Tips mot hyperlipemi
Har läst om flera fall av hyperlepemi i år och vi drabbades själva av ett fall där vi misste vårt sto för några år sedan. Jag tänkte att vi här kan tipsa om hur motverka denna sjukdom. Jag vill påminna läsaren om att de felsta tipsen inte är vetenskapligt utredda!

Då börjar jag:
Förebyggande
- Betäcka stoet senare så hon hinner ut på gräs innan fölning.
- Hålla stoet mindre fet, redan vid betäckning.
- Foderstaten ska nog inte beräknas som på samma sätt som till en annan ras. ge inte alltför proteinrikt foder och var sparsam med kraftfoder. De foder som är framtagna till avelsston är beräknade på stora hästar, kanske är det för mycket för ditt sto? Kanske måste du ha ett "sämre" hö/hösilage till ditt sto så att hon kan äta mycket grovfoder?
- Ge energi t ex genom betor. Morötter kanske fungerar?
- Energibalans är framtaget till dräktiga kor, har provats vid akuta fall mot hyperlepemi med positivt utfall. Ge i förebyggande syfte i vattnet. Finns på lantmännen.
Akuta fall:
- Tillkalla vet. men var beredd på att vet inte kanske känner till hyperlepemi. Ta blodprov för att diagnostisera.
- Vet brukar ordinera blodförtunnande, b- vitamin, dropp mot uttorkning. Insulin (brukar inte vanlig vet ha men man kan ge för människa. Kolla om det ska vara långtidsverkande eller korttidsverkande insulin).
- Ge gräs, morätter, betfor men du får tvinga ner i pyttesmå portioner.
- vatten, tänk på att en häst med hyperlepemi slabbar mycket i vattnet men dricker inte.
- Sväljreflexen försvinner i svåra fall!
- Hästen luktar aceton i munnen
- Måste fölet aborteras för att klara stoet? Vissa vet. menar det! Diskutera med vet!
- Energibalans. En uppfödare (som förhoppningsvis skriver i denna tråd om hur hån gör) ger outspädd energibalans för att häva hyperlepemi. Tvingas ner i halsen med spruta.
- Druvsocker
Kommer inte på mer just nu men fyll på med fler tips!
* går att köpa Glukos påsar på djursjukhuset i Helsingborg och en påse kostar 26,40 kr och innehåller 1000g. Detta blandar man ner i tex. betfor.
* Insulin som Kristina skrev här uppe. Min Paola fick Insulatard Penset 100E/ml, 0,4 ml. Detta finns tydligen inte inom human vården längre men det är ett medellång verkan och dessa håller som i regel i ett dygn.
* Snabb veterinär vård krävs.
Det var lite vad jag hade att komma med.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

"2 När Prinsessa fick hyperlepemi så ringde min vet Helsingborg) min disktriktsvet som ändå är i 50- årsåldern hade aldig hört talas om hyperlepemi. Trodde det var botulism tills vi hade tagit blodprov). Vet. ringde Helsingborg och då ville de att ist. för energibalans, som är framtagit för idisslande kor, så skulle vi ge glukos, salttabletter och druvsocker. Prinsessa var dock så dålig vid det laget så det var inte lönt att försöka ge det i betfor utan vi sprutade ner det med en stor plastspruta i halsen och fick tvinga henne att svälja så gott det gick. Är nog ung detsamma som energibalans. Gluskos kunde jag då köpa på apoteket så det går kanske fortfarande.
Tycker också att vet ska tillkallas men jag har nu under flera år hört om flera veterinärer som inte hört talas om hyperlepemi, vilket i sig är skrämmande. Men det är nog för att det bara förekommer på små ponnyraser. Vet även russ som fått det även om det nog inte är mer än en handfull kanske två.
#3 ok, ja det verkar som om det är många som står frågande tyvärr. Därför är det så himla bra med en sån här tråd för då kan man kanske våga stå på sig lite mer mot veterinärerna.
Heter det inte hyperlipemi?
# 5 Det gör det säkert men jag tror att alla förstår vad TS skriver om i tråden.
Jag tycker inläggen om sjukdomen är betydligt intressantare, än påpekande om stavfel i tråden.
Det är med bestörtning jag läser vad Kristina skriver under "Förebyggande". Hyperlipemi är en svältsjukdom som uppkommer av att hästen slutar äta eller får för lite näring.
Det är mycket viktigt att det dräktiga stoet får tillräckligt med proteinrikt foder och man måste ge extra kraftfoder/lucern om stoet fölar tidigt på året och inte går på bete.
Här är mina synpunkter på "Förebyggande"
. Finns ingen anledning att stoet går på bete före fölning om man har en riktig foderstat.
. Bästa kvalitet på grovfoder samt kompletterat med kraftfoder/lucern så att avelsstoet får i sig tillräckligt med protein är mycket viktigt.
. Energin i betfor o morötter är inte tillräcklig för att motverka hyperlipemi. Dock är det alltid bra att ge.
. Energibalans är helt onödigt att ge i förebyggande syfte.
#6 Men ganska väsentlig om man är intresserad av att läsa mer om sjukdomen och söka mer information.
Det råd jag fick i det "akuta" skedet var (precis som #1 säger) att ge t.ex motötter, betfor osv. Vi "kletade ihop" honung, sirap och morötter (i små, små bitar). Använde såna där långa teskedar och förde ner "geggan" så långt det gick. C:a en gång varje kvart till att börja med. Hon hade matvägrat i ett par dygn innan.
Vetten sa aldrig ordet hyperlipemi till mig, men förklarade att det sto som vi tagit blodprover på hade för höga levervärden. Antar därför att det var hyperlipemi.
Några veckor efter det första stoet (unghäst) fick våra tre tävlingshästar samma symtom (två ston och en hingst). Vuxna djur i full tävlingskondition. Och Shetlandsponnyer så klart.
Vi gjorde omedelbart samma gegga till dem och de piggnade till på några timmar.

#9 Har du någon teori om vad som kan ha utlöst sjukdomen hos dina ponnyer?
Att högdräktiga ston drabbas känns mer förståeligt med tanke på att de kan ha svårt att få plats att få i sej den näring de behöver. Har oxå hört att stress kan trigga igång sjukdomen.
Är inte ute efter att "leta fel" hos någon. Vill bara försöka förstå denna hemska sjukdom. Nog måste det ha ökat på senare tid? Det kan väl inte bara vara informationssamhällets "välsignelse" eller att det nu finns ett namn på sjukdomen som gör att man hör talas om detta allt oftare..?
# 8 När Milla skev om Lilla Dream stavade hon också med e istället för i. Det intressanta i tråden var hur Dream mådde inte stavningen.
Vill du veta mer om sjukdomen går det att googla på både stavningarna.
#11 Jag vet hur det stavas men om man aldrig har hört talas om sjukdomen och söker på fel stavning kommer man inte få många träffar.

Vi har ett dräktigt connemarasto hemma som drabbades av hyperlipemi för ca 1,5 mån sedan. Hon fick livmoderomvridning och blev tvungen att opereras akut på Ultuna. Efter op drabbades hon även av hyperlipemi (som betyder höga blodfetter som i sin tur påverkar levern negativt). Enligt expertisen där drabbas feta hästar och speciellt ponnyer lättare av denna sjukdom. Insulinresistens kan vara en bidragande orsak iom att det lättare gör hästen fet. Vår häst stod på kliniken i en vecka. Hon fick stora doser glukos intravenöst och slangades varje dag med en hel hink med betforvatten. Det som till slut fick henne att börja äta igen var lite gräs som kommit upp utanför kliniken. Hon ratade däremot morötter, äpplen, havre, hästekraft, betfor, fibergi, hösilage och flera andra fodersorter som vi försökte truga med. När hon väl kom igång att äta så blev hon ganska snabbt bra igen. Magen kom dock i obalans så klart så nästa problem blev fång…Men det var ät vad du vill eller dö så vi hade inget att välja på egentligen. Fölet skulle enligt en proffesor på Ultuna inte aborteras eftersom det skulle bli ytterligare en påfrestning för stoet. Det hade vi nämligen som förslag själva för att rädda henne. Hon ska föla i månadsskiftet maj/juni och är fortfarande dräktig! Trots både livmoderomvridning, hyperlipemi och fång…Så det finns hopp även om det kan se mörkt ut ibland!
Vi har ett sto som kastade i förra torsdagen. Hon utvecklade hyperlipemi efter det. Hon fick Energibalans som hon svarade bra på. Energibalande och gräs fick henne att börja äta igen. Tyvärr har hon fått fång nu och står åter inne på hö. Just nu känns det riktigt jobbigt det som är bra för den ena sjukdomen är riktigt dåligt för den ända och tvärt om.
Om det är den döda fölien som hon kastade eller om det är allt socker och gräs som har utlöst fången vet jag inte.
Vi har varit förskonade från hyperlipmi innan så vi funderar mycket på hur vi ska se till kunna skydda pållarna från denna eländiga sjukdom.
# 13 Har ni kommit till rätta med fången?

Ja, hon fick butta samma dag som hon blev sjuk, fick en tjock mjuk bädd och boxvila. Hon åt butta i 5 dgr bara, men blev symptomfri efter bara någon dag med medicin. Sen fick hon stå i sjukhage tills hon en dag hade brutit sig ur den när vi kom hem…
Nu går hon i en nedbetad hage och pillar i sig det lilla gräset som finns och har fri tillgång på hö (som hon dock ratar). Hon får komma in tidigare än de andra för hon äter hö bättre om hon är inne. Under hela tiden har hon också fått Kraffts mag o tarmbalans. Har också kletat in ben och hovar med kyllera. Inget som jag blivit rekommenderad av någon, men det är lättare än att försöka kyla med vatten.
Anledningen till att vi var så kvicka med att släppa ut henne igen var att vi var så rädda för att hon skulle sluta äta igen, så det blev en balansgång vilket som var bäst för henne. Men det verkar som om det går bra att göra som vi gjort. Det är säkert individuellt förstås vad de tål. Kollar dock puls och värme i hovarna flera gånger om dagen för säkerhets skull. Hon är dock lite stapplig när hon går på hårt underlag, men så fort det är mjukt märker man ingenting på henne.

Det som just skrivits i #14 är kanske nyckelordet- balans. Naturligtvis så menar jag inte att de ska äta typ gräsfröhalm men kanske ska vi fråga oss om grovfodret som vi ger till våra ponnyer är framtaget för just ponnyer eller för stora hästar eller kanske köttdjur? Att det grovfodret blir för bra till våra ponnyer som kanske redan är lite för feta efter sommarbetet? Min enda logiska förklaring där är att det kanske blir för bra med för mycket protein- till vissa ston! Alla är ju inte lika, precis som människor, så jag frågar mig hela tiden vad kan jag göra för att slippa få ett sto till med hyperlepemi. Viss forskning visar nu på att det inte är så viktigt ens med mineraler medans salt måste alltid finnas tillgängligt. Påstår inte att det är min åsikt att man ska ta bort mineralerna men nya rön kommer hela tiden. Och kanske måste vi börja fundera på om sättet vi utfodrar just våra små ponnyer på inte är vad de mår bra av? Att just ett för kraftigt grovfoder, för bra producerat mao, ger dessa välfärdssjukdomar?
En tråkig baksida av det hela är ju just att de får sådan obalans att de får fång. Har inte hört talas om det tidigare men det låter ju även det som logiskt tyvärr. Sen gäller det säkert inte alla ston heller. Men fång kommer ju också ur en obalans i tarmen bl a.
Ja denna sjukdom ger många funderingar….

Med anledning av som skrev i#7 så vill jag understryka att det som jag skrivit i #1 är mycket funderingar och idéer som framkommit under åren då jag följt denna sjukdom ganska mycket. Med det menar jag inte att jag är någon expert!!!Jag vill bara så gärna få tips om hur man kan undvika hyperlepimi (med eller utan e :) ) Var och en måste tro på det den gör men jag går ständigt under vintern i tankarna- hur kan jag undvika att den utvecklas?
Detta är en bra sida om än gammal(på engelska):
http://wwwchem.csustan.edu/chem4400/sjbr/99boyce.htm
Veritas odium paretFörvånad
#11 Enligt en av vettarna jag kontaktade kunde det vara så att de ätit jord (någon slag förgiftning). Men det var vinter och inte så mycket chans att komma åt jorden så jag vet inte. Någon näringsbrist hade de i alla fall inte. Fri tillgång till bra hösilage och kraftfoder just för att de tränades.
#7 Du säger att det är en svältsjukdom som uppkommer av att hästen slutar äta eller får för lite näring.
För mig känns det som att hästen slutar äta pga sjukdomen. Alltså tvärt om… Varför skulle en häst bara sluta äta? Det måste ju finnas en orsak till det.

Enligt veterinärerna på Ultuna slutar hästen av någon anledning att äta, tex som våran som opererades och mådde dåligt av det. Sen när hästen inte äter så börjar den bryta ner sina egna fettdepåer, vilket gör att blodfetterna stiger jättemkt. Därför är det också extra farligt om hästen är överviktig eftersom det då finns mkt fett att bryta ner. När blodfetterna stiger drabbas levern av det och mår dåligt. Allt det tillsammans gör att hästen mår jättedåligt och inte vill äta för det. Det blir en negativ spiral som blir svår att bryta.

#19 Kan hålla med dig om att det är säkert flera fall där det finns en annan sjukdomsbild bakom som gör att stoet slutar äta. Sedan finns nog också den situationen att stoet är för tjockt=fett och när fölet börjar växa till sig så får inte stoet i sig tillräckligt med näring för sitt eget välbefinnande. Och ytterligare en variant när man bantar sin feta ponny för snabbt. Men helt klart är att det finns inte bara en situation som skapar fotfäste för sjukdomen.
#18 Jag har läst den tidigare men tycker där är många svåra ord. Kanske du kan ge oss en sammanfattning på svenska? 
När vi hade ett sto med Hyperlipemi som stod på Skara Djursjukhus så förklarade veterinärerna att hästen inte får plats med den näring den behöver. Alltså magsäcken är "för liten" för näringsbehovet och då i synnerhet i samband med dräktighet då näringsinnehållet är mycket stort. Resultatet av detta är att kroppen börjar bränna kroppseget fett som då går ut i blodet. Av detta tappar hästen all aptit. Vårt sto fick även käklåsning och kunde inte öppna munnen. Hon överlevde efter mycket vård.
Amor vincit omnia 
#22 mycket intressant. Detta hände ju Paola men där tror dom att det beror på selen brist. Paola kunde öppna munnen men bara så lite att man precis fick in en hand. Dock svullnade hon upp hysteriskt just i käkleden.

Mitt ena sto (ej dräktig) fick en inflamation i tjocktarmen med högfeber som följd. Slutade äta pga febern och fick Hyperlipemi
Hon fick glukos på djursjukhuset och började tillslut äta.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Mitt lilla bidrag i den här diskusionen, så kan vi få en enhetlig benämning på denna svåra sjukdom:

Tack för att ni som har erfarenhet av denna sjukdom delar med er. Det är värdefull läsning för det känns inte alltid som veterinärerna vet allt som kan göras.
Ni som gett energibalans - hur mycket och hur ofta har stoet fått?
#21 Om man ska gå efter din beskrivning så var det inte hyperlipemi som mina ponnyer hade. Varför utgår du från att det bara är dräktiga ston som får hyperlipemi? Kan du ge mig källan till din information?
Så här var det med mina
- Ingen av dem var dräktig.
- Ingen av dem bantades.
- En var dessutom hingst.
- De var inte feta (tre var i full tävlingskondition).
- En var ungsto.
- De fick t.om multivitamin pga fällning.
- De hade fri tillgång till hösilage.
- En liten giva med kraftfoder varje dag.
- Inget läkemedel eller dropp behövdes.
Det enda som är helt säkert är att det unga stoet hade för höga levervärden.
Finns det någon annan sjukdom med liknande symtom?

#26 Det var lite det som var tanken. Tyvärr så är även min erfarenhet att inte alltid veterinärerna vet så mycket om denna sjukdom, vilket i sig är skrämmande. Men efter alla fall i år så får man hoppas att informationen sprider sig.
I vårt fall så hade Prinsessa inte så mkt sugreflex men vi gav henne outspätt. Jag tror att hon som gett mig tipset ger minst 1 dl i timman- vid akuta fall. I förebyggande syfte så kan man nog hälla i vattnet ung som förespråkas till kor. Det ska ju inte vara så mycket och jag är inte ens säker på att man behöver ge det i förebyggande syfte men man skulle kunna göra det. Men min veterinär, som även är köttdjusppfödare, menade inte att det var farligt att ge men naturligtvis i begränsad mängd. Men så här är det ju alltid med "hemmauppfinningar"- men de behöver inte vara dåliga för det! Däremot fick jag då höra att det var vanligast bland dräktiga ston men här på fokus så har det varit många varianter. VIlket i sig är skrämmande tycker jag.
#27 Jag kan bara beskriva utifrån mina egna erfarenheter, och det gällde ett dräktigt sto. Men som jag även skrev i inlägg #21 så finns det flera olika bakgrunder till sjukdomen. Jag menar inte att det inte finns andra men jag kan bara skriva utifrån de erfarenheter jag snappat upp. Det finns inga källor till detta, det är högst populärvetenskapligt och min tanke med tråden var nog precis det den skulle vara. För jag tror inte det finns mycket forskning i ämnet.
Symptomen för botulism är snarlika, men tar man ett blodprov så kan man direkt avgöra om det är hyperlipemi vad jag förstått. Min vet trodde först det var just botulism men då hade vi inte tagit något leverprov dock.

Tar man ett rör med blod och väntar en stund så separerar fetterna sig från blodet och det är ett tydligt tecken om man nu har en okunnig veterinär.
Att det separerar lite är högst normalt.
Har hört/läst att det iaf "ska" vara 40% fett i röret för att det ska vara Hyperlipemi.
Hade ett sto som fick ca 10% med fett och vid analys så visade det på gränsvärden för hyperlipemi.
Hon fick ingen behandling mer än att hon fick betfor. Hon var dräktig och hon åt grovfoder… det var annat som fick mig att tro att det kunde vara Hyperlipemi
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Min veterinär sa att fettet skulle vara grumligt. Var det "klart" efter att ha stått ett tag så var det inte hyperlipemi. Stämmer det verkligen???

#30 Veterinären sa så till mig också. Fettet var helt gult-grumligt i provet från mitt sto.
# 15 Tusen tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.