Tunnar ut...
Gemine har nu haft sitt föl i en månad och håller verkligen på att tunna ur. Hon får Krafft groov så jag hoppas hon tar sig.
Har ni fler råd så tar jag gärna emot det.
BrittMarie

Lusern är jättebra, kan man ge stora mänder av utan att det är farligt
Lusern, både hackad strå och pellets. Olja är också bra och fritt med bra hö.
Vilken Kraft groov är det. Kraft Groov 125 brukar jag ge om de tunnar ut.

Jag fick tips från KRAFFT att sluta med groov och börja de protein och pritein+ istället, aldrig haft föl innan så jag har inget att jämföra med men mitt sto har fint hull :)
Satsa på lucern!
Jag har själv aldrig haft föl, men äldre och smala hästar!
Så jag kommer satsa på samma till nästa år, när jag förhoppningsvis får ett par små =)
Proteiner och åter proteiner!
Grov och lusern brukar i dett afall inte räcka. HAr du analys?
Protein och kraft pluss grön samtr olja är bättre, ger mer i mindre mängd och blir billigare i längden för din plånbok.

Min (lilla) erfarenhet är att det är svårt att fodra upp en shetland som fallit ur om den har föl vid sidan - det mesta tenderar att bli mjölk istället för att lägga sej på stoet. Shetland är som ras helt makalösa "mjölkkor".
Gräs verkar vara underskattat..? En anledning till att inte ta föl för tidigt.
Personligen skulle jag inte våga mej på att ge solrosfrön. Finns det några studier på det som hästfoder? Det känns inte som en naturlig del i en shetlandsponnys diet… 
#7 Är jag blind? Jag hittar ingenting om solrosfrön? Så hur kommer det in i bilden?
I vilket fall så håller jag med dig, det känns sådär med solrosfrön..

#7 håller med dig, Gräs är många gånger underskattat.
Dessutom det mest naturliga för en häst. 
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#7 Nej men när vanligt hö och gräs inte är tillräckligt eller om de kanske haft fång (som i mitt fall då jag använder solrosfrön) så kan de inte få oebgränsat med gräs osv (annars är ju gräs det absolut bästa!).
Men solrosfrön är ju precis lika naturligt som havre och allt annat (det är ju inte konstgjort eller preparerat på något vis). Jag ger hellre solrosfrön än ren olja i.af då solrosfröna innehåller många andra nyttigheter mer än fett (om det är fett som nu behövs). =)
Det är ju ett himla "tjaffs" och vad hästar tål och inte tål - bör och inte bör äta. Men solrosfröna är något jag i.af har kunnat gett 5-6 dl/dag till mina (vissa väldigt kännsliga) fångponnyer som behöver lite extra fett - dvs jag behöver inte oroa mig för att de ska få fång av det vilket man ju gör om man behöver ge dem tillskott som t.ex havre osv.
Räcker den vanliga maten inte till så måste man ju lägga till något "kraftfoder".
Nu vart det ju lite OT ifrån TS inlägg, men jag var bara tvungen att "förvsara" mig som skapare av inlägget om solrosfröna :)
Hakuna matata!

Har haft ut en vet. i eftermiddag. Hon vill inte äta och hänger bara med huvudet. Snart är hon bara skinn och ben.
Hade otur och fick ut en trög ( känns som icke kunnig) veterinär- Hade inga som helst bra förslag. Kanske en maginfektion. Fick pasta som jag ska ge henne. Skulle tempa henne i mogon och ringa upp honom. Antibiotika ??? Provtagning???
Känns hopplöst när man sökt hjälp och inte känner att man får den uppbaktningen man vill ha. Har fått ett nummer till en annan vet. som jag ska ringa i morgon.
Har Gemine helt slutat äta?Isåfall är det inte alls bra hon kan få Hyperlipemi om hon inte äter.Gå in på stuteri Skattens hemsida titta under deras skattkammaren där finns mycket bra tips gällande Hyperlipemi.Hoppas verkligen att du får den hjälp av veterinärerna som man behöver en sån här gång.Vi håller tummarna hårt för att det löser sig för er förstår att du är orolig om Gemine inte vill äta.

Gemne och Xenon är nu på hästkliniken i Umeå.
Hyperlipemi.
Prognosen är ju inte så god så blir det att hålla alla tummar och tår.
BrittMarie

Usch vad tråkigt, Håller tummarna för henne och dig!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Håller tummarna för er.

ÅÅÅÅ vad jag håller tummar och tår hårt…Gemine bara måste klara detta!! jag blev så ledsen för din skull när du ringde och berättade…fina,fina Gemine……

Jag är så fruktansvärt ledsen för din skull BrittMarie! så fruktansvärt grymt livet kan vara, vet ju hur glad du var över Gemine,
numåste vi bara försöka ordna det för lilla xenon…du har ju i alla fall honom kvar att glädjas åt!
(som förklaring kan jag berätta att BrittMarie ringde för ett tag sen och berättade att Gemine fått avsluta sina dagar på denna jorden
)

Nej BrittMarie så fruktansvärt ledsamt! Jag lider verkligen med dig och håller tummarna för lilla xenon!
Stora kramar!!
Beklagar er förlust!
Beklagar er stora förlust.
Jag fick ta bort ett sto i måndags som slutade äta. Enligt blodproven så var det inte hyperlipemi men jag tror ändå att det måste ha varit det. Vad skulle det annars ha berott på.
Min lilla fölunge är 4 veckor, lika gammal som din. Vi matar henne med mjölkersättning och försöker få hennes halvsyster som redan har ett föl låta henne dia.

ne fy beklagar verkligen förlusten av ert sto. Denna hemska sjukdom

Beklagar sorgen o hoppas att allt löser sig med fölet.
Verkar var mkt sånt iår, tragiskt

Beklagar ditt sto, hoppas det går bra för er med hennes fölunge.

Först måste jag tacka för erat stöd.
Ett speciellt tack till Bäckdalens stuteri- Maria och Mai.
En prick i himlen för lånet av lillfröken. Kaffet och smörgåsen satt där det skulle.
Sitter nu hemma och resan gick bara bra. De stod tillsammans hela resan så natten blir också tillsammans. Ska gå ut och ge den smarriga mjölken till Xenon klockan tolv.
Tur i oturen så tar Xenon mjölkersättningen i hinken och är mycket förtjust i den.
Carpe Diem- fånga dagen.
Nu går vi mot nya mål.
BrittMarie
Beklagar förlusten.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Vad beror denna sjukdom av?
Är det vanligt att hästarna slutar äta, tunnar ur?
Vanligare bland mindre hästar?