Hur gör man?
Detta är en ny erfarenhet för mig så jag tar tacksamt emot råd:
Förra sommaren valde vi att inte betäcka några av våra ston. Vid ett tillfälle under sommaren lyckades några brunstiga ungston smita in till hagen där avelshingsten gick med sina ston - attans! 
Vi tog ut en veterinär och ultraljudade alla "rymmare" för att se om någon blivit dräktig och i så fall spruta henne. Avelshingsten är nämligen deras egen far! Ingen dräktig - pew!
För fyra veckor sedan började magen på ett av våra ston (5 år) att förändras (också hans dotter …) - det såg inte ut att vara enbart hömage. Detta sto blev aldrig ultraljudat förra sommaren då hon inte ertappades i hingsthagen utan gick kvar i rätt hage …
För tre veckor sedan började hennes juver att växa och hårdna …
För två veckor sedan tog vi ut en veterinär som konstaterade att hon var dräktig …
För en vecka sedan fölade hon snabbt och smidigt ett bedårande litet stoföl … 
Detta har varit väldigt omtumlande då vi inte ens visste att hon var dräktig förrän för två veckor sedan och hon redan nu går med ett fint litet föl vid sidan … Vi är naturligtvis innerligt tacksamma för att allt har gått bra för både mor och dotter men känner oss lite förbryllade över hur vi nu gör med fölet?
Denna betäckning är naturligtvis inte registrerad på något sätt - kan fölet ändå registreras i SSS? Hur gör man då?
Tacksam för alla råd!

Då hingsten är godkänd men stoet inte rapporterats som betäckt tror jag man får betala straffavgift för betäckningen som skulle rapporterats och betalats in 30/9 2009, sedan ska det väl inte föreligga några hinder för registrering.
Elakt av stoet att inte berätta att hon hunnit med att träffa hingsten! Hon är nog väldigt nöjd med sig själv 
Ingen aning… Ring Fredrik?
Grattis i alla fall!
Grattis till fölet.
Jag tror du måste ta DNA på mamma och fölet för att få registrera

Grattis till den lilla sötnosen! Hoppas det reder sig med alltihop!

Grattis till fölet ändå ;)
Du måste ta Dna på fölet och mamma , pappa lär ju inte behövas då han finns i registret alla redan

Tack skall ni ha! Jag skall kontakta Fredrik för att höra vad som behövs för registrering och vilken procedur som gäller. Vi har redan mammans och pappans DNA så då behöver vi ju bara komplettera med fölets. Och sedan lär det väl bli någon straffavgift, som sagt. Man lär så länge man lever!
Vad månde det bliva av en sån här liten överaskning …! 
#6 - jag fick också en sådan överraskning för några år sedan, tyvärr fick vi regga den hos ASRP (men med full stam) för Fredrik trodde inte jag skulle kunna få dispens att regga den i SSS pga att mamman var alldeles för ung när fölet föddes (utanför plan o riktlinjer).
Min lilla överraskning tävlar numera på travet och har vinnut flera av sina starter! (han fick för övrigt namnet "Extra" - fölen hette på E det året och det blev ju "en extra"…. )

#7: Vilken solskenshistoria! 
Lustigt nog (!) så har vi X-år i år så namnet lär nog också bli något med 'Xtra' i.