Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 3886 ggr
Zondell
0

Avelsråd?

Har skaffat en shetlandsponny och funderar på att betäcka henne.

Behöver avelsråd!

Mer info, bilder och härstamning HÄR

Hennes fördelar är ett superlynne. Pigg och vaken men otroligt social och snäll. Jag tror inte hon är visad och jag kan inte bedöma henne direkt men tycker hon är helt ok exteriört och i rörelserna.

Jag vill ha en hingst med samma snälla och fina temprament. Han ska ha utstrålning och mycket bra gång. Gärna litet huvud (tycker att stoet har lite stort).

Ett specialönskemål är en isabell eller cremellohingst.

Antar att det "lönar sig" att betäcka med en minihingst på ett så pass litet sto?

Hanna-D
0

Kontakta Morgan Johnsson, avelsrådgivare i Shetland Väst. Telefonnummer finns på Västs hemsida.

Skulle absolut betäcka henne med en mini eftersom hon är så liten. Lycka till!

Hanna-D
0
VeronicaP
0

Jag har Morgans mail om du vill ha det..

Inte så bra att betäcka över gränserna för du vet ju inte vad du får , allt beror ju på vad som ligger bakom..

Zondell
0

Tack för svaren!

Någon som vill hjälpa mig med att lista upp godkända isabell- och cremellohingstar samt höjd?

Då kan jag surfa på resp namn för att kolla bilder och bedömning.

Jag vet inte vilken storlek pappan Annelunds Gasso har. Någon som vet?

Mamman är 98 cm.

Hon har säkerligen "större gener" än hennes egen storlek.

Stammen finns HÄR

Kris_J
0

Gasso var 102 cm.

Veritas odium paretFörvånad

Zondell
0

Kanske inte spelar någon roll med mini eller inte. Hon tycks ju inte ha några små gener…

Hanna-D
0

#6 Risken för betäckningsskador och förlossningsskador ökar vid betäckning av större hingst, jag skulle inte våga chansa och tar inte heller emot så små ston till våra hingstar av samma anledning.

Zondell
0

# 7 är det fler betäckningsskador och förlossningsskador på shetland än andra raser?

Är minishetland extra utsatta?

Vad räknar ni som större hingst?

10 eller 20 cm över stoets höjd borde väl inte bli problem?

Milla
0

#8 om du betäcker över gränserna dvs mini med standrad så vet du inte hur avkomman blir i höjd får du en mini eller en standard? och detta hänger ju sen kvar om du betäcker avkomman.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hanna-D
0

#8 Jag har ingen statistik (kanske någon annan kan bidra med) men det står ju klart att shetland har betydligt fler komplikationer och fellägen än många andra raser, så varför chansa och betäcka med en betydligt större hingst.

Zondell
0

# 9 Jag har hela tiden varit inne på att betäcka med en mini men tvekar lite när jag fått fram föräldrarnas storlekar 102 och 98 cm. Undrar hur mycket "mini" hon är. Så frågan är om jag överhuvudtaget kan påverka så mycket med hingstval när stoet inte har minigener?

# 10 Vad räknar du som en "betydligt större" hingst?

mille-star
0

Är det vanligt att avkomman bara blir 81cm hög när föräldrarna är 102 cm och 98cm? Nu vet jag iofs inte vad mer som finns bakom men det låter onekligten lite skumt enligt mig, det är ju trots allt 20cm skillnad!

Milla
0

#12 inte alls så konstigt egentligen då Gassos mamma är linje avlad på en linje som är lite ojämn i storlekarna.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

Fast helt ärligt så brukar aldrig fölet bli större än vad stoet klarar av att föda fram , sådan är naturen.

Vet att jag hörde en gång när jag var på kurst att fölen ofta ligger på ca 10% av moderns vikt , då är det en normal storlek på .

Vi hade en Kat A ponny på ridksolan , korsning shettis/welsh som hade blivit tjuvbetäckt med ett halvblod på 162 cm, fölet var inte större än mina egna renrasiga standard shettis föl som vi hade här hemma men nu i vuxen ålder är han en fin D-Ponny :D

ninam
0

Jag håller med #14 om att fölet aldrig brukar bli större än att stoet klarar av att föda fram det, oavsett hingstens storlek.

Men jag har en annan fundering….det här är absolut inget elakt menat och jag kan ha helt fel, det är så svårt att bedöma bilder. Men hon är väldigt liten om man jämför med föräldrarnas storlek och när man ser på bilderna på hemsidan tycker jag att frambenen ser så korta ut…är det jag som inbillar mig eller är det så??

Zondell
0

# 15 Hon är bara 81 cm hög men ser ok ut. Jag kan inte så mycket om shetlandsponnyer men tycker väl att huvudet är lite stort i förhållande till kroppen. Hon är ju inte direkt långbent Flört. Vi får se hur hon ser ut när hon motionerat bort sin mage - är väl bukig nu.

Kris_J
0

#16 Jag tycker precis som Hanna att du skall ringa avelsrådgivaren i SV. Det kan vara mycket viktigt för dig att veta lite mer specifikt om din ponnys härstamning innan du tar ställning till om du skall betäcka henne.

Veritas odium paretFörvånad

exitingsvillemo
0

#15 hade samma tanke där…

MadeleneJansson
0

Angående "godkända hingstar"….. Det finns som du kanske vet ett par kategorier på "godkännande"

RS-hingstar:

Isabeller: Dusol, Stjernens Patrick, Stjernens Mini-Baldur, Menno vd Aegtherhuus, Påninas Casanova, Thunderstorm, Vanilla Fudge, Skovlundens Light Crystal

Blåögd Gräddvit(Cremello): ingen

Internationellt godkänd:

Isabeller: Gaterly golden Fleece, Hannibal van ellernbroek, Harveys Bester II v Ellenbroek

Bläögd gräddvit: Oldcravige Rock me Amadeus, Tyros Snowstorm

Deesutom kan man avla på varenda isabellhingst som är registrerad i SSS stambok, OM man för språngrulla och rapporterar till SH. Fast jag tycker ju det är bättre att använda en hingst som är visad och "godkänd" här i Sverige!

Hingstlistan ovan är inte på något vis fullständig utan tar upp de hingstar jag fann på nätet efter en snabb sökning.

Zondell
0

Stort tack för hjälpen Madelene :-) Nu skall jag kolla vidare!

Aribigga
0

Jag vet nu inget om avel på shetland men jag vet att när min moster har betäckt sina halvblod med stora hingstar (tex, Cagliostro) så har det kommit ut stora klumpar som har haft jobbigt att stå upp och det har varit jobbigare för stoet att föda. Sen när hon har betäckt med lite mindre hingstar så har allt gått mycket smidigare och fölen varit piggare. Kanske en faktor att räkna in när man väljer hingst även till din lilla?

Lycka till med hingstval, dräktighet och fölning i vilket fall! :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

exitingsvillemo
0

Jag tror snarare att man ska kolla vad hingsten lämnar för avkommor. Vissa hingstar lämnar stort andra inte.

Mitt fullblodsto fick en stor fölunge (som dog under förlossningen pga dess storlek) trots att hingsten var liten och nätt.

Jag vet korsningar där stoet var A-ponny och hingsten maxad D-ponny och stoet hade inga problem med fölning där.

Jag säger definitivt INTE att jag rekomenderar sådana storleksskillnader, menar bara att rent naturligt så anpassar sig fostret efter moderns storlek.

Charlotte-Aveback
0

#0: Mitt råd är att du först och främst funderar igenom vilken typ av avkomma du vill få fram. T.ex. storlek (standard/mini), modell, färg, m.m. Sedan försöker du klura ut vilken hingst som i kombination med just ditt sto skulle kunna producera en sådan avkomma.

Ju mer du vet om vad hingsten och stoet (och deras blodslinjer) brukar lämna, desto större chans har du att förutse utfallet. Webstamboken är ett ypperligt hjälpmedel!

Sedan blir det inte alltid som man har tänkt sig i alla fall - men då har du i alla fall skapat de bästa förutsättningarna.

Lycka till!

helenecarlsson
0

Webstamboken här hittar du mer info om ditt sto.
Jag tycker också att man ska ha en plan över fölets framtid, ska den behållas/säljas? Finns det plats och tid för att fostra en unghingst/ungsto för om bara ett år har man en busig ettåring?

Lycka till med din ponny, jättesöt !!

Zondell
0

Tack för alla svar!

Jag har övergett tanken på att få fram en miniavkomma eftersom stoet har större gener än hennes egen storlek.

Jag har fått bra hingsttips på privata meddelanden men kommer att välja efter eget huvud.

Webstamboken har jag använt flitigt men när det är knapphändigt med bruksresultat och inget om temprament så känns den inte så jätteanvändbar.

Ang framtidsplan har jag fler unghästar och fölston. Flock, foder och hantering är viktigast. Har både lösdrift, boxar och uppbindning. Har också bra med hjälp av duktiga skötare.

Zondell
0

Tack för alla privata meddelanden och alla som engagerat sig. Jag har bestämt mig för att inte betäcka henne av skäl jag inte vill skriva ut här.

VeronicaP
0

#26 Lycka till med din häst ändå :D

Zondell
0

Tack :-)

Hon kommer fortsätta glädja oss och Viggo!