Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 7245 ggr
Ladyhelene
0

Westernsadel som inte passar

Hej!

Har köpt en beg. western till min söta breeda shettis. När vi provade den på så låg den jättefint! den låg där och ruckades inte ur sitt läge så att säga. Men så fort vi spänner sadelgjorden så lyfter den i bak inte högt, men några cm. Har provat sååå många sadlar på honom både allround och western (ponnyputa vill vi inte haTungan ute ) Enl. barnen som rider så sitter de bra…. men det känns som om de lutar lite fram. Kan jag bygga upp fram eller sätta dit en flankgjord - vad har ni för erfarenheter och tips??

Tacksam för svar :)

Calle och Helene

exitingsvillemo
0

Vad är det för sadel du har? Märke?

Ellinor Johansson
0

Prova med svanskappa

Perly
0

Western sadlar brukar sitta med lite "glapp" där bak, men om jag var du skulle jag nog pröva flankgjord eller/och gjord (En främre och en bakre)

Alltid Oavsett

LLennartsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns en slags rem som man sätter i bakre delen av sadlen. Tro den heter ''Off Billet''.

Stall Bråna

Perly
0

#4 Den kallas oftast bara "gjord" ^^

Alltid Oavsett

cinna
1

Man ska inte använda en flank-gjord för att hålla eller "trycka" ner bakvalvet. Den används för att förhindra att sadeln ej tippar över framåt när man fångat kossan och drar fast lassot i hornet. Alltså mer en säkerhetsgrej vid roping än ett medel för att stabilisera sadeln vid normal riding Glad

Bygga upp fram kan vara en grej att testa då det en för vid bom kan vara en anledning till sadel som lättar i bak…

Ladyhelene
0

Tack alla för svar!!

#1 - Vet tyvärr inte vad det är för märke…

#2 -Finns det svanskappa till westernsadlar?

#3,4 -"Bockgjord" har jag hört att den också heter Tungan ute

Tänkte nog prova en flankgjord, men med en "koppling" mellan sadelgjorden och flankgjorden. Men att bygga upp under framvalvet först ska jag testa

#6 - Det ska jag prova!

SannaHolmgren
0

Prova att bygga upp under sadeln fram. Till min storhäst som jag red med westernsadel så hade han en pad som var extra tjock framtill runt manken. Dessa finns att köpa färdiga till stora hästar, men till ponny så får man nog sy padden själv.  Flankgjord kan man inte ha för att dra ner sadeln med, dessa ska spännas så löst att man får in en näve mellan gjorden och hästen. Hoppas det fungerar.

Ellinor Johansson
0

# 7 Jag tror inte det finns svanskappor till westensadlar. Vi lät göra en till vår sadel för vi hade samma probem som TS.

Våra barn var så små när när vi använde den sadel så de "åkte"  ponny.

Ladyhelene
0

Det funkade kanon med att bygga fram!! Hade storhästens gelpad som jag vek i 3 ggr, så satt sadeln jättefint!

Får se om vi gör en egen svanskappa. Tror nog det skulle bli perfekt i kombination då!