veterinären kom idag
hejsan alla!!
Idag fick ja ringa min veterinär på morgonen. Axina (halvblodet) var ju så konstig igår. Hon bara ramlade i hop när hon stod och åt sitt kraftfoder. Bakbenen bara vek sig. Konstigt men detta hände ute i måndags, Då trodde ja hon bara klantade sig. men när de hände igen och bara så där utan anledning blev ja mkt orolig. Ringde min veterinär i morse han tyckte att de inte verkade vara ngt man skulle leka med. Dock var min veterinär på kurs i Stockholm så hans kollega fick komma i stället. Axina som alltid är en pigg och glad dam hälsade vänligt på han med ett gnägg och en puss i ansiktet
tror dock inte veterinären tyckte de var lika trevligt som Axina
. Zettan gnäggade med så fint så medan Valerie gömde sig i ett hörn
. HAn tog massa prover på Axina. muskelprover och blodprover. Dom ska på analys nu och några av svaren får ja svar på i morgon. Men ja är mkt orolig. Hon ramlade ihop en gång idag me. Så ja börjar oroa mig väldigt mkt. Han hade ingen riktig diagnos att ställa idag mer än att hon rör sig mkt stelt i bakbenen. Kanske inte så konstigt. Återkommer i morgon med vad provsvaren sa. Men ja är så orolig för min lilla älskling.
Tog även ett blodprov på Valerie idag. Så nu får ja bara vänta och se om det är en bebis i den magen. Hatar att vänta. Men ja villl veta om de ska bli Vartofta eller om man ska få bli mormor 
Zettan mår prima i allafall, hon ville bara hälsa lite på veteinären
Oj vad otäckt! Hoppas det inte är något allvarligt… Hur gammal är hon?
Hoppas verkligen att allt ordnar sig och att Du får bli mormor också!

#1 Axina blir 2 år i Maj. Så hon räknas ju som 2 åring nu. Har ju fött upp henne själv och varit med sen första minuten så hon är väldigt speciell för mig. Är jätte orolig. vet ui sjutton hur ja ska kunna sova bara.
#2 mormor blir ja ändå
Zettan ska ju ha bebis med Jozo 

hoppas din häst blir bättre.
hoppas allt blir bra igen
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hoppas verkligen det blir bra med din häst! Tycker synd om dig
.Men det ordnar sig nog förhoppningsvis.

På 90-talet så hade jag ett halvblod och hon ramlade också utan anledning och hon fick diagnosen "slinger", tror att mer eller mindre alla hade det på 90-talet, det var något som hade blivit vanligt inom travhästarna tror jag, men nu har jag iallafall inte hört det.
Magnesiumbrist borde kanske kollas.

Håller tummarna att allt ordnar sig för dig och din häst och att det inte är något allvarligt

stort tack för allas stöd och tummar. Ska ringa veterinären strax för att kolla vad proverna säger. #7 Slinger är fortfarande mkt vanligt hos unghästar. Ja har också mina misstankar att det kan vara de. Men först ska vi se vad provsvaren säger. Men annars får ja röntga nack och halskotorna och kolla hur de ser ut. återkommer senare med vad provsvaren sa.

Slinger var väldigt vanligt på russidan förr. Men får hoppas det kan vara något annat som går att bota. Lycka till med din häst.

Hej allla
Dom har provsvaren kommit. Ingen borelia i allafall det var ju skönt. Hon har lite dåligt med röda blodkroppar. Så vi ska vänta lite men de kan bli aktuellt med nogrann undersökning av hjärtat.
Sen så var muskelvärdena och de andra proverna bra. Men de är fortfarande Slinger som kan vara aktuellt så de ska vi inte stryka från listan än. Men de kan också vara den där muskelsjukdomen som de pratas om mkt nu runt om bland hästmänniskorna. Orsakas främst av inplastat grovfoder. Hon äter ju hösilage i stora mängder så man vet ju aldrig även fast vi är noga så kan hon ju fått i sig ngt olämåligt ändå.
Men vi ska avvakta helgen och se mvad som händer. Hon har fått Finylbutazon nu som hon ska äta i en vecka. Så får vi se om de kan hjälpa henne ngt.
Men man blir lite misstänksam på om det kan vara hjärtat elelr muskelsjukdomen :/
Nu ska ju ut till min lilla Axina och kolla hur det ör med henne idag. De roligaste var at veterinären sa att hon skulle hållas så lugn som möjligt
. Hur man nu ska få en 2 åring att inte busa när dom andra busar
. Ja ja jag får ta ett snack med Axina sen
.
Så ja återkommer om de blir ngn förändring
kram och ännu en gång tack för erat stöd
Hej, Jag hoppas att det har ordnat sig för din pålle.
En väninna i stallet hade en travare som "tappade" bakdelen ibland. Hon magrade ur och tappade muskler på baken.Det visade sig efter undersökning på Strömsholm att hon hade förträngningar på aortan så hon blev inte riktigt syresatt i kroppen. Det är tydligen inte så vanligt så det tog tid innan veterinärerna hittade felet.
( Ville bara berätta det )
Mvh Annalena

#12 hej
tyvärr har det inte blivit bra för min tjej än. Hon ska åter till djurskjukhus nästa vecka. Hon har inte ramlat ngt mer vad jag har sett men doc¨k så går hon in i saker väldigt ofta. Hon håller sig gärna runt boxkanterna när hon ska vända. Hon vill hela tiden ha stöd om de finns. Hon vinglar till i mellanåt men har inte sett henne ramla. Det är jätte kämpigt hemma att hålla humöret uppe. Man vet ju inte om hon lider eller inte. Det är i alalfall en mkt glad häst fortfarande men hon är förändrad i sättet. Så vi får avvakta och se vad dom säger på djursjukhuset nästa vecka.
kram

Håller tummarna för er, usch inge kul när en häst som har hela livet framför sig ska bli sjuk. Hoppas de kan hitta vad som är fel så ni kan försöka hjälpa henne tillbaka. Håller alla tummar, tår, tassar och hovar vi kan för Axina och er.