Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 370 ggr
dranto
0

Avmaskning

Man ska ju avmaska unghästar i februari men jag har 2st 4åringar och en 2åring, ska jag avmaska alla 3?

VeronicaP
0

Nä bara 2 åringen

Charlotte-J
0

Om dom går ihop så bör du nog ta alla samtidigt. Jag har unghästar går med äldre och jag tar alltid allihop när jag avmaskar i februari.

Amor vincit omnia Kyss

VeronicaP
0

ska inte avmaska de äldre i jan- febrari bara unghästarna då det är spolmask man avmaskar mot..

Charlotte-J
0

#3 Okej, men det är väl ingen fara om man tar alla ändå för det har jag alltid gjort då det känts logiskt när de delar hage. Menar du att de äldre inte har spolmask? Jag är inte så bra på det här med mask Glad

Amor vincit omnia Kyss

veronicarickfelt
0

tar ni o kollar masken box eller avmaskar ni bara på måfå?

Kris_J
0

Veritas odium paretFörvånad

dranto
0

frågade samma på ett annat forum och de svarade ingen. funderar dock på att skicka in ett träckprov men undrar om nån här vet vad det kostar?

Kris_J
0

Här finns en prislista

http://www.vidilab.se/?sida=priser

Veritas odium paretFörvånad

dranto
0

Tack för alla svar! Kommer och enbart avmaska 2 åringen, dessutom är han ny här på gården.

Ellen89
0

har avmakas alla hastar/ponnyer samtidigt speciellt om de delar hage. Men daremot har vi sakert mer mask i Australien for det ar sa varmt. Har avmaskas ponnyer varje 6-8 veckor. Ibland oftare om dom flyttar hem eller ska komma i rutin med andra hastar pa samma stalle. Masken lever ocksa i graset och avforingen om dom andra hastarna har mask so kommer alla hastarna i hagen ha det, aven om dom blir avmaskade. Men vet ej sa mycket om avmasking i Sverige…Fot i munnnen

[LinneaDahlberg]
0

Man bör vara försiktig med att avmaska i onödan då parasiterna blir immuna.
Finns mycket annat man kan göra istället om man har möjlighet, tex att inte ha för många hästar på liten yta och byta hagar. Vågar inte ange tider etc för hur ofta man bör byta hagar eller hur länge hagen ska stå tom, beroende dels på parasit och dels för att jag helt enkelt inte minns! =P
Sen inser jag också att alla inte har dessa möjligheter…

Personligen kollar jag alltid träckprov (eller avmaskar) en häst som bott borta innan jag släpper ut den i hagen.
Vi har dock tur med väldigt lågt parasittryck här och har inte behövt avmaska särskilt många gånger alls.
En anna bra sak är att alternera tex hästar och får i hagarna! Då blir parasittrycket mycket mindre! =D

AusaBausa
0

Avmaskar före betessläpp o när de ska komma hem. Har inte tagit träckprov men har funderat på o göra det. Är ju onödigt om de ej har ngn mask! Tänk om de blir imuna… byter dock avmaskningsmedel efter ngt år