Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 2465 ggr
Joystick
0

Tips för att få upp skacklarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Joystick Diablo med våran "nya" vagn

Som synes så blir det inte riktigt bra med lokselen

Nu har jag visserligen köpt mig en bröstsele (eller ja jag betalar den i morgon)

Jag har ju även Pegasus som är inkörd nu och har ytterligare en rockard så de kan bli aktuellt nån gång då och då när jag har sällskap och kan få båda hästarna körda!

De KLIAR i fingrarna på mig att sätta igång Pegasus på riktig bara han läkt ihop lite till efter kastreringen.

Anna-Carin

PP
0

Jag har visat de här bilderna förut, men kör en liten repris på hur man på ett enkelt sätt ordnar skakelöglor till en bröstsele med fast brösta.

PP
0

Och så här blir det med skakeln i.

Silenos
0

#1 Tack för ett bra tips ! Jag har försökt göra en liknande lösning, men inte riktigt fått till det.

Joystick
0

#1 Nu har jag ju loksele men de kanske fungerar att göra något sådant med den också

Anna-Carin

angabogard
0

Va kul att ni håller på att komma igång med körningen, och det blir säkert bara lättare nu när hormonerna börjar lugna ner sig och Pegasus kanske inte skriker åt allt.

Fin vagn!! Glad

Joystick
0

Jag hoppas verkligen det..

Pegasus har ju att brås på när det gäller körningen. Kulla var ju riktigt kul att köra.. å Mogul är ju också en super körhäst

Å Joysticks mamma Diora har ju tävlat nu också och placerat sig fint..

Så nu är det upp till bevis för kusken här..

Tanken är ju att i sommar ska båda gossarna vara med på lägret i Villvattnet. Å om ALLT stämmer och jag är på benen å sådär så ska Pegasus och jag debutera i dressyr och precision.. Skor inte enkom för att få starta maratonbana 1 gång men om det visar sig att han behöver skos så kanske vi startar alla 3 diciplinerna

Så nu ska vi miljöträna.. miljöträna miljöträna framför allt vattenpölar och mörka fläckar på vägar..

Anna-Carin

Maria Persson
0

Härligt att ni är på G Skrattande

Anna-karinS
0

#1#2 Jätte bra bilder PP men jag fattar inte riktigt hur man fäster skackeln. På bild nr 2 så ser den bara ut att ligga löst i öglan stämmer det? Du får ursäkta en dum fråga… Jag är van vid mitt loksele. Ska man ha en extra rem och fästa med eller?  Ursäkta trådkapet….

Silenos
0

Har suttit och sökt lite info…Har samma fråga som #8…Har nyss köpt en sele med lös brösta. Ska skakeln ligga löst i skakelöglan eller spännas fast med rem ?

UG
0

#8 och 9. Skacklarna kan ligga löst i skackelhållarna. De åker inte ur om du spännt draglinorna tillräkligt.

PP
0

Nämen, har den här gamla tråden hittat upp till ytan igen? Flört

#8 Det stämmer att skakeln ligger lös i öglan. Just den vagnen har en pigg bakom öglan, som gör att det finns ett begränsat utrymme för öglan att röra sej på. Som beskrivs i #10 bidrar oxå draglinornas längd till skakelns position, liksom bakselen förhindrar att vagnen trycks fram för långt.

En rockard som är väl avvägd ligger still i öglorna. Blir rockarden baktung kommer skaklarna "ställa sej" i framförallt motlut.

Känns det otäckt att ha skaklarna lösa, kan man förstås använda en lös rem och spänna fast dem i öglan. Jag gjorde själv så i början när jag gick över från bröstsele med skakelremmar. Efter ett tag vågade jag lita på att skaklarna låg kvar och kunde då sluta med "säkerhetsremmen".