Körpisk..
vad har ni för pisk när ni kör? Tycker körpiskarna är för långa. Har köpt mig ett lite längre dressyrspö nu istället, hittar inge kortare körpiskar..
Jag hittade en körpisk som är något längre än ett dressyrspö för något år sedan på falsterbo. Den fungerar skitbra!
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jag har ganska långa skacklar så jag har problemet snarare tvärtom till min flakvagn. Jag ska köpa till en lite kortare uppsättning nån gång framöver, när det hamnar lite längre upp på prioriteringslistan.

Pisken ska ju alltid nå fram till däckeln, så vilken pisk man ska ha beror på hur långa skaklarna är och hur långt fram på vagnen kusken sitter. Med min rockard funkar Hööks "ponnypisk" utmärkt, det vill säga den körpisk de har som är lite kortare än den som är till stor häst.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Min är från Piskmakaren. Den är lätt, hållbar och ligger bra i handen.
#3 Hur lång är den? Tror jag såg en körpisk som var ca 140 cm + flärpen. Det är nog den kortaste jag sett. Ska kolla på Hööks.

#3. Jag har bestämt för mig att pisken endast behöver nå fram till hästen? Läste nyligen i TR och tror faktiskt det stod att pisken endast behöver nå hästen (ponnyn) dvs den behöver ej nå fram till däckeln (som en skänkel) även om det är själva poängen med pisken.
Min är från piskmakarn och är 140 cm + snärten. Den är på gränsen till att vara för kort, räcker inte helt fram till däckeln, men nästan.
Hur lätt som helst och man glömmer nästan bort att man håller i den.
Piskmakarn, har de någon hemsida?
Nej, det har han inte, men det går att ringa honom. Och så tror jag att han brukar sälja på Falsterbo och andra evenemang.
Jag har också en piska från piskmakaren. Aldrig mer något annat! De piskor jag haft tidigare har varit tunga och obalanserade, denna pisk ligger bra i handen och är väldigt lätt att hålla i.
Min piska slutar vid däckelen, kortare än så vill jag absolut inte ha, då fyller den inte den funktionen jag vill nå åt.

#6 Nu är det ett tag sen jag läste i TR om just pisklängden, men "i alla år" har reglerna varit så att man ska nå fram till däckeln. Annars kan du ju inte korrigera hästen i sidled, vilket är en säkerhetsrisk och faktiskt rätt opraktiskt i samtliga grenar.
Även i brukskörning är regeln att pisken ska nå däckeln, vilket har ställt till det för mig när jag har tävlat kallblod och vagnen har varit extremt stor och lång. (Särskilt skaklarna.) Jag fick straff i funktionskontrollen på en brukskörning en gång för att min pisk "storlek full" från Hööks inte räckte fram till däckeln. (Vad sjutton ska man göra då, liksom?
Längre pisk finns ju bara hos piskmakare!)
Ska man inte tävla så kanske man inte bryr sig, förstås.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Min syster köpte en körpisk på Hööks i Boråsa förra veckan som var 120cm, passar bra till hennes standrad shettis med roslagsvagn.
Tror mina är 120cm oxå.
Finns de på Hööks hemsida?
hm det vet jag ej. Kan gå in o kolla!
Nä hittade inget på hemsidan. Det kanske är för svårt att frakta, ja vet inte.
Har en ifrån piskmakaren och en ifrån hööks. Den ifrån piskmakaren är underbar! Tror att den är cirkus 120-140?

Och hur mycket får man betala för en köpisk från piskmakaren? Telefonnummer, nån som vet och vill dela med sig?
Jag betalade 450 kr för min på 140 cm. Jag har för mig att den på 150 var 75 kr mer, kommer inte ihåg exakt.
Det går att söka på Piskmakarn på eniro.
Någon som har bild på sin pisk från Piskmakaren? Skulle gärna vilja se en.
på den här bilden har du piskorna stående längst till vänster på bilden.
http://farm1.static.flickr.com/170/415634098_31c7c6664c_o.jpg
Jag tror min gick på 520kr i globen i höstas. Jag tror min är runt 140cm lång.

Ja har fått lära mig att pisken skall räcka fram till däckeln med.
Och så vill jag ha den med, så att jag lätt kan korrigera hästen utan att sträcka mig fram.
En pisk med rätt längd tycker jag är väldigt viktig. Jag brukar säga att köra iväg utan pisk, är som att rida iväg utan ben
Nu har jag en "skitpisk", enligt mig, som jag köpt på Granngården eller något liknande. Men har tänkt ringa Piskmakaren för att beställa en. Bättre pisk finns nog inte. Dom är ju jättesköna att hålla i.