbis kommer
gäller det travhästar så är det ju nästan sent att inseminera nu.. vad olika det är…
Föredrar nog ponnyföl i maj…
Det är ju en enorm skillnad på att avla tävlingshästar än våra små shetlandsponnyer.
Shetlandsponnyer är ju en natur ras och är nog inte tänkta att ha föl förren de kan försörja sig själv och en fölunge på den mat som finns att tillgå i naturen.
En travare bör ju vara född så tidigt på året som det kan vara möjligt, med tanke på när de ska debutera i tävling.
precis…

Jag bor på ett berg i sydvästra Dalarna dit våren inte kommer alltför tidigt, så jag vill inte betäcka förrän tidigast runt midsommar. Visst kan det dra ut på tiden om stoet inte tar sej direkt, men jag får hellre ett sent föl än riskerar att det kommer i april. Jag tror det är bra om det har kommit lite gräs och tycker det är bra om det är så pass varmt i backen att man inte behöver oroa sej för att fölis blir kall under sina vilostunder.
Den här filosofin har gett mej föl födda från 13 maj - 30 juli. Julifölet skulle egentligen ha kommit en bit in i augusti enligt alla beräkningar, men naturen verkade skynda på det hela. Jag kan inte heller tycka att han varit senare i sin utveckling än andra i hans årgång.
här betäcker vi tidigast i juni i år
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#0 Det beror ju på lite var i landet man bor också.
Här finns ingen anledning att fölen föds före slutet på maj. Oftast har vi lerigt och småkallt ända tills dess.
Samtidigt så vill man ju att hunnit växa till sig inför vintern…
Själv brukar jag försöka rikta in fölningarna till slutet på maj, men man får inte alltid som man vill…

Jag vill ha fölen april-juni helst inte senare
Betäcker oftast i början av juni, föl i början av maj. Mitt tidigaste föl är fött 26 april, stoet betäckt 12 juni…….

Mitt sto ska ju betäckas i år, tänkte se om hon visar brunt i slutet på maj, början på juni och skicka henne då. Hoppas det blir ett maj-föl.

Jag låter mina ston gå till hingst i slutet av maj början av juni, aboslut inte tidigare, det bästa har varit att betäcka i juni då de fölat i slutet av maj och då har det vuxit upp gräs och det är som sagt varmare ute. I år vet jag inte hur det går alls, avvaktar än så länge innan beslut tas, i år blir det inga föl alls här.
fler som vill svara på detta? Sitter i funderingarna nu nämligen!

Jag skulle aldrig betäcka något shetlandsto tidigare än maj. Så sent som förra året var jag inne på att bara ha tidiga föl, mest av egoistiska själ. (semestern kunde planeras utan att fölningar hindrade, och man kunde njuta av de få sommardagarna utan att vara helt färdig efter fölvak)
Idag tänker jag tvärtom. JAG tror på att tidiga föl ger mer komplikationer hos shetland. Varför kan jag absolut inte svara på, mer än att jag tror på att shetlandsponnyn fortfarande har sitt urarvode i behåll och att det är mest naturligt för de flesta djurarter att föröka sig under våren/sommaren.
Av med vinterpälsen och fram med gräset innan hingsten kan kliva fram!
Mvh/Therese
medarbetare på arabiskafullblod.ifokus
jag har fått föl mellan mitten av april och 1 augusti, det har funkat bra alla gångerna - även om augustifölet inte riktigt var tänkt så… (det är en historia för sig
)
Jag betäcker gärna så att fölen kommer någonstans mellan slutet av april-midsommar. Det beror ju lite på när de blivit dräktiga året före.