Pris?
Jag har noterat att man i många trådar diskuterar "skampriser" på a-ponnyer dvs de som finns på markanden utan stam.
- vad tycker Du är rätt pris för en ostammad a-ponny?
Självklart förstår jag att det beror på ålder, utbildning etc. Så om vi tar en exempelhäst:
Valack
6år
100cm
Inriden/inkörd
(sedan får ni hitta på mer kriterier om det behövs?)

För mig är en ostammad a-ponny inte värd mer än högst 2000:-
Då jag lägger vikten på renrasig shetland och vill ha upp priset på dom så tycker jag att priset på ostammade a-ponnisar ska ligga så lågt som möjligt ,det gynnar inte vår seriösa avel på just renrasig Shetland om vi går o lägger höga belopp på ostammade .
Är min åsikt bara.
Jag har inget intresse i att köpa en ostammad ponny.
Men jag har gjort det, och då betalade jag 5000 och där går nog också min gräns.
Håller med om att jag inte heller har ngt intresser i ostammade ponnier. Och även om jag är ny inom avelns så vil även jag ha upp priserna på de renrasiga så max 2000!

Men om man vill få upp priserna på de med stamtavla, varför ska ostammade kosta endast 2000? Jag kan faktiskt tänka mig att köpa en ostammad a-ponny välriden och trygg att köra för endast 2000kr
istället för en likvärdig ponny med stam som är mycket dyrare, om den ostammade uppfyller mina krav på vad ponnyn kan, ålder och psyke.
Så vad ska då samma sorts ponny som ovan kosta, om den istället har full stam i 3 led? Bara så man kan jämföra? Stammen har ingen betydelse i mina ögon, om ponnyn är användbar eller inte. Iallafall inte på de områden som jag använder mina hästar till.
Så länge dessa a-ponnyer är så gräsligt billiga så kommer priserna på renrasiga shettisar också fortsätta att vara oanständigt låga, eftersom det faktiskt finns folk som tycker som mig.
Priserna borde istället vara lika, minst 10000 för en utbildad och väl fungerande ponny stam eller ej, det är vad jag kan tänka mig att betala för användbarheten, (eller mer). Då kan de som letar ponny välja en ponny med stamtavla, och känna att de får kvalitet för pengarna.

Tillägg då jag funderat lite: Då kanske de som föder upp och säljer välstammade hästar också kunna se till att de håller en hög användbarhet. Ponnyantalet skulle minska på sikt, och folk skulle ha råd att föda upp och träna ponnyerna så de faktiskt fungerar i både ridning och körning innan de säljs, så att se inte skeppas iväg alltför billigt pga platsbrist.
Denna tanke är väl lite att sikta för högt i verkligheten, men det är min uppfattning och spontana tanke, eftersom jag själv letar efter en användbar ponny nu. 

Jag tycker alla utbildade ponnyer är värda sitt pris mins 8000 tusen för en körd/inriden A-Ponny
Har den sen stam så kan den gott kanske kosta 2000 mer som exempel då.
Ingen tjänar på att någon häst reas bort alldeles för billigt …
Jag håller med dig Veronica, man får ju se till vad man ska använda hästen till. Har du inget intresse av avel, och inte tänker sätta föl till världen så är det ju brukbarheten man betalar för. En häst för 2000 kr hade jag nog ifrågasatt om den verkligen hade gått att rida/köra…

För mig är ostammat helt ointressant, men så länge det finns billiga ostammade så kommer inte de med stam att öka i pris. Många köper tyvärr hellre ostammat än med stam många gånger just pga priset.
Jag ser till individen och användbarheten. Stammen eller om den är reggad/regbar är väl ett plus men inget jag tar i beaktning när jag ska köpa körponny precis.Har inget intresse för stam när det gäller att använda ponnyn mao.Jag anser att alla hästar oavsett ras är lika mycket värda med eller utan "stam".Inte under 5000:- för en häst i bra ålder.Över 15år så ser jag mig om efter en något billigare dock.
Borde inte stam ses som en "merit"…
ostammad, ej körd/riden =x kr,
ostammad, körd/riden x+y kr,
stam, körd/riden = x + y + å kr om ni förstår vad jag menar?
Så högst pris sätts på den stammade, visade (med god exteriör) ponnyn som är väl körd/riden, och minst pris för den ostammade ohanterade.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Om jag skulle köpa en A-ponny eller en shettis så hade jag inte köpt den efter stammen utan för hur den är och dess personlighet. Sedan spelar det ju roll om den ska avlas på då kommer man ju i ett annnat läge.
Har själv en A-ponny och en shettis. Skillnade på de är att A-ponnyn är mycket lugnare och stabilare än vad shettisen är för det är mer nerver i honom. Bägge är 3 år och hingstar fortfarande. A-ponnyn kommer jag aldrig att göra mig av med.
Jag tror att vi måste erbjuda mer kunskap inom shettis. Ni som säger att stammen inte spelar ngn roll, går lika bra med en ostammad, ja visst så är det säkert, jag känner flera mycket trevliga A-ponnyer utan stam, inget snack om det.
Men tänk så mkt MER Ni kan göra med en shettis med stam, fler tävlingar i alla grenar osv osv.
Kanske RKS eller SSS skulle försöka ha en dag för de ostammade ponnyerna, bara för att visa vad man egentligen missar när man köper ostammat?
Bjuda in ägare till ostammade A-ponnyer och verkligen informera om denna underbara ras, varför det är viktigt med stammar osv, speciellt i avelsarbetet, en heldag med både information och annat.
Kanske en liten "utställning" för kul, lite bruks osv osv.
Jag tror att det är DÄR man kan nå ut till dessa ponnyägare. Inte genom att vifta med pekpinnen.
Just vårt arbete med aveln måste informeras om. För hur det än är, även om de flesta säger: Men jag ska inte avla, så för mig spelar det ingen roll om den har stam, fakta kvarstår; Det avlas en hel del på dessa ostammade ponnyer iaf.
Att dumpa priserna på A-ponnyn gör ingen skillnad för vår ras, eftersom kunskapen inte finns hos köparna. För den vanliga familjen så är en ostammad A-ponny och en shettis samma sak och får dom då välja mellan en som kostar 2000:- och en som kostar 9000:- så självklart blir det köp på den billiga (om dom förövrigt har samma mentalitet/stabilitet/utbildningsgrad).
Så återigen, det är oftast okunksap det handlar om och det är Vi, som håller på renrasigt, som måste hjälpa till att föra kunskapen vidare.

Kanske RKS eller SSS skulle försöka ha en dag för de ostammade ponnyerna, bara för att visa vad man egentligen missar när man köper ostammat?….
Håller fullständigt med och jag vet flera med mig som tycker likadant. Därför har vi öppet på våra brukstävlingar för alla slags ponnyer, och iaf jag är noga med att göra reklam för rks och att man kan tävla så mycket mer med shetlandsponny med stamtavla. Och det har gett resultat, nu efter 5½år så hade vi i vår mycket fler deltagare med rasponnyer än vad vi haft tidigare och flera debuterade i bruksgrenar. Så fortsätter det i samma takt så kan det åtminstone bli rkstävling nån mer gång om året i väst regionen, och då kanske det till och med känns meningsfullt att betala medlemsavgift till rks.
Om man varken är intresserad av avel, utställningar eller tävlingar så tror inte jag det spelar någon roll vad eller hur mycket SSS eller RKS gör för att "marknadsföra" alla shettisar.
Vill man "bara" ha en skogsmullehäst att köra eller ha till sina barna så spelar det nog ingen roll vad den har för föräldrar i bakgrunden.
Kan ju bara säga att när jag köpte min A-ponny så skulle jag inte ha några småhästar överhuvudtaget. Men när jag fick se bilden på honom så var det bara "honom måste jag ha" så han var ett rent impulsköp som jag absolut inte ångrar för en trevligare häst får man leta efter och honom kommer jag aldrig att göra mig av med

Tack för era svar! Mycket nyttiga åsikter som är bra att ta ställning till, det tackar jag för!
(12#) måste även poängtera att jag endast har a-ponnier och hittar på mycket roligt med dem, tävlar i agility, kör, ska börja tävla i körning och jag har även ställt ut dem. Så man behöver inte ha en shettis för att ha "roligt"(dvs det finns aktiviteter för osatmmade också). Säger inte detta för att "slå tillbaka", utan mest så de med ostammade vet att de också kan aktivera sina små :)
#15 motfråga ;) varför har du just ostammade A-ponnyer? Är det för priset?
Hur ställer du dig i frågan om avel? Risken finns ju att man, genom att betäcka ostammat, föder fram avkommor med diverse dolda, skadliga gener iom att man inte kan följa stammen bakåt och se vad som döljer sig där.
#15 på din personliga sajt så skriver du att du har shettisar.
Det är nog mest det som svider på de som verkligen har rasrena individer, den falska marknadsföringen om shettisar som i själva verket inte är det.
Som sagt, jag känner flera ostammade a-ponnys som är helt underbara individer, men shetlandsponnyer är dom INTE 
Jag har två shettisar, en med stam och en med stam, men registrerad i ASRP av någon anledning. De är i samma ålder och utbildningsmässigt på samma punkt. De har sina vaccinationer i ordning, även botulism. Tandkoll varje år. Maxade, valacker. Friska och trevliga individer. Har en medryttare på 8 år som är nybörjare, hon kan hantera dem själv. De är välkörda och roliga för vuxna att köra. Tränas i westerngrenen trail. Hade jag satt ut dem på annons (vilket jag aldrig kommer att göra), så hade jag satt ut dem för 20 000:- per styck utan att skämmas. Hade inte gjort någon skillnad på den med stam och den utan.
Att köpa enbart ponny med stam/reggad för att använda den i hobby syfte är för mig oviktigt.Jag har 4 styck. 2 reggade och full stam.1 oreggad men full stam.1 korsnings shettis oreggad. Ingen av dessa är varken bättre eller sämre indvider. Men visst kan jag ta mer betalt nu när lill gossen är till salu och har full stam osv.. Jag sysslar inte med avel, agillity,trav,hopp,utställning trots att de har stam. Jag ser inga som helst fördelar med att ponnierna är reggade. Jag har låtit ställa ut mitt sto men enbart för att det bara skulle vara så. Och då 1 gg. Jag finner inget roligt med att fajtas med andra om vilkens ponny som är finare/perfekt/ras typisk än den andra. Jag har låtit stoet i fråga gå på trav men ej heller där fann varken jag eller ponnyn det givande.Visst erfarenheter rikare men inget man går och tänker på.Så om man inte ska syssla med avel eller utställningar etc så finns det ingen anledning att bojkotta ostammade ponnier… Som sagt alla är individer och där utgör inga papper hur den kommer att bli eller har varit…

#16#17 Jo varför jag undrade om just ostammade a-ponnier är just för att i ena tråden kan man läsa att man inte kan sälja stammade för mer än några hunda eftersom de inte har något "värde" mendans man kan läsa i andra trådar att man anser att det är upp till individen (absolut inte ordagrant men tror du förstår principen?). Där av min nyfikenhet :)
Och i min blogg (inajacobsen.blogg.se) har jag skrivit att jag har shettisar för att det var inte förens jag blev medlem på denna sajt som jag överhuvudtaget hade en aning om att de fanns de som tog illa upp över att jag kallade dem för just shettisar. Eftersom jag inte vill att någon skall ta illa vid så brukar jag kalla dem "mina små" eller a-ponnier numera, kanske att benämningen shettis dyker upp utan att jag "menar det", i så fall är det bara för att jag kallat alla a-ponnier för shettisar fram tills nu, det vill säga att det går av vana (tuvärr!)
Jag, som helt enkelt letade 'shettis', och köpte just en 'ostammad A-ponny' tillslut, struntade ju helt komplett i stam etc så länge jag kikade på valacker, och handlade det om ston så om jag ska vara riktigt ärlig så visst var (bra) stam ett plus, 'ifall man vill ta föl'. Samtidigt var det ju bara att titta på det EXTREMA utbud, till eg hjärtskärande låga priser, som fanns - för att inse att jag absolut inte ska producera några shettisföl whatsoever. Och då spelade inte stammen någon roll ens om sto.
Det jag sökte var däremot en ponny med trevligt psyke, bra hovar, välhanterad, väluppfostrad, inkörd och inriden samt vacc/pass/försäkrad.
De sistnämnda tre punkterna fällde många.. Att de inte ens hade pass etc.
Jag hade som sagt inget behov alls av stam osv. Och vad viktigare är, och som många varit inne på, jag VISSTE INTE om någon fördel med stam, förutom att då får man kalla dem shettisar (jag kallar min det ändå, men försöker att skriva något annat just här, för ingen ska ta illa upp)
Hade jag t ex vetat att om den är reggad i SSS så finns de här och de här 'roliga evenemangen' att vara med på. Utställning roar mig inte så jättemycket, men har ibland sett lite aktiviteter (typ agility osv) som jag skulle kunna tänka mig att ta honom alt honom + grannungen på, för att det skulle vara kul för honom/dem. (Inte för min egen skull alltså). Men där det varit öppet för enbart renras reggade i SSS.
Absolut ingen jättegrej, men en sån sak hade kunnat få mig att t ex välja den med stam om jag stod och valde mellan två likvärdiga där den ena var ostammad och den andra med stam.
Men i och med att jag sökte mer egenskaper än både exteriör/färg/stam, så såg jag inte en enda nytta med stam. Dock, priset var inte alls avhängigt stam eller ej, utan just individ. Det fanns stammade både billigare och dyrare än den här. Att det fanns billigare är enbart tragiskt, då han kostade 5 000 kr inkl en del utrustning..
Jag hade, om han inte haft fång, kunnat betala det dubbla för honom, stam eller ej, just för han var så precis det jag sökte. Jag är fortfarande supernöjd och känner att han verkligen (med några få undantag *s*) är 'perfekt!'
Men, köpare som jag, som är ute efter en inriden/inkörd 'shettis' att ha som sällskap och motionsköra/Hobbyköra och låta egna/andras barn rida lite ibland, är ju en inte helt ovanlig spekulant. Och den gruppen borde man kunna nå med mer information ang plus med att köpa med stam. För de flesta vet det nog inte.
#20 Man är lite rädd för att skriva fel om sina A-ponnier, har själv alltid sagt shettis till min a-ponny tills jag började vara här inne jag också.
#21 precis! Det var just det jag menade, att man kommer fram och informerar om shetlandsponnyn och alla fördelar man får när man väljer en shettis som är reggad i SSS.
Om folk bara slutade att avla på sina ostammade a-ponnys så skulle problemet snart vara borta. Men iom att det avlas nästan lika mkt på ostammat som med stammat så fortsätter antalet ostammade att öka.
Ina & Ehal, ni verkar båda mkt vettiga i erat "hästeri" och om jag har förstått allt rätt så har ni heller inga planer på att avla med de ostammade ponnysar ni har, det är toppen =)
Vi som har rasrent får väl bara be om ursäkt att vi inte lyckats få ut tillräcklig info om vår underbara ras =)

#22 Fast inte säger du welsh på en korsnings ponny ? nä då säger man väl korsnings ponny eller En B ponny
Vad jag inte förstår är varför man säger shettis om alla ponnyer som är Kat A …

#23, vad härligt att du tycker att du tycker mitt hästeri är vettigt, det värmer faktiskt att höra eftersom jag verkligen lever för mina små :) Dock måste jag göra dig lite "besviken", fick föl nu i maj som är ostammat, dock inte jag som "ordnade" det eftersom jag köpte Indiana (mamman) dräktig ;)
Jag ska nog börja kalla alla c och d ponnyer utan känd hästamning/korsningar New Forest i fortsättningen
Tänk vad bra om alla gjorde så och även annonserade dem som de….
Barsligt, visst. Det bjuder jag på.
Diskussioner om a-ponnyer tycker jag känns helt fel på denna sajt som skall handla om Shetlandsponnyer. Vad anser sajtvärdarna?
Gällande annonser har jag tidigare varit i kontakt med bla Blocket för att försöka få till stånd någon slags kontroll på missbruket av benämningen shettis/shetlandsponny, det har inte givit något resultat hittils. Men hoppas att föreningen kanske jobbar vidare med problemet.
Veritas odium paretFörvånad
#26 men nu är vi ju där igen… Att dumförklara ägare till a-ponnys hjälper inte, informera istället på ett trevligt sätt så blir säkerligen dessa ponnyägare mer vänligt inställda till oss och våra shetlandsponnyer.
Annonser på "shettisar" som är utan stam, är helt klart fel, falsk marknadsföring. Men jag måste säga att jag på senare tid har sett fler annonser där man faktiskt skriver just A-ponny i annonsen, så jag tror att det kanske blir fler och fler som verkligen förstår skillnaden.
Men att dela upp i 2 läger (stammat-ostammat) och smutskasta varandra, gör inte saken bättre. Det är information som krävs.
#27 Dumförklara få stå för dig. Jag belyser de absurda i att kalla a-ponny för Shettis/Shetlandsponny. Jag förklarar vänligt ofta för personer som för mig berättar om sin Shettis, men som per definition inte är en Shetlandsponny. Folk får för mig ha vilka hästar och ponnyer de vill, men jag har ingen tolerans vid missbruk av namnet Shetlandsponny.
Veritas odium paretFörvånad
Men ärligt talat…hade jag sett tex en fjording (oreggad, ej renrasig etc)utan att veta om att den var oreggad så hade jag likväl kallat den fjording om den nu ser ut som en, åtminstone tills någon informerat om något annat. Sen att det finns betydligt fler raser att välja mellan bland b, c och d-kategorierna är ju en helt annan sak. Jag tycker inte att det är så himla konstigt att folk kallar a-ponnierna för shettisar utifrån det perspektivet. I brist på kunskap så blir det väl lätt så. Jag har själv lärt mig jättemycket genom att läsa och ta till mig på det här forumet, vilket gör att jag numera försöker sprida kunskapen om SHETTISARNA så gott det bara går, men fortfarande kan man ju faktiskt göra mycket med de andra med. Och mycket av det som rör shettisar kan ju faktiskt röra andra a-ponnier, storlekar på utrustning och sätt att träna etc, eller ska de med a-ponnier gå till något annat forum då. Det tycker jag känns lite sniket.
Jag tycker att man nog får ha lite överseende med att det finns andra aspekter än bara avel och att hästarna därför kan vara lika mycket värda. Om jag skulle skaffa mig en liten häst till hade JAG dock valt en riktig shettis eftersom jag inte hade velat begränsat mig (gillar utställningarna). Men båda mina små (reggad och oreggad) tycker jag lika mycket om ändå.
#27 Tack
Vad kul att det finns trevliga äkta shettis ägare som inte dumförklarar oss som tydligen inte vet bättre 

#24 Om du läser riktigt så kanske du ser att jag HAR börjat kalla min oäkting för en A-ponny, för ganska så länge sedan… Eller hur?? Gå gärna in på min personliga sajt så kan du ju se vad jag har skrivit där. Jag har ingen B-ponny utan stam eller en welsh ponny med stam så det bryr jag mig överhuvudtaget inte om för jag ska inte ha någon… Jag har islandshäst och inte går jag i taket för att det finns isisar utan stam så länge de inte avlar på den MEN samtidigt tycker jag det är värre när man avlar på sjuka djur, som har typ eksem, spatt eller någon sådant…….

Att kalla en avkomma efter två shettisar för shettis kan aldrig vara fel. Oavsett om den är stamboksberättigad (kallad ostammad av många) eller inte. Den har lika mycket shettisblod som avkomma efter stamboksförda föräldrar.
Största anledningen jag ser till att köpa stamboksberättigad shettis är att om föräldrarna är premierade kan jag få en "varudeklaration" om att inga större ärftliga fel finns på ponnyn.
För mig har stam betydelse när jag köper ponny. Men det får inte gå före temprament. Hellre en 36p som är sund i huvudet än en 44p som är rabiat.
#28 jag får be om ursäkt om jag missförstod ditt inlägg, jag tydde det som ngt sarkastiskt.
Och jag förstår dig att du blir upprörd över att alla A-ponnys dras över samma "shettis-kam" det blir jag också, men jag tror fortfarande att kunskap och info om rasen gör saken bättre. 

#30 Du hade börjat kalla din för Kat A ponny nu men innan kallade den för en shettis (innan du började vara på denna sidan så fattade jag det som), jag har både B-ponnyer med stam , c och stora hästar , men som sagt på ridskolan hade vi korsningsponnyer och de hette det Kat A, B , C eller D , var det en New forest så stod det det , import lika så
#29 fast jag gör inte det utan jag brukar fråga är det en fjording eller är det en fjordingskorsning , kan bero på att jag har fått lära mig det från jag var liten kanske eller på att jag jobbade på en ridskola i 8 år där vi var väldigt noga att skriva Kat A ponny om de var det eller korsnings ponny mm just för att det inte skulle bli fel för barnen , utan att man lärde dem rätt från början,
Jag är inte emot folk som har korsningsponnyer över huvudtaget , även om jag värnar själv om renrasigt , däremot så tycker jag att man ska kalla de för vad det är , inget att skämmas för om man har en korsning eller att man äger en svenskfödd hopphäst ;)….
Det viktigaste tycker jag är att som tråden eg handlar om att alla hästar oavsett ras,kön mm säljs för billigt tycker ju jag och även om det är en korsningsponny så är den f-n värd mer än 2-5000 kr och är de utbildade mycket mer :D
För mig så shettis är en specifik typ. En A-ponny kan vara så väldigt mycket - precis som en B/C/D ponny givetvis. Och som någon skrev att om det är shettis + shettis så känns avkomman som shettis. Även om inga papper finns.
Samtidigt så har jag tidigare haft arab, och där är det extremt kinkigt att kalla någonting som inte är reggat som purebred för arab. Dvs om man så vet stammen osv, och stammen är 100% arab, men det av någon anledning inte godkänts för att regga som purebred - ja då 'får' det inte kallas arab.
Jag förstår det, men tycker samtidigt det är over the top.
Jag tycker att 'shettis utan papper' eller 'shettis reggad i ASRP' etc borde få användas. För det kan vara känd stam och shettis osv, bara det att den inte verifierats. Samtidigt förstår jag mycket väl de som föder upp shetlandsponny som blir trött på det.
Men, om man ska prata benämningar, korsningsponny av shetlandstyp har jag för mig det står i passet (ASRP), och det är ju lite det jag vill få fram när jag säger 'shettis'. (Sen försöker jag vakta tungan här, men ibland slinter den av gammal vana *s*)
#23 Ingen risk för avel, det är en valack =) Men om han så vore ett sto, så nej ingen risk för avel. Jag blir som sagt var faktiskt ledsen över den uppsjö av både shettisar och 'shettisar' (korsningsponny) som finns utannonserade för en spottstyver. Och tanken på hur tufft det måste vara att vara uppfödare, och ens få tillbaka en bråkdel av vad det kostat för att ta fram fölet/hästen..
Frågan är hur mycket det spelar in att shettisar så ofta går som sällskap, eller köps för att 'barnen ska få åka lite häst'? Jag menar inte att det per automatik är något fel i något av de skälen i sig. Men genast man tittar på B-ponny, oavsett ras/korsning egentligen så iaf för vuxna ridna/körda individer är prislappen en helt annan. Och något måste det sitta i.
Visst drar utbudet av billiga (papperslösa eller ej) ner priset, men samtidigt så verkar marknaden generellt ovilliga att betala för kvalitet, och det måste ju sitta i att det inte bedöms så viktigt.
Usch, nu minns jag en överhörning när jag var på kliniken med welshen. Kom in en ursöt liten shettis/a-ponny av shetlandstyp. Matte gick med raska steg och den lille fick trava för att hinna med. Den var fruktansvärt stapplig/halt runt om och den visade alla tecken på fång. Jag vet jag tänkte att den där är för snäll för sitt eget bästa som travar vid sidan med de hovarna. Sen överhörde jag vad de sökte för. Den lille hade senaste månaden legat mycket i hagen och rört sig 'stelt'. Det rådde ingen tvekan om att den hade väldigt, väldigt ont i sina hovar. Under samtalet med veterinären yttras, med emfas, ang varför det inte sökts tidigare att 'det här är ju BARA (betoning på bara) vår sällskapsshettis' (till skillnad från de stora hästar personen hade). Rtg visade mycket kraftig hovbenssänkning och rotation på alla fyra fötterna, och beslut togs att den skulle åka hem och avlivas. Matte marscherade ut med samma raska steg - och den lilla travade snällt vid sidan för att hinna med..
Men varför så 'låg' status bland så många egentligen? (OBS inte alla, givetvis!)
Ironisk och lite utanför ämnet är att jag oftast säger shettisen om herrn som borde kallas a-ponnyn/korsningsponnyn - men säger oftast D-ponnyn om welshen ;) Som är mycket snygg, rastypisk, har en mycket bra stam (och på papper). Men dock är 'övervuxen', han borde inte blivit mer än 137 cm, men blev D-ponny med marginal. Därför säger jag D-ponny, för det beskriver typen mer. Skriver jag welsh skriver jag oftast 'welsh sekt B, men har växt över'
Så för mig handlar det nog mer att försöka beskriva typ av häst/ponny llite översiktligt, än att eg 'få' kalla den för si eller så ras.
Så länge det är en valack eller sto man inte tänker avla på tycker jag det är helt okej med "blandras" så länge man vet om stammen. Alla hästar har ju fräldrar och ska därför också ha med sig det genom livet.
Oavsett ras,stam, ålder osv tycker jag INTE att någon häst/ponny skall säljas under 10 000 kr. Jag vet att det görs och att det är köparens marknad och jag tycker det är förskräckligt.
Kan man inte få betalt för sina hästar/ponnys så ska man kanske inte avla så mycket. Efterfrågan styr priset och blir priset för lågt bör man avstå från att avla fram så många nya individer.
Har själv sålt 2 "blandraser" (de saknade mormorsmors registrering) med stam för 10 000 (2 åring) resp 17 000 kr (13 åring)