Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 964 ggr
Milla
0

Tips och ideer om dålig fölunge

Precis som rubriken säger så behöver jag nu er hjälp med att komma med tips och ideer om vad som kan ha hänt med min fölis.

Här kommer bakgrunden:

Han föddes helt enligt boken den 25 april, var jätte pigg och frisk. Mamma blev dålig och dom blev inlagda på djursjukhuset den 3 maj och stod sen kvar där i 11 dagar. Fölis var fortfarande jätte pigg.

Kom hem och var hemma i nästan två dygn då börjar fölis få diarre och slutar äta, åkte in akut igen och det konstaterade att han hade fått Rota virus. Var sen inlagda fram till i fredags då vi fick hem honom.

Fredags kväll och natt gick dom ute på gräs och i lördags eftermiddag så ser jag att han rullar sig och ligger mycket, dock äter som han ska och följer mamma bra.

I samråd med veterinären åkte vi in igen då vi misstänkte kolik, han hade då 39,5 i temp.

Har under hela tiden diat bra, men rullar sig och ligger ner mycket. Han har fått kramplösande och prover är tagna.

I går kväll så visade blodproverna på en infektionsbild på 18, vätske balansen låg bra så även glykos

I morse var vätske balansen och även glykos bra diar fortfarande bra.

Nu i kväll så har man tagit nya blodprover och det visar då att han nu är uppe i 20 så infektionen har alltså accelrerat, hans leverprover visar också nu att det levern är dålig.

Han får glykos dropp, lactulos, kramlösande och antibiotika. Han är UL i buk och tarmar utan anmärkning, jo dom hittade lite lite gas i tarmarna men egentligen inget som ska ligga till grund för detta.

Veterinärerna står slätt och jag känner mig så himla matklös och försöker nu dra i varje strå jag kan för att kanske kunna hitta vad som är fel och vad som har hänt.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Kris_J
0

Jag har inget konkret att komma med, men jag beklagar verkligen att du haft sådan otur med dina fölungar i år.
Hoppas ni hittar en lösning och den lille blir frisk.
Små föl är känsliga och all medecinering kan vara jobbigt för kroppen upp till annat som "spökar", men man får ta de onda med det goda i de fallet.
Min enda erfarenhet av sjuka föl är de två första vi fick som blev sjuka av att de var installade mycket sin första levnadstid, de är inte gynnsamt för små shettisföl som får i sig en hel del "stalldamm", även om stallet var väldigt luftigt och välventilerat fick bägge luftvägsinfektioner.

Veritas odium paretFörvånad

Milla
0

Tack ändå.

Ja tyvärr har han ju stått i box i tre veckors tid av sin fyra veckors levnad.

Jag har funderat på detta om det är så att Paola och Viking inte passar ihop och därför så blev fölis dålig, men djursjukhuset menar att då skulle fölis vara dålig från början. Jag har som sagt ingen anning.

zettan
0

jag tror inte du ska se de så Milla att de ska vara Paola och Viking kombinationen de är fel på. Men jag förstår att du tänker så. Jag hoppas innerligen de finner en lösning. Du har inte gett stoet ngt speciellt foder i vinter? Kanske de helt enkelt är ngt i stoets ätit?

Milla
0

nej hon har ätit ensilage som alla dom andra. Funderade på om han nu har petat i sig smörblommor när vi släppte dom på gräs men enligt vet så ska han i så fall ätit massor

kristina-axtorp
0

Vilken tråkig historia du berättar! Selenbrist- har nidiskuterat det? På Gotland har man selenbrist o föl föds friska o dör efter ngr dygn. Men jag vet inte alls vad som eg slås ut vid selenbrist. Lycka till!

Kris_J
0

Immunförsvaret påverkas av selen.

[Billan]
0

Alla organ tar stryk vid selen brist. Här ger vi tokosel varje vecka året om då vi har selen fattiga marker. Men även om man ger stoet är det inte säkert att fölet tillgodoger sig det.

Kris_J
0

#0 Någon form av brist eller obalans kanske inte är så långsökt med tanke på hans tuffa start i livet.

Milla
0

Jag skriver upp det och sänder detta vidare till djursjukhuset.

Jag har lite att lägga fram till djursjukhuset och jag är så tacksam för alla tips jag fått.

[LinneaDahlberg]
0

Tråkigt för dig…

När mamma blev dålig och fölis får flytta runt innebär detta i sig en stress på kroppen. Detta ger nedsatt immunförsvar, och små föl är väldigt känsliga… Kan vara så enkelt…

Hoppas de lyckas lösa det.