Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1327 ggr
Midlingur
0

Inkörning

Jag gillar att planera. Så jag har redan nu börjat tänka på Hilfigers inkörning Generad Har lite funderingar på hur jag ska göra. Jag har två alternativ; 1.) Köra in honom själv, med ev. tränarhjälp. Billigt men bra…? Är van kusk. 2.) Lämna iväg honom till en profftränare t.ex. Tomas Eriksson. Dyrt, men jag antar att det är värt det.

Hur brukar ni göra? Kör ni in själva? Brukar det gå bra?

[Emmelo]
0

Köra in själv, brukar gå jätte bra. har kört in både shettis, russ och nordisar..=)

kacka
0

Jag har gjort olika alternativ… Jag har både lämnat bort till en kompis som tävlat i maratonkörning och som jobbat med att köra in ponnyer, men jag har även kört in ponnyer själv.

Angel
0

Kört in en massa ponnyer, aldrig haft problem. Tror det underlättar mycket att man haft sin ponny/häst länge, lättare att läsa av dem då. Det är ju en del av det roliga tycker jag, att få forma ponnyn helt själv och från början.

FredrikN
0

Vi kör in våra hästar själva. Tar även emot hästar för inkörning. Shettisar brukar vara lätta att köra in. Så det fixar du nog själv.Cool

kacka
0

Någon som vet någon i väst som kör till eller vidareutbildar shettisar?

hjarter_dam
0

har kört in min shettis själv o vi ska snart börja tävla, körde även in en annan shettis som nu tävlar och är jätteduktig. det brukar gå bra om man vet hur man ska göra

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
jullan
0

Att vara med från början brukar alltid vara bäst!

zettan
0

#5 tror säkert Lars Åke Johansson i Svenljunga tar emot shettisar. Han har ju mest nordisar och andra ponnyer och hästar. JA tänkte skicka dit mitt halvblodsto.

HanniBunni
0

Kör in själv!!!

Annette
0

#11. Om man inte är så van är det väl bra om man kan få hjälp på något sätt.

Kris_J
0

#5 Har en bekant som tar emot shettisar(även andra hästar). Hon har mycket goda referenser. Bla Svensk Mästare i brukskörning. Skicka PM så får du tel.

Veritas odium paretFörvånad

mariajalrup
0

Någon som kan rekommendera någon som kör in ponny? I mellersta Skåne.

Lulan
0

Oj, skåne har ju en massa superduktiga kuskar! - kolla på kuskringen.nu och på "distrikten" där kan du få lite tips på kontakter m.m.

sammy
0

Jag tror det kann vara svårt att köra in när men har inte mycket erfarenhet met körning (som jag) . Kanske men kann klara det med hjälp. När men vet någon….

Jag har två shettisar och vill har en tvåspan… men jag vet inte hur jag ska börja.

Däreför frågade jag igår hur men bäst kann göra…

UG
0

Jag tycker det är trevligt att komma igång med inkörningen till vintern! Då är ponnyn 2½ år ca. När tömmkörningen känns bra och ponnyn förstått kommandona för gas, broms, höger och vänster så börjar jag släpa bildäck och pulka. Jag selar på och fäster bildäcket i ett balsnöre i draglinorna en meter bakom ponnyn. Sedan tömkör jag i snön på åkrarna som är i träda. När det arrangemanget går bra spänner jag för pulkan på liknande sätt och lägger bildäcket i pulkan. När det går bra att tömköra på det viset sätter jag mig själv i pulkan istället för bildäcket. Jag tränar en kvart åt gången var eller varannan dag, det känns tillräkligt. Jag kör upp spår med hjälp av en erfaren och tränad ponny och kör i dessa spår med de yngre. Det gör att det inte blir lika tungt, pulkan glider lätt på packad snö. I och med att jag kör i skritt och på plana marker kan jag klara mig utan skacklar, bromsar med foten om det behövs. Tycker det är så trevligt att köra in och forma en ung ponny. Dessa positiva shetlandsponnyer! Så tacksamma att arbeta med!

Carolrita
0

Jag körde in Fille själv, fast styvpappa var med som "stöd". Det gick jättebra. Fille brydde sej nämnvärt inte, bara gick framåt.

Carolrita
0

Innan inkörningen tömkörde jag Fille väldigt mycket, dels för att han vart lite besvärlig dels för att han skulle tänka på nåt annat än att "mopsa" upp sej Skrattande Men det gick hur bra som helst.

IdaS-A
0

Kör in själv och hjälper andra lite också.