Rotavirus
Har lite funderingar här kring just rotavirus.
Det är så att Paola och Picasso var inlagda på djursjukhuset i 11 dagar pga att Paola inte kunde tugga och öppna munnen. När dom kommer in så hade Picasso lös avföring pga att mamma fölbrunstar inget konstigt alls. Man tog i allafall ett rotavirus prov utan att fråga oss och detta visade då negativt.
Vi fick hem dom båda i tisdags allt var frid och fröjd så öven i onsdags, men så i går torsdag så hade Picasso fått rejäl diarre och feber, var hängig och ville inte äta. Vi åkte in med dom igen och nytt rotavirus prov togs och då var det positivt.
Då vi har Corint och Flame hemma utan några symtom så sa veterinären där att "dom har förmodligen fått detta med sig hem från djursjukhuset" jaha så skoj då tänkte jag.
Då dom hade tagit prov när dom blev inlagda första gången och det visade negativt så har vi inte haft det hemma så alltså har dom garanterat fått det från djursjukhuset.
Nu har vi i allafall sanerat stallet, transporten och oss själva men det jag har funderat över är om vi verkligen ska behöva betala självrisken, jag menar det är ju faktiskt djursjukhuset som har brustit rejält i hygien när dom låg inne.
Jag vet att jag inte kan få några svar här men jag bara funderade på om det är rätt att det är jag som djurägare ska betala för deras slarv.
Veterinären ska ringa här nu i eftermiddag och då tänkte jag faktiskt ta upp det och höra mig för.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Om kliniken själva säger att det kommer från dom tycker jag att de får stå för konsekvenserna!! Absolut!!!
Men så enkelt är det väl inte i försäkringsvärlden.
Nä förmodligen inte, men jag surnade till när veterinären säger lite käckt att ja då har dom fått det här ifrån.
Det kostar ju mig som hästägare en hel del extra pengar inte bara självrisken utan även saneringen och all "ren" halm som jag har fått slänga och faktiskt eldat upp allt för att vara på den säkra sidan. Alltså den halmen som varit i boxen och transporten.
Skulle det sen bli så att Flame också blir smittad ja då handlar det ju om ytterligare en självrisk och ytterligare en vända med sanering till.

Man kan ju tycka att det borde finnas något slags ansvarstagande från kliniken. Eller är det så att man åker in med sina djur helt på egen risk..?! 

#3 tyvärr är det nog så, att man lämnar/besöker på egen risk.
Dom säger ju att med föl ska man (om det går) undvika att åka till klinik just pga smitta. Tyvärr kan man ju inte alltid undvika det….
Lycka till iaf Milla
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Jag hade en fölunge på helsingborg då han hade sandkolik och han fick också med sig Rotarvirus när han var där.
Det är så himla tråkigt att man får med sig en massa annat strunt hem, men det är väl bara att se glad ut och betala………………….

hm rotavirus detta låter inget vidare. Min fölunge stod ju på skara djursjukhus när hon var sjuk. Nu brunstar mamman och fölis har diarrè. Men hon är hur pigg och glad som helst. Behöver jag oroa mig för att de kan vara rotavirus på henne oxå?
nä det tror jag inte, jag menar är hon pigg och glad och äter så är det nog inget att oroa sig över.
Picasso blev lite hängig, fick feber och gick till juvret men åt inget.

hoppas de löser sig milla. De har varit mkt elände för er i år. tänker på er

Men Milla, inte behöver du betala en självrisk till, dom har ju precis varit där… eller har du nu tecknat en ny försäkring på fölis?
Hur lång försäkringsperiod har du? 90 dgr 120 dgr??
www.gullsmyrastuteri.se
japp jag har egen försäkran på fölis, Paolas försäkring är nästan slut och jag vill inte ta på henne då hon inte är friskförklarad än.

ok.. då förstår jag… :-(
www.gullsmyrastuteri.se
På inskrivningsblanketten som man får underteckna brukar djursjukhusen friskriva sig från allt ansvar vad gäller smittsamma sjukdomar.

Jag har aldrig skrivit på en inskrivningsblankett….
#14 Det har jag gjort när man har direktreglerat…
Delad glädje är dubbel glädje :)
jo det har jag gjort men jag vet inte vad där stod 
Så här står det bl a på Mottagningsbeviset från Ultuna:
Universitetsdjursjukhuset tar inget ansvar för ekonomisk skada som uppkommer om er häst drabbas av smittsam sjukdom under vistelsen på SLU eller för kostnader för isoleringsförfarande som kan drabba hästen i samband därmed.
Djursjukhuset i HBG är under all kritik när det gäller smitta. Jag har haft häst stående på isoleringen - han kom in i en skitig box. De SKA sanera boxarna efter varje häst, men gör inte det.