Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 1584 ggr
Underbar
0

Nossebro 14-15

hej!

har undrar lite över utställningen i Nossebro, vill nog åka ditt i år.

Är det en vanligt utställning? Som valacker får vara med på?

Kris_J
0

Det är riksutställning, titta i småproppen om några undantag finns, men jag kan inte tänka mig att valack klasserna är strukna.

Jag ställer mig undrande till varför den är över två dagar.

Veritas odium paretFörvånad

Underbar
0

Verkar som att de finns även för valacker såg jag på hemsidan :D

Ahnna
0

Jag tycker att det är jättebra att det är två dagar! Skrattande Endagarstävlingar är korta och tråkiga - fram för fler helgmeeting inom shetlands-Sverige!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kris_J
0

#3 Kan ju kanske vara trevligt om det är ekonomiskt försvarbart.

Personligen vill jag undvika att behöva stalla upp hästar borta pga smittorisk.

Min tidning har rymt men jag kan inte läsa mig till på hemsidan vilken dag vilka klasser går. Är det någon annan som vet?

Ahnna
0

#4 Det är väl ändå väldigt individuellt vad man har råd med? Vad man prioriterar? Jag hade inte åkt från Gävle till Nossebro om det var en enda dag, men eftersom det är två dagar så blir det fredag-söndag för mig, ett litet helgäventyr. Det har jag inget emot att prioritera och spara några kronor till, eftersom jag tycker tycker att det är en kul grej. De som inte tycker det behöver ju inte åka, krasst sett. Flört

www.stuteriprecious.se

Kris_J
0

#4 Jag menar vad det kostar föreningen. Vad man använder medlemmarnas pengar till. Att anmälningsavgifterna täcker alla utställningens kostnader samt resor, mat och boende för funktionärerna är tveksamt. Men jag hoppas jag har fel.
De senaste åren förefaller man inte sett till att använda lokala funktionärer i största möjliga utsträckning.

Ahnna
0

#4 Jag vet inte hur SSS finanser ser ut, men jag ser ju hellre att man använder en del av medlemmarnas pengar till ett sjuhelsikes roligt RIKS, än att pengarna ligger på hög på ett konto eller bara används till att betala tidningen och andra liknande utgifter…

www.stuteriprecious.se

Kris_J
0

#7 Finns väldigt mycket mer kan använda pengarna till som kan komma många fler medlemmar till del än massa hotelnotor och resersättningar till funktionärer vid en tvådagars riksutställning. Därmed inte sagt att riksen inte skall vara tvådagars om medlemmarna vill det, men man kanske skall se över upplägget på funktionärsfronten i så fall.

Kris_J
0

Nu har jag hittat min tidning och läst om hur man tänkt sig. Men hur det verkligen blir beror antagligen på hur många yngre ponnyer och valacker som anmäls. Den som lever får se…

#2 Valckerna skulle ev vara på lördagen.

Skulle behöva klona mig  den helgen då det för min del krockar med ponnytravtävlingar på Åby på Söndagen.

VeronicaP
0

De jag tycker är allra mest tråkigt är att shetlands riksen krockar med gotlandsruss riksen och för mig blir det nog att åka till Gotlandsruss riksen i år , känns det som , var väldigt bra där (är på Axevalla travbana)faktiskt där var anmälningsavgiften 300 kr per häst men då ingick det i det priset 2 nätter i box för hästarna så man kan vara där från fredag till söndag om man ville :D

Kris_J
0

#10 Smidigt att boxarna ingår i anmälningsavgiften. Dina fina pållar gör säkert att du inte ångrar ditt val av evenemang, frunGlad

Synd att både Shetland och Gotlandsrussens riksutställningar krockar med både Åby och Värmlands trav , det fanns säkert några av bägge raser som annnars skulle välja utställning. Men det är nästan omöjligt att det inte gör det. Men ibland skulle det nog inte skada att man samverkade  mer mellan SSS, SRAF och SPTF för att öka antalet visade. Det tillkommer ju nya (kuskar med ponnyer) inom SPTF hela tiden. Nu kör jag vist i fel spår…Kanske ett ämne för en ny trådFlört

VeronicaP
0

#11 Nä ska bli kul att ställa på russ riksen , sen ska man bara bestämma vilka med , ja de är tråkigt när det krockar , har efterlyst det innan som tex hingstpremieringen på hösten som krockar med Derbyt tex

Kris_J
0

#12 Jag röstar på Helge och MaryFlört

[Teddy]
0

Det är inte bara pengar som gör att i alla fall jag är tveksam till 2dagars. Man har ju ett liv hemma också, och det är svårt att bara åka iväg. En dag från morgon till sen kväll är helt ok, men tvådagars är bökigt.

VeronicaP
0

#13 Ja Mary blir det nog i alla fall , Amanda älskar att visa henne då hon är vå väluppfostrad haha

Underbar
0

#9 Okej tack :D

Underbar
0

#9 Okej tack :D

Ahnna
0

Jag fortsätter spåra ur lite i mina funderingar…

Jag tycker faktiskt att det är helt okej om en del av SSS kassa går till funktionärernas boende under RIKS. Närmare ett SM för shettisar kommer vi ju inte i dagsläget och om inte föreningen "får" lägga pengar på en sån sak så undrar jag vad man menar att alla pengar ska gå till istället. Det är ju (eller skulle kunna vara) en enorm reklampelare för vår ras! Glad

Idag kanske inte RIKS är så extremt meriterande på marknaden för de ponnyer som lyckas bra där, beroende på vem man frågar, men det är ändå den största shettistävlingen i Sverige. Jag har ingen aning om var funktionärerna ska bo i år och lägger mig inte i det heller, men nog finns det väl andra val än hotell? Återigen, som så många gånger förr, så förundras jag över skillnaderna mellan shettis-Sverige och fjord-Sverige, där de flesta är mer än nöjda över att tälta torsdag till söndag i regn och rusk, så länge de kan åka till och uppleva årets SM. (Det som förut kallades fjord-RIKS.) Det känns det inte precis som att de flesta är beredda på inom SSS, vad det nu beror på.

Jag förstår faktiskt inte varför det är så många som är avigt inställda till flerdagarsmeeting inom shetland, men som jag sa förut så måste man ju faktiskt inte åka om man ogillar att vara borta i flera dagar. Kanske är det det som är skillnaden mellan shettis och fjord - på fjordsidan är det så otroligt få tävlingar och utställningar att SM blir årets stora höjdpunkt, medan vi shettisfolk är mer än bortskämda med utställningar året om! Flört Istället har vi väldigt sällan tvådagarstävlingar så jag känner mig lite svältfödd på sånt. Därav att jag gärna åker, trots att det innebär krångel med gårdsvakt och uppstallning. Det händer ju så sällan! Kyss

www.stuteriprecious.se

Marta
0

Men snälla nån, det är väl inte första gången RIKS har varit över två dagar! Kanske det tidigare har varit väldigt dyra tillställningar det vet ju dem som varit med och ordnat tidigare bättre än jag. Men för i år tror jag inte att kostnaden blir enorm. Nossebro är ingen dyr anläggning, och boende är bokat för domarna och det var ingen stor kostnad. Övriga hänvisas till Nossebro Camping!

Det finns inga flotta hotell i Nossebro öht. På lördags kvällen har vi endast planerat en grillkväll på campingen där man själv tar med vad man vill äta och dricka - helt opretentiöst.

Självklart är det tänkt att de på nära håll som vill vara funktionärer ska involveras. Är det någon som läser detta här som känner att det skulle vara roligt, så ta kontakt med mig, 0703-56 44 06. Vi är jätteglada för allt intresse med att hjälpa till!!

Att vi nu även kan erbjuda en RKS tävling i samband är ju jätteroligt, för vi ska ju inte glömma bort vilken härlig bruksponny vi har. Men iom att vi har det tillfället så gör det att det blir praktiskt bättre att göra det över två dagar.

Vi ses i Nossebro
Märta

PetraJ
0

#19 Glöm inte och jag och Marie skall hjälpa till.

Marta
0

Nejdå, är jätteglad över ert engagemang!   Glad