skäckanlag ?!
Jag är jätte dålig på detta med skäck anlag, o nu har vi börjat studera en av våra hästar, hon är svart med en vit kota bak. enligt vad man säger så ska hon räknas som skäck. började kolla upp stammarna. Det finns skäck bakom, men långt bak.. hur långt bak kan det finnas för att sen slå igenom ? hennes föl från 09 har ärvt en del av hennes vita bakhov. Han har vitkotrand bak.
någon som är jätte bra på detta ?? Ska vi anse henne som skäck ?
hjälp någon ?

För att du ska få en skäck måste ena föräldern vara skäck. Annars är det bara ett "tecken"
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

jo det ska väl vara så, men nu är det lite konstigt med denna hästen, jag har gått färgkurs o allt sånt, då är det ju också så här, att en shetland kan inte ha en vit kota utan att vara skäck.
jag har hört av folk som varit i shetlandsvärlden i 20 -30 år och det finns enstaka fall där det slår igenom efter ett par generationer.

Är det inte vita strumpor du menar?

vill förtydliga en sak… jag vill inte ha skäck utan jag vill ju helst ha henne som svart, men detta är något som vi funderar på väldans mkt efter en diskution
Ena förälderna måste vara skäck och för att räknas som skäck ska en Shetlandsponny ha fyra vita ben.
Hon är inte skäck.
Jag har pratat, och har också ett mail från Dan Axel om tecken på ben och skäck. Ska se om jag hittar det.
Hade det uppe då vi har några svarta uppfödningar som har bla. vit balle och kronrand. En annan har en vit fläck i skapet. En tredje har vit krona. Dessa är svarta.
# 5
Har för mig att tecknen måste gå över hasen/knä för att det ska räknas som skäck.

#2 genetiskt sätt kan h*n inte vara skäck. Jag har en svart häst med en 2dm i diameter, stor vit fläck under magen tex
www.gullsmyrastuteri.se

Tänk så många villfarelser om skäck som envist lever kvar. 
Shetland kan, precis som alla andra hästar, ha vita tecken på benen utan att för den skull vara skäck. Men det är mycket ovanligt för rasen.
En skäck behöver inte ha fyra vita ben för att räknas som skäck (se bild). Men det är det vanligaste.
Jag har aldrig ägt någon skäck och är inte allt för insatt i färger och tecken~
Men är skäckanlagen och anlagen för att få vita tecken egentligen samma…? Eller är det två olika anlag som kan likna varandra så att säga?
Jag menar ibland ser man Welshar (oftast Cob typ eller cob) som har vitt unda upp till magen och ibland en hel del under magen (dock har det blivit striktare regler och kommer stramas åt mer i framtiden) dvs de är alltså overo tecknade.
De räknas väll då som en form av skäck?
*Frågar man inget får man inget veta (A)*
Hakuna matata!

#10 De räknas som buk skäckar oftast.
Sanne hon är inte skäck , shetlandsponnyer kan också ha tecken på benen utan att för dens skull vara skäck.. Hörde ju för ett tag sen Bo Furugren prata och då togs även detta upp om det här tjatet om att shettisar inte kan ha tecken på benen men det kan de ha utan att för den skull behöva vara skäck.
#11 Så skäckanlag och "tecken" är 2 helt olika saker egentligen <8bortsett från att de kan likna varandra)? =)
Hakuna matata!

#12 Bara för att hästen har en vit kota så är den ju inte skäck eller om den har 2 vita halvstrumpor tex
Vet faktiskt en welsh som blev kasserad pga *bukfläck* då den hade väligt höga strumpår som gic över knäna och då tydligen räknades som skäck och det är inte tillåtet med skäckar ju hos welsharna.
det är med bukfläck , kan tydligen vara svårt att urskilja om det är bukskäck eller fläck. kommer inte riktigt ihåg vad han sa när han förläste
Finns väl inget som heter skäckanlag eg ;) antingen är de en skäck eller inte ;)
Finns ju i vissa raser där det kan ligga lantern skäck , som helt plötsligt kan ploppa upp och då heter det någon särksilt som jag inte just nu heller kommer ihåg , men vet att han förklarade det väldigt bra
#13 Så en häst med väldigt höga strumpor (som går upp högt och ev sprider sig ut över en del av magen) är alltså en skäck~? Eller ja den räknas som skäck (om den är större än att räknas som bukfläck)?
Har sett helt godkända Welshar i englad som haft tydligt mkt vitt (typ 30 x 50 cm) under/på sidan av magen… Helt otroligt att det är så många som blir godkända.
Hakuna matata!
Både Botvid och Kompis Yrrol har en vit kotrand på ett av sina bakben. 

Tack för era svar, Botvid var just en av de shetland vi pratade om, sen finns även Gläntans Norton, han har 3 vita kotor o stjärn..
men då får jag väl vara lugn att jag har två svarta m vit bakfot !
det är ju jätte fint, men man blir så fundersam…
#8 Fast just Epus har fyra vita ben, på det fjärde benet är han vit i karleden/ballarna. Däremot har dottern Gabbana två svarta ben (diagonalt). Fin bild! 
# 8
Vad jag menade är att en enfärgad häst med fyra vita strumpor behöver inte vara skäck. Och som du skriver har inte alla skäcka fyra vita ben.

shetlandsrasens skäckanlag heter dorsalskäck, och är ett dominant anlag. För att vara skäck måste en förälder vara det.
russen har ett annat anlag, som heter ventralskäck och är ett recessivt anlag som kan bäras dolt i flera generationer. Där måste båda föräldrarna ha anlaget för att det ska bli en skäck.

#19 Det var så det hette *S*

så en shetlandsponny som har en skäckförälder, och själv är svart med en vit kota kan vara en genetisk skäck. Det ser man om den i sin tur lämnar en skäckig avkomma med en helfärgad häst.
Nu var väl frågan som Sanne har OM två enfärgade kan ge skäck. OM en avkomma av två enfärgade är skäck bara för att den har vitt på ett ben.
Där är svaret NEJ.

#21 men på Shetlandsponny har väl ingen enfärgad med vit krona lämnat skäck.. mig veterligen.
För att veta det genetiska måste det ju kontrolleras, Kanske fungerar det så på annan ras… oj vad jag flummar 
www.gullsmyrastuteri.se
Vet inte om det är sant, men det var en artikel om två bruna vbl travare som fick ett skäck föl. Ska tydligen hänt förut. Som sagt vet inte om det är sant, men i så fall kan ju två enfärgade ge skäck om det finns långt bak

#24 Om vi håller oss till det anlag som finns inom shetlandsrasen (se #19), så kanske det inte behöver uppstå förvirring och felaktiga spekulationer. 
25# Ja och så tycker man att man läser så noga

Lite gammal tråd men finns inte sabino inom shettisarna? Travarna var sabino (strumpskäck)
Tydliga indikationer på sabino är höga strumpor som "rinner" uppåt, bukfläckar och breda bläsar ofta med vit underläpp.
Ventralskäck (bukskäck) i enkel upplaga kan ofta gissas till då hästen ofta har bred lykta, men inte alltid :-)
#28 - nej, sabinoanlaget finns inte hos shetlandsponnyerna. Det är därför man kan vara ganska säker på att shettisar md strumpor är skäckar även om de inte fått fläckarna på dyggen.
#24 - travarfölet som var skäck är en sabino med stor utbredninga v den vita färgen, så det är inte så himla konstigt. Det är alltså inte någon ryggskäck, det skäckanlag som shettisarna har, utan ett anlag som ger just stora vita tecken. Och som jag skrev ovan så finns inte sabino hos vår ras,
För övrigt var Patrons Murkel en genetisk skäck, med endast 3 vita ben, varav bara ett var en helstrumpa om jag minns rätt, och inte minsta lilla vit fäck på kroppen. Jag gick nog igenom honom med förstoringsglas för att hitta ngt vitt på kroppen… Och han har lämnat många skäckar med enfärgade ston, bland annat det föl jag själv fick efter honom.
#29 Ok, då hänger jag med :-) Har inte fått kläm på vilka färger som finns på vilken ras ännu