Ny klassindelning på utställningar
Här läst det nya klassindelningssystemet för utställningar som kommer att börja gälla from nästa år:
http://www.shetlandsponny.se/pdf/diverse/svar_forelaggande_om_deltagande_vid_utstallning20100312.pdf
Personligen tror jag att detta är en klassindelning som på sikt inte är speciellt bra för shetlandsaveln och rasen i stort.
Från att ha haft en egen klass för RS-hingstar ska man nu övergå till att alla hingstar (alla okastrerade handjur) ska visas tillsammans. Jag är lite orolig för att detta ger signaler att bara en hingst är just en hingst är den duglig till avel.
Det känns som om vi blir ganska ensamma om denna klassindelning i Europa. Övriga länder har, vad jag vet, egna klasser för hingstar som används i avel.
Tror att en klassindelning där avelshingstar (oavsett RS-nr eller ej) visas tillsammans hade varit bättre. Hingstar ej avsedda för avel skulle då visas i egen klass.
Kanske är det dags att dela in svenska stamboken efter engelsk modell, där avelshingstar har en egen sektion, ston som fölat en sektion, valacker egen sektion och unghästar i en sektion.
Denna indelning av stamboken hade kanske automatiskt understött en egen klass för avelshingstar på utställning. Dessutom hade valackerna fått en högre status.
Håller med dig, i alla fall i det övre stycket med klassindelning och att det antagligen inte är bra för aveln/rasen.
Tror det är en del förändringar på gång även i Holland men det kanske bara gällde hingstpremieringen… Har inte fått det så bra förklarat än men någon annan kanske är mer insatt och kan förklara 
Jag tror inte heller att det är bra för aveln, men det är ju en följd av det borttagna avelsvärderingstvånget, när plötsligt alla hingstar - svenskfödda som importerade, visade som ovisade, kan lämna avkomma som blir stamboksberättigad.
jag tror egentligen inte att det blir värre av den förändrade klassindelningen, utan de som vill betäcka med sina hingstar kommer göra det oavsett…

Jag tror att det hade varit bra mycket enklare om SSS hade godkänt EU hingstarna rätt av, istället för att motarbeta dom.
Tror inte det varit något tal om diskriminering då.
Jag tror ärligt talat att ingen som hade en icke avelsvärderad hingst hade börja gala om att det var diskriminering då.
Jag tror ingen seriös är intresserad av att aveln är helt fri.
Det hade varit betydligt lättare att med gemensamma krafter hålla icke avelsvärderade hingstar utanför systemet än vad det är nu, pga att SSS inte tar till sig eu hingstarna fullt ut
Men kan ju inte låta bli och tänka hur det kunde ha varit.
Alla dessa ändringar hit o dit i reglementen och plan o riktlinjer bara för att SSS inte ville släppa igenom EU hingstarna.
Tänk vad många timmars jobb det är nedlagt på att förhindra detta, och betänk vad många nya regler det kommit till pga detta.
Jag tror man har bitit sig själv i svansen.

jag tycker att sss ska lägga ut alla dokument som rör denna fråga ,jag har själv skickat efter dessa handlingar när jag läste i tidningen om 2 beslut. i min okunnighet undrade jag varför har vi dessa beslut? vem har startat denna process och varför?vad kan man vinna på detta oc h hur många av sss medlemmar tycker att sss gammla regler var fel.
det fantastiska i denna fråga är att en medlem tycker det är fel och får rätt i rätten och alla vi andra som var nöjda med de gamla reglerna yttrar oss inte . dvs som jordbruksverket sa till mig NI HAR INTE KLAGAT.
JAG tycker att alla som var nöjda med de gammla reglerna ska skriva till jordbruksverket och förklara vad ni tror de nya reglerna kommer att betyda för vår avel.
När man läst alla handlingar är man inte lika negativ mot sss längre
för det är inte dom som vill ha det så här.
jag hoppas att ni som tycker de nya reglerna är bra, verkligen ställer ut era hingstar ,annars har det bara vatt en massa jobb i onödan.

#4 Jag tror du missade poängen i mitt inlägg.
Så länge inte SSS tar till sig EU hingstarna och godkänner dom fullt ut så kommer det alltid vara liv i luckan.
en fundering som slog mig när jag läste detta var om det kommer att bli fler som visar sina hingstar nu än tidigare,
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Jag har lite svårt att tänka mej att shetlandsrasens väl står och faller med hur uppdelningen av utställningsklasser ser ut… Faktiskt tror jag att det är det tankesättet (omyndigförklarandet av stoägarna) som är orsaken till att vi är där vi är idag med föreläggande från myndigheter om hur shetlandsponnyer ska delas upp på utställning.
Liksom #3 tror jag mycket hade sett annorlunda ut om man haft större tilltro till uppfödarna från början och istället för att försöka styra alla "rätt" med regler och exkludering hade satsat på information och utbildning. Men det är alltid lätt att vara efterklok.
Personligen tycker jag att det ska bli intressant att se alla hingstar i samma ålder bedömas tillsammans. Har man ett "hingstämne" måste det ju vara givande att se hur den står sej i konkurrensen med de avelsvärderade.
Utställningsmässigt:
Kan ju tycka det är bra med färre klasser då ju en klassvinst faktisk får lite mer tyngd i sig i med färre klasser och större antal deltagare i varje klass.
Avelsmässigt:
Tror inte det spelar så stor roll.
Jag som sto-ägare har redan klart för mig vilka kriterier en hingst som ska betäcka mina ston ska uppfylla. Klassindelningen på en utställning påverkar ju inte de valen av hingst jag gör.
#7 Jag har läst alla dokument från jordbruksverket i frågan. Som jag uppfattar det hela har det ingen med tankesättet (omyndigförklarandet av stoägarna) att göra.
Ring till jordbruksverket och be att få ut dokumenten, själv fick jag mycket dålig smak i munnen av att läsa alla påståenden.

#9 Du missförstod mej. Kanske jag som var otydlig.
Vad jag menar är att jag tror inte att vi hade hamnat i den här situationen, om man redan från början intagit en annan inställning när avelsvärderingstvånget togs bort.
Man kan tycka vad man vill om hur just denna ändring av hingstklasserna kom till stånd, men det är svårt att komma ifrån att det förmodligen sett väldigt annorlunda ut om inte SSS arbetat så hårt för att komma runt de regler som stipuleras av EU och moderlandet (uppdelad stambok, klass 0-hingstar, varningstexter i medlemstidningen, olikfärgade pass, omöjligt för hästar att meritera sej själva om de har "fel" föräldrar, uppdelning i utställningsklasser där ägarens nationalitet avgör vilken klass hingsten visas i - listan på hur SSS försökt styra uppfödarna in i ledet blir rätt lång…).
Jag tycker det blir bättre så här! Att dela upp dom har i mina ögon sett varit helt onödigt….. Den bästa hingsten skall vinnna klassen oavsett om den har RS eller inte…..
Vad gäller vem som betäcker med vilken hingst så tror jag att det är utbildning som behövs!
Går importhingsten dåligt gentemot redan RS-meriterade hingstar så blir den förhoppningsvis valack, går den bra hoppas jag få se den på hingstpremieringen framöver! Varför göra det krångligare än så?
Intressant och givande att höra alla olika synpunkter i denna diskussion.
Jag tror inte att någon tror att hela rasens väl och ve står och faller enbart med hur klasserna på utställning är fördelade. Personligen tror jag att det handlar mer om vilka signaler det sänder ut. Att en hingst är en hingst, punkt slut. Många olika saker leder till att en helt fri avel blir allt mer accepterad. Detta med klassindelningen är bara ett steg.
Faktum är att det krävs inte mycket för att få använda en hingst i avel idag. Veterinärbesiktning eller härstamningsverifikation finns det inget krav på. Det finns till och med undantag för hingstar som nedärver defekter.
Därför tror jag att en sån sak som egna klasser för avelshingstar kan ge signaler att man som förening för Shetlandsponnyn, bryr sig om vilka hingstar man anser lämpade för avel.
(Med avelshingst avser jag här de hingstar som genom gått avelsvärdering med godkänt resultat i någon form inom ISPC).
Vill poängtera att detta är mina personliga tankar och åsikter.

#12 Vems tankar och åsikter skulle det annars vara?
#13 Av erfarenhet vet jag att man inte kan vara nog tydlig.