Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2446 ggr
Turgubben
2010-05-17 21:21
0

Switch

Har någon här inne erfarenhet om hur efektivt detta medel är mot just mygg & knott ?

zettan
2010-05-17 21:51
0

Min kompis testade detta på 2 av sina ponnyer och båda tappade manen av de Förvånad. Så jag har inte vågat testa de själv på mina pållar.

Turgubben
2010-05-17 21:54
0

okej måste vara försiktig då. Tack för ditt svar.

mille-star
2010-05-17 22:32
0

Jag har använt det till mina hästar i flera år utan några problem alls! Fungerar även utmärkt till att få bort löss med fick jag erfara i våras när nya ponnyn kom!

susanne-s
2010-05-17 23:25
0

har samma erfarenhet som #3.
Har oftast ca 20-30 hästar här på somrarna och de flesta använder Switch.
Tappar dom manen så hade du kanske Switch i manen…?
Det ska bara läggas på ryggen.
Hästar som rids eller körs får endast på rumpan eller där sele/sadel inte skaver..

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

MadeleneJansson
2010-05-18 00:17
0

Har också varit med om att dom regaerat på Switch! Tänk på doseringen, vad jag förstår är doseringen på flaskan föt stora hästar, och blir det för mycket är det kanske inte så konstigt om det blir en raektion i huden, som kliar…….

Turgubben
2010-05-18 00:49
0

Tack för alla tips Skrattande

PP
2010-05-18 01:21
0

Doseringen är baserad på hästens vikt och inte svårt alls att få till. Ett tips är dock att hålla försiktigt i flaskan när man fyllt upp doseringen. En bekant klämde på flaskan vid appliceringen vilket resulterade i att doseringen fylldes på hela tiden och nära nog halva flaskans innehåll gick åt innan misstaget upptäcktes. Ponnyn fick turligt nog ingen reaktion.

Instruktioner finns på förpackningen. Eftersom det finns hästar som fått allergiska reaktioner på medlet rekommenderas att man först testar på ett litet område.

VeronicaP
2010-05-18 10:41
0

MÅnga använder det mot knott och mygg men var försiktig med skäckarna om de har rosa parti de kan ju reagera på det , själv använder jag det aldrig pga dåliga erfarenheter ..

[Billan]
2010-05-18 11:03
0

HAr använt Switch till alla hästar här. Skäck eller inte. Sätter även på fölen redan från några veckors ålder.

Använt det så länge det funnits och har endast haft reaktion på en enda häst.

mille-star
2010-05-18 12:17
0

#8 Jag har två skäckar varav den ena är vit över större delen av ryggen. Jag har kanske haft tur men ingen av mina har reagerat hittills! Jag är väldigt noga med att följa doseringen på flaskan och har inte på för mycket, det kanske bidrar.

Mmia
2010-05-18 14:58
0

Vad innehåller Switch för gift ? Är det någon som tänkt lite längre än att hälla på giftet på sina hästar vad det kan ha för biverkningar på lång sikt. Om det hade funnits samma för människor med en klass varning skulle ni ta det på er och era barn då eller hur resonerar ni.

Inget påhopp på någon men vill veta hur andra tänker när det gäller att hälla på gifter och sprayer av alla det slag på sina hästar.

ZABA
2010-05-18 16:53
0

Jag har använt det på två stycken ponnyer vid två olika tillfällen. Båda gångerna reagerade ponnyerna mycket negativt. Har lovat mig själv att aldrig använda medlet igen…

[Anna-N]
2010-05-18 17:26
0

Kommer aldrig använda Switch. Har hört allt för mkt och även testat med negativt resultat. Dessutom är det egna brunnar/vattendrag här och då är det inte lämpligt eftersom det är blandbart med vatten.Hur gör ni som har brunnar, sjöar i närheten, ekologiska marker etc?

VeronicaP
2010-05-18 18:08
0

#11 precis vad jag sa i helgen också eg att vad är de för gift eg när man faktiskt inte få använda det vid vattendrag och åar pga giftet.

Sen var det en som sa att det står något om araber , att de kunde vara överkänsliga eller något sådant vet inte själv då jag som sagt aldrig använder det.

Men som Anna skriver hur gör ni som har vattendra, sjöar och annat som eg inte får använda det gör ni de i alla fall ?

[Billan]
2010-05-18 23:23
0

Då undrar jag vad ni som har fästingrika marker skyddar era ponnyer med ?

Jag använder hellre Switch än får en häst med Borrelia eller Ehrlichia.

Avmaskar ni inte heller då ? Det är också gift.

Anna-72
2010-05-19 01:25
0

Jag instämmer med #15

Använder Switch varje sommar och har aldrig haft problem med det. Olika sorters av häst och olika färg

powderpuff
2010-05-19 01:57
0

#11 Jag anväder aldrig switch på mina hästar och skulle inte få för mig att göra det heller, det finns annat som jag använder istället , bla Prob deo och Prob Olja.

#15 Jag sprayar pälsglans på benen och då har fästingarna svårare att komma upp, det blir halt + att jag har aldrig haft så mycket fästingar på mina hästar även om det finns massor av rådjur där mina hästar går.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

exitingsvillemo
2010-05-19 10:16
0

Om jag har förstått mina återförsäljare korrekt, så innehåller de kemiska preparaten nervgifter. Så switch försvinner för mig där, då det är just ett kemiskt preparat.

Har aldrig testat det på ngn av mina hästar och kommer inte att göra det heller, pga andras dåliga erfarenheter av det.

Prob använder vi, funkar kanon och innehåller bara naturliga ämnen. Visst får man ta sig tid lite oftare att spraya dom, men det gör jag gärna.

VeronicaP
2010-05-19 11:22
0

#15 ,16 då tar ju även jag för givet att ni inte har era hästar vid vattendrag, brunnar sjöar mm Flört

Nu har inte vi här hemma några problem med fästingar , men hingstarnas hage kan ha men då använder jag natur  medel , kommer inte ihåg vad det heter men man får spraya på och det är väl mer tidskrävande men de får ta lite tid , då jag inte vill att de ska gå ner i vattendrag och just varit med om 2 hästar som fått j-vliga problem efter att de har fått Switch

Made
2010-05-19 13:23
0

Har alltid använt Switch och tycker det fungerar bra….Använder en spruta med en lång gummi slang på , är mycket lättare då att lägga en liten strimma av Switch med rätt mängd längs hela hästen….tar på från manen till svansroten.

Har använt det på mina shettisar, halvblod och irish cob, ingen har fått biverkningar och jag har på det från vår till höst enl anvisningar…tror det står var 6:e vecka.

Har på mig handskar och ser till att inte spilla ut något.

Mmia
2010-05-19 15:37
0

#20 Varför använder du handskar ?

Kris_J
2010-05-19 15:41
0

Kanske denna kan vara bra:
http://www.pharmaxim.com/?id=202

Veritas odium paretFörvånad