Vilken färg har stoet?
Stam?
Veritas odium paretFörvånad
Okänd bakgrund
Då är hon ingen Shetlandsponny.
Veritas odium paretFörvånad
Bara för att hon inte är registrerad elelr har stam betyder det inet att hon inte är en shetlandsponny.
#5 - jo faktiskt, det är bara ponnyer med full stam och reggade i SSS (eller utländsk shettisförening) som ÄR shetlandsponnyer.
Sen vad gäller din usprungsfråga så ser det ut som om det är en tigrerad, avblekbar skimmel född rödskäck. Och Är den tigrerad så är det tvärsäkert ingen shetlandsponny eftersom den färgen inte finns i rasen…
Hon är troligen en korsning mellan Falabella och Shetlandsponny, så visst, hon är inte ren shettis, men vi kallar henne det då hon är i den storleksklassen.
#7 Så då kan man kalla en islandshäst för new forest eftersom båda kan vara C-ponnyer?
#8 Vet man inte vad det är så varför inte…. Hur många gånger tror inte du att vi som är islandshästägare får höra att det är russ vi har. Men inte fanken för vi går i taket för de som ni shettis med stam-ägarna gör…..
#9 Vet man inte vad hästen är för ras så säger man väl korsningsponny eller A/B/C/D-ponny?
Jag får la säga A-ponny i stället då, men det syns ju tydligt på henne att hon är väldigt lik en shetlandsponny.
#11 Allt är ju relativt…
Vilken mysig färg
! Jag vet tyvärr inget om färger, men fint sto!!

En A-ponny av shetlandstyp har du då
#11 Här vågar man inte säga att man har en shettis utan stam det blir ett ramaskrik från shettisägarna med stam 

#12 Vad liknar stoet i fråga då, om inte ett shettis (utan stam förstås). Hur ser man skillnad på en shettis och en A-ponny av shetlandstyp ( om man får säga så) ??

#15 En a-ponny av shetlandstyp är just dessa "shettisar" utan stam, en shetlandsponny är reggad o känd stam i minst 3 led (rätta mig nu om jag har fel)
Det fattar ju jag också men om du ser en "shettis" i en hage och vet inte om den har stam eller ej, säger du då att det går en shettis eller en A-ponny där?
Det är de jag menar hur ni proffs säger då?
Det verkar inte va nån ide att hålla till på den här sidan längre, eftersom jag inet har några shetlandsponnyer utan bara shetlandstyp. När man inte ens får nämna att stoet är till salu så finner jag ingen mening med att diskutera med er.
# 18 När jag ser en shetlandsponny i en hagen ser jag att det är en shetlandsponny på på ponnyns rastyp. Precis på samma sätt som jag jag inte tror att varje gulvit hund är en goldenretriver.
Är man lite intresserad av olika raser är det inte så svårt att se skillnade på en rastypisk individ och en blandras.
#19 Det är lite tråkigt att det är så, men enligt många är inte våra "oäktingar" något att diskutera om. Man kanske skulle gjort ett nytt iFokus om A-ponnier… Jag tycker i alla fall din A-ponny ser fin ut 
TS Varför har du klippt luggen och halva manen?
Den är inte klippt, vi vet inte riktigt vad som hänt med den.
#21 JO, man skulle fixa en A-ponny sida på iFokus. Men jag själv vet inte hur det går till och är man den som börjar behöver man väl lägga ner en massa tid?
#24 Jag vet inte heller och har inte tiden till det. Nä nu vågar man väl inte skriva här mer. Hoppas vi syns i ett annat iFokus för här tänker jag inte vara mer…
Samma här, tänker inte lägga ner mer tid på denna tråden.
#23 Aldrig funderat på att ponnyn kanske har eksem?
#18 Om du går förbi en hage där det står en korsningsponny som ser ut som en arab… Säger du då att det står en arab i den hagen? Jag menar…. rasbestämmer du ALLA hästar utan att veta om de är korsningar eller inte?

tydligen inte lätt och ha shettis utan stam
dom är allafall små trevliga och billiga hästar.
Vanligtvis är folk här inne väldigt duktiga på färg, men just tigrering tror jag att de flesta här inne inte är så bra på, då det inte är en godkänd färg på shetlandsponnyer. Testa att fråga inne på ridsport.ifokus, för där vet jag att det åtminstone finns en som är rätt duktig på tigrering.
Ponnyn ifråga har uppenbart ett skäckanlag och ett anlag för avblekbar skimmel. Huruvida den är tigrerad eller inte kan jag inte avgöra, men det ser ju onekligen ut som det.
Där är svaret på färgfrågan, oavsett vad ponnyn har för rastillhörighet. Sen är det ju ett faktum att om den är tigrerad så är det omöjligt att den har renrasiga shettisgener, eftersom den tigrerade färgen inte finns i rasen och därför inte är en tillåten färg.
Sen är rasfrågan ett hett ämne eftersom vi härinne vill propagera för renrasig avel. Och de ponnyer som inte har en godkänd shettishärstamning får inte kallas för shettisar enligt definitionen för vår ras. Ser ponnyn ut som en shettis, kalla den för shettiskorsning! På samma sätt som man kan kalla en ponny för welshkorsning om den ser ut som en welsh.