munkorg
Ni som har erfarenhet av munkorgar/betesreducerare, vad för sort har ni o för/nackdelar, pris o var köpte ni den?
Vad för stl har ni till standard shettis o hur bäst vänja in ponnyn på den?
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Jag har en som jag köpte för ett tag sen och den kostade 149 kr, först gillade jag den inte alls men den verkar absolut fungera. Nu har jag inget foto här på denna datorn men ska se om jag kan ordna ett under morgon dagen.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
http://www.jumpinn.se/shop/224.jpg
denna har jag, och jag har i strl ponny
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Globus gräsreducerare är mycket omtyckta då de är som en hel grimma och därmed lätta att få på och inget de kan peta åt sidan. Samma där, till Shetland behöver man ha strl. Ponny.
Amor vincit omnia 
Jag har använt globus, storlek ponny. Har inget att klaga på, det fungerar bra.
Dock blir korgen lite sliten och hålet blir större efter hand, vilket kanske inte gör något direkt. Men våran häst lyckades till slut riva upp gummit så korgen gick sönder, men då hade han haft sin munkorg nästan hela säsongen.

har en grreanguard till min och jag tycker mkt om, den hjälper verkligen! fördelar är att dem lätt kan dricka med den och inte kan ta så mkt. nackdelar r att (min iaf) är duktig på att få av den, finns en speciell grimma man kan köpa så hästen inte kan få av den men inte så bra om hästen skulle fastna. kostade runt 400 tror jag, var något år sen jag köpte den och är lika fin. vande aldig in min, satte på den och sen fick hon gå ut helt enkelt. ha en dponny så kan inte säga något om strlen. =)

Vi har en Globus till våran minishettis. Var dock tvungen att köpa cob-strl för att han skulle få ner sin mule ordentligt utan att det stramade någonstans. Då blev grimman istället för stor. Det löste vi genom att tejpa fast själva korgen på hans egna grimma med isoleringstejp. Han är nu inne på 3:e säsongen med sin munkorg och den har aldrig lossnat! Hålet har som någon annan skrev blivit större, men även det har vi löst. Man tar en sån mjuk sula som man kan sätta mellan hoven och skon. Så klipper man till den så att den passar i munkorgen och gör ett lagom stort hål i själva "sulan". Sen lägger man den i botten på munkorgen. Den är i princip outslitlig och man kan göra precis så stort eller litet hål som man vill ha.
#6 Cobstorlek till en mini? Den kan ju inte ha ett minihuvud direkt?
Ponnystorlek är alldeles lagom för min normalstora, och då har dom också normalstora huvuden.

Tiitade på Globus varianten idag åt min fångponny, var lite tveksam om ponny strl. var lagom, tyckte den såg väldigt liten ut. Han är standardstor.

Har också en Globus - funkar jättebra och är mkt nöjd. Dock slits gummit ut i botten. Min höll 2 somrar - nu har jag köpt ny detta året. Kostar ca 199:-.
#6 tack för tipset! Precis vad jag behövde 

Köpte en variant på EKO idag, från Hansbo, ponny strl var på tok för liten åt min standard valack, får byta den mot en cob tror jag. Billig var den iaf, end 149kr
Jag har köpt Globus och Börjes storlek shetland och ponny till mina bantare, de är aldeles för små skall inhandla cob och full till de behövande…De får inte ner mularna i korgarna ordentligt, de är för trånga. Den sk grimman kommer bli för stor så den får jag minska på något vis.
Veritas odium paretFörvånad

#13 Läs mitt inlägg under #6 där står hur vi löste saken 
#14 Jag såg det men jag är lite skeptiskt till tejp, skulle tro att jag syr om dem. Men vem vet. det kanske blir tejp till slut i alla fall. Väldigt smart de där med sulan
Veritas odium paretFörvånad

jag köpte en sån som #10 gillade verkligen inte den och de gjorde aldrig min shettis heller så, jag skippa den..
Så har en helt ny om någon vill ha.
Sedan hade jag en b-ponny som hade en greenguard tror jag de var, de var inte som en "korg" iaf och den gillade jag super.
Tror den finns på hööks el nåt, Ska nog skaffa en sån till mina små eller får dom gå på lindrigt bete och slippa den.

greenguard som är toppen, min är säkert 5 år och som ny;). Ibland känns det surt att behöva betala dyra pengar men det var kvalitét i den. Inköpt på Aubiose i Borlänge.
Jag har globus hinkmodell på welshen. Shettisen slaktade formligen globusmodell efter globusmodell och har nu en greenguard, dock köpte hans sadistiska matte en i storlek FULL, så han inte kan smita ur den.
Ang storlekar så Globus hinkmodell ska sitta RYMLIGT. Dvs upp en storlek jmf med normalt. Welshen har alltså full (cob eg), och shettisen har cob (ponny eg).
Finns både filmer och bilder om ngn är intresserad, hojta.
Har fått modifiera båda modellerna lite ur rymningsaspekt.

Vad ska man ha för storlek på greenguarden?