Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 1964 ggr
monzun
0

Bucas Buzz Off

Någon som vet om bucas buzz off fungerar som eksemtäcke med? Läste att det hade uv-skydd.

SofieN
0

Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut, men ett exemtäcke ska vara väldigt tätt i tyget och flugtäckena är ju oftast i nån sorts nät.

Men det är säkert bättre än inget alls, och håller det emot uv-strålning om hästen är känslig för det är det ju bra. Däremot tror jag inte det är lika hållbart som ett riktigt exemtäcke.

[Shettisar]
0

Har testat detta på min eksem gosse,innan jag visste vad som gällde.Och det täcket är inte att föredra till eksem häst.(knotteksem)

monzun
0

#2 Jag vet ej säkert om det är eksem då veterinären aldrig ringde upp mig. :-( Men jag har diskuterat med några andra i stallet å vi alla tror att det är eksem.

Kanske att man kan börja med ett buzz off och sedan köpa ett riktigt eksemtäcke om det skulle behövas. Eller är de bättre å satsa på riktigt eksemtäcke på en gång?

Jag är helt novis på det här med eksem. Läser å läser men så säger en del tvärtemot andra å då blir man lite kluven. :-S

AnnaLundin
0

#3 - ett sådant täcke höll min eksemponny klådfri förra sommaren,

Eksemet har inte med solljuset att göra, evntuellt uv-skydd på täcket är nog i så fall för hållbarhetens skull.

monzun
0

#4 Då är det värt att testa ett sådant med andra ord.

Om han är 92 cm i ryggen så borde väll ett 95 täcke passa honom?

[Shettisar]
0

Är ni inte säker på om det är eksem (knott) så hade jag också provat ett Bucas först.Smörj ev med Horsol eller liknande.Jag brukar tvätta min i Prob schampo så fort vädret tillåter,sen underhåller jag med Gorisal,Horsol och ev Prob olja.OM det skulle visa sig vara knott eksem så satsa på ett Boett inför nästa säsong. Uv skyddat täcke är just för att skydda mot de värsta uv strålarna som en del också reagerar mot.Främst hästar med mycket vitt .

monzun
0

#6 Ja det får bli ett insektstäcke så länge.

Pratade med veterinären och han tyckte jag skulle lägga på ett tunnt sommartäcke och sen smörja på dem utsatta ställena. Hjälper det inte får jag gå vidare.