Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1288 ggr
Puzzel
0

Tips vid inkörning

Jag har så smått börjat vänja Puzzel vid att ha sele på sig både i boxen och under promenader för att hon ska känna hur den känns när hon rör sig, senare ska jag använda tömmarna för att när vi går vänja henne vid att "drar" jag i vänster töm ska hon gå åt vänster mm under detta måste man vara minst två stycken, senare har jag tänkt kunna gå bakom som vid tömkörning också med en framme vid henne, och sedan sätta draglinor med en "pinne" (kommer inte på, vad den heter) som jag kan hålla i så hon vänjer vid att ha något mot sidorna, sedan att hon ska kunna dra denna bakom sig innan jag sätter skacklar.

Nu till frågan är det här ett bra sätt att köra in eller är jag helt ute och cyklar, förra gången jag hade hästar som kördes in var jag själv så ung att hästarna skickades på inkörning, sedan har jag köpt redan inkörda hästar, har hjälpt till vid inkörningar men aldrig gjort det helt själv så jag tar tacksamt emot tips och råd, har försökt läsa mig till men det är inte samma sak.

veronicarickfelt
0

då jag inte hade så många som kunde hjälpa mig vid inkörningen så fick ja klara mig bäst själv men d går d me!
Tömkörningen gick bra men tålamod behövs. sen e ju alla hästar olika!
Satte på selen o sen gick ja breve o sen lite längre bakom o såvidare tills han gick först… sen stanna han några ggr o undra varför ja gick där bakom men men!

Som du tänkte göra är en bra idé tycker jag…! Jag hade dock ingen "pinne" och skaklar utan tog grimskaft som han fick släpa med sig breve så d låter lite o sånt..

lycka till! fråga nå mer om du vill…

Ahnna
0

Jag förordar "som vanligt" att lägga grunden vid t.ex. longering och den dagliga hanteringen, med användandet av rösten. Kan hästen röstkommandon för "skritt", "trav", "galopp", "sakta av", "stanna" och "backa" så har man mycket vunnet. Är hästen också van vid longering så är den van vid att bli "föst" och att lyssna på personen som står mitt inne i cirkeln, istället för att luta sig mot den som går bredvid. Det är inte fel att vara två (eller fler) som hjälps åt, men jag har kört in ett antal hästar helt på egen hand, och som Veronica säger, det fungerar det med! Glad

Nyckeln är att vara konsekvent och aldrig tillåta olydighet eller bus. Samt att ta allt mycket långsamt och att jobba väldigt korta stunder - 5-15 minuter typ - och öka svårighetsgraden så varligt att hästen sällan kan göra fel. Gör den det ändå, så backar man några steg och börjar om.

Ha tålamod så går det säkert bra!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

dranto
0

Min valack blev tömkörd en gång (fast han var tränsvan innan). Sen gick jag och drog vagnen och han gick bredvid (ca 100m)sen satte vi på vagnen och så var det bara och köra. Detta är ju ingen metod som rekommenderas men man ser ju lite hur hästen reagerar och min kille har varit/är alltid väldigt lugn. Han blinkade inte ens när han hade ryttare på sig första gången.
Han är jättefin och köra och trots att han knappt blivit tömkörd så lyssnar han fint och kan svänga väldigt snävt, backa och stanna givetvis.

Hade en annan shettis förut som de också bara var och sätta på vagnen och köra, hon brydde sig ingenting. henne vet jag inte om hon ens var tömkörd innan men det borde hon ha varit.

Obs! Jag har alltid haft nån med mig då vagnen ska på för första gången.

Har även varit med och kört in ett halvblod och en shire och vi vande dom aldrig vid lösa skacklar eller dylikt (dock var de ngt tömkörda innan). I stort sett bara sätta på vagnen och "köra". Dock har samtliga hästar jag kört in varit väldigt lugna och trygga individer som man hållit på med mycket annat, mkt promenader mm 

Det går nog jättebra att köra in, du tar det i den takt du tycker känns bäst och kolla hur hästen reagerar.

veronicarickfelt
0

När min häst skulle "dra" vagnen första gången hade jag en person som gick o höll vagnen där man fäster fast den ifall han skulle få panik eller liknande.. sen när han inte brydde sig nå mer om den så hände jag den i balsnören som lätt skulle gå av ifall han skulle få panik o slita sig.. men inget hände så och han va lugn så sen så satte ja fast vagnen som man ska! =)

Men som sagt, d viktigaste ja tycker e att man inte ska hålla på för länge så hästen hinner bli trött o lessna.. bättre o sluta när man e på topp! =)