Hej allihopa :o
Jag har inte varit så mkt här inne på detta forumet men jag tkr att det råder en trevlig stämning här iallafall :)
Jag tkr att shettisar är väldigt optimal ras..kanske synd att dem är så små..?
starka hovar, starka ben, stark kropp över huvud taget, Oftast friskare än andra ponnyer (även om dem lätt drabbas av fång..)
Plus att dem är så fruktansvärt lättlärda! Trevligheten tar aldrig slut om man bara behandlar shettisen på ett bra sätt!
Att shettisen ska vara en bra barn häst kan ju stämma väldigt bra på en shettis som blirit behandlad felfritt, men om den haft en felande lärare i beteende så tkr jag att shettisen i många fall kan bli avkastar/bitkung/drottning i stallet.
Att shettisen är charmören i stallet tkr jag är synligt speciellt om det finns andra hästar oxå i samma stall. Vad tkr ni?
har funderat lite över att skaffa en shettis, men då skulle det vara en överväxt sådan j väger ca40kg och är nästan 160 lång och 16år…ganska liten är jag men ändå känner jag att hästen verkligen är liten, vad tkr ni? Jag tkr att det är okej att rida någon liten tur ibland, så länge man inte stör banancen, så länge vikten ej överstiger 50kg (om dte är övervuxen shettis) VAD TKR NI?
Vad har ni för erfarenheter av att shettisen har för för och nackdelar?Gentimot andra raser..
Klart att man kan köra shettisen oxå, det kan ju passa bra!!
HAR ni flera tips på vad man kan göra med sin shettis? Förutom rida, köra, tolka, agillityträna, klicker/trickträna, ställa ut?
Vad tkr ni? Ska jag skaffa en shettis?
Hälsningar Aourora!
Kul att du tycker om shetlandsponnyer. Finns många fina och trevliga shettisar, men ofta så blir de "förstörda" av ridskolan, då de lätt får ovanor när de så gott som bara hanteras av barn. Vill du ha shetland och även vill rida är mitt råd till dig att skaffa en shettis, men även en medryttarhäst i "rätt" storlek.

En rejäl (stor) shettis som är tränad rätt bär utan problem upp 50 kg. Däremot är längden ett större problem.. men det är klart, en överväxt shettis kanske?

hallå större nana det ska va små det e det som e charmen=)