erfarenheter önskas
Hej
Då de är första året för mig med egen hingst skulle jag behöva ert råd.
Har min 3 års hingst som gör sin första betäckningsäsong. Han har betäckt ett av mina ston men igår släppte jag in ett sto med föl. Hon kom in i brunst igår. Men hon är totalt livrädd för hingsten. Hingsten är lugn och sansad och är inte alls på. Utan han kollar läget går fram. Men då springer stoet iväg. hon springer och springer och försöker jag hålla i henne så får hon panik. Är de för att hon försvarar sin dotter? Eller är de så att hon inte är redo att betäckas? Hingsten är duktig och springer inte och jagar henne alls. Han går med dom några timmar om dagen då jag vill ha stenkoll på vad som händer. Fick tipset att binda upp stoet men de känner jag inte är särskilt snällt eller vad tycker ni jag ska göra? Antingen ska jag bara låta dom gå och se vad som händer. Handbetäcka känns inte som ett allternativ då stoet blir helt panikslagen.
Min gissning skulle vara att stoet inte är riktigt redo ännu, även fast hon brunstar så betyder det ju inte det att hon är öppen. Att binda fast henne skulle jag inte göra. Hon står still när det är rätt dag. Det är min erfarenhet i alla fall.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Tack Linan då låter jag dom helt enkelt gå och se vad som händer =). en dag kanske hon fattar tycke för honom =)