Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1144 ggr
kicki80
0

kastrera eller inte

Hur väljer ni vem ni kastrerar och vem ni sparar på?  Jag vet inte hur jag ska göra med min hingst f-09.

AnnaLundin
0

Först, när det gäller vuxna hingstar är min bestämda åsikt att det enbart är avelshingstar som ska ha kulorna kvar. Och eftersom det är en ganska liten andel som är tillräckligt bra för att användas i avel ska ju de flesta kastreras förr eller senare, frågan är ju bara när…

För mig är det viktigt att ha bra möjligheter att ha hingstar på gården och att det finns möjlighet för dem att leva ett bra hästliv tillsammans med kompisar. utan dessa möjligheter hade jag nog kastrerat det mesta… Men nu har jag ju bra hingsthagar och har hittills haft flera hingstar också så det har inte varit något problem för mig. Därför brukar jag låta dem vara hingstar tills de är så stora att jag själv kan avgöra ifall jag tycker det är lönt att visa dem på rådgivande/föruttagning  eller om de ska kastreras utan att ens få den chansen. Jag har vid några tillfällen visat hingstar som jag själv känt att "han räcker nog inte till", mest för att vara säker på att jag inte gör något dumt om jag kastrerar.

Sen har jag ett sista kriterium också och det är att han måste må bra av att vara hingst. Den senaste jag visade på föruttagning fick 38 p, men många ansåg att han var så fin att han borde få en chans till. Och visst, det var väl inget större bekymmer, så han fick ha kulorna kvar över vintern. När det sen blev april så fick han plötsligt nån hormonrusning och totalt hingstfnatt. Han började springa fram och tillbaka i hagen, totalt koncentrerad på stona på andra sidan vägen. Hullet rasade och han var allmänt stressad och opåverkbar vid hantering. DÅ var valet väldigt lätt, han mådde INTE bra som hingst utan kulorna rök så fort veterinären hade möjlighet att komma hit! (helst förra veckan!!) Och när hormonerna lugnat ner sig var han åter den där pussenusegsiga underbara barnponnyn som han också varit innan hormonrusningen kom.

Mina bästa tips till dig är att ställa dig följande frågor:

• Har jag möjlighet att ge honom ett bra hästliv som hingst?
  • Är han så bra exteriört att det finns chans att han har en framtid som avelshingst?

Är svaret på någon av frågorna nej så behöver du inte ha dåligt samvete om du kasterar honom tidigt. För, som sagt, de har oftast ett mycket bättre liv som valacker…

JennyR
0

Jag säger spara ett tag till CoolFlört

Hanna-D
0

Tycker #1 har skrivit väldigt bra, har man möjlighet att ge hingsten ett bra liv med hagar, kompisar etc. så kan man spara om man tror på den.

Mossedal
0

Håller helt med #1.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria