Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 2064 ggr
icansson
0

hingstpremiering?

Hej

Har en liten undran. Hur går det till att få fram en godkänd hingst, när premieras dom? ska de göra bruksprov? och vid vilken ålder?

zettan
0

du kan visa fram din hingst tidigast på hösten då den blir 2½. De är 3 gånger per år. En gång på våren och 2gånger på hösten.
Bruksprovet är numera frivilligt.

Du visar hästen för hand för avelsnämden.

Hanna-D
0

#1 Det finns fler visningstillfällen, Gotland och Norrland t ex.

zettan
0

oj sorry dom tänkte jag inte på Skäms

icansson
0

men hur går de till ja menar även om hingsten får ex 40 poäng och går igenom vet bes så är han då berättigad rs och godkänd för avel redan i den åldern? eller e jag helt ute o cyklar.

MadeleneJansson
0

Ja, han är godkänd vid 2,5 års ålder och berättigad till RS om han får 40 p av nämnden, ingen delpoäng under 7 och är veterinärt OK. Utöver det skall han DNA kontrolleras mot sina föräldrar så att man vet att det är rätt individ.

En så ung hingst skall sedan visas igen vid 4 års ålder och då kna han göra frivilligt bruksprov.

VeronicaP
0

Jag tycker att man som hingstägare borde göra bruksprov på sin hingst , just för att man ska kunna bedöma någon slags användbarehet på hingstarna , för som sagt klarar man inte av att göra bruksprov , så undrar i alla fall jag vad de är för fel på den ..

Tycker även att man skulle lägga in Lynne/tempraments poäng hos veterinären tex hur de sköter sig där mm

SEn tycker jag även att man kanske inte ska ha för bråttom att visa sin hingst utan låta den växa i lugn och ro , man behöver ju inte visa fram dem som 2,5 åringar många är inte färdiga då .

Likadant åka runt och socialt träna sin hingst är ju bara positivt , visa den på fler utställnigar så den lär sig att vara bland andra hästar och ändå uppföra sig mm

icansson
0

tack för era svar , jag har ingen hingts själv men ville ha reda på hur det gick till. Kan hålla med Veronica om att man inte behöver ha för bråttom o visa hingsten, de kan nog inte vara till en fördel enligt mig, bättre o låta hingsten växa.

6# vore ingen dum ide att lägga in lynne o tempramentspoäng.

Kris_J
0

Veterinären har redan i dag att ta hänsyn till tempramentet, de kan fälla en hingst på den punkten.

Hingstreglementet, rasvisa krav/hälsotilstånd:"Temprament: om ponnyns temperament är sådant att den inte kan besiktigas till fullo skall ponnyn inte godkännas."

6 & 7 ni kanske menar att de skulle betygsättas tex 1-10,1-5/u,g,vg,mvg eller något liknande?

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
0

#8 Precis att de ska få ett betyg hos veterinären hur de är i temprament/Lynne där precis som de kan få i andra raser och i andra land :D

MadeleneJansson
0

Poäng för temperament lynne är ju bra, men säger det något eg???

Är aktiv uppfödare av ardenner och dom sätter poäng på temerament /lynne. Jag har aldrig sett någon som fåt sämre än 8, del flesta får 10! Men säger det något om lynnet? Eller visar det bara hur väluppfostrad hingsten är?

VeronicaP
0

Finns faktiskt hingstar som inte går igenom pga de inte kan känna igenom de ordentligt hos veterinären

#10 Jag kan ju tycka det är bättre än inget alls då vi inte ens kräver bruksprov på shettisarna och det såg man ju i år på premieringen var ju faktiskt rätt många som inte gjorde bruksprov med sina 4 år och äldre