Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: premiering
Läst 1681 ggr
Mossedal
0

Rasstandard om blå ögon

Jag letade i rasstandarden på SSS´s sida om att blå ögon inte är önskvärt hos shettisen…. men jag kunde inte hitta någon sådan information.

Var finns denna information?

Hur "allvarligt fel" anses blå ögon vara? Dras någon poäng av på rastyp eller liknande, eller noteras det bara…. eller har det ingen betydelse?

Någon som vet?

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

AnnaLundin
0

Är de inte så att det numera är tillåtet, men att det noteras.

Kris_J
0

Det finns att läsa i hingst -och storeglementena, där står att det skall noteras på bedömningsprotokollet. Förr var det inte tillåtet alls.

Veritas odium paretFörvånad

Mossedal
0

Men innebär ett/två blå ögon och en sådan notering att poängraden vid utställning/premiering sjunker… eller noteras det "bara"?

Må väl,
Maria

Mossedal
0

Det står i reglementet att blå ögon är accepterat men inte önskvärt - så hur bedöms detta poängmässigt?

Må väl,
Maria

AnnaLundin
0

Eftersom de FÅR ha de blå ögonen så ska det inte påverka poängraden.

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har era svarta föl mörkblå ögon? Det har mitt, men de kanske mörknar sedan?

Trine
0

På min svarta föle som jag hade ifjol var hans ögon riktigt grå/blåa men det brukar mörkna sen.

[Teddy]
0

Det ska inte påverka poängraden, men väljer domaren mellan två individer vid rangering med samma poäng, så sätter han nog den med mörka ögon först.

PP
0

Eftersom det numera är accepterat, ska det väl inte ha någon inverkan alls på poängen. Kan kanske jämföras med långa öron eller vågig man på vuxna ponnyer som inte heller är önskvärt, men likväl återfinns på högt bedömda ponnyer. ;-)