Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 10-färger
Läst 1272 ggr
Minsanne
0

Det här med färger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker det är så svårt att se om fölet är svart eller gulsvart. Vi har en hel del föl e Menno vh Aeghterhuus som ju är isabell och dom flesta mammorna är svarta.

En del av dom är väldigt ljusa i ögonen och ljusa i öronen. Jag tycker dom är gulsvarta. Men finns det något annat man kan se det på?

Denna fölunge på bilden skulle jag vilja ha till gulsvart, vad tror ni?

Minsanne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna tycker jag också hör hemma som gulsvart, eller?

MadeleneJansson
0

Hade jag chippat dom hade jag sagt gulsvart! Utan tvekan…… Därmed inte sagt att jag inte kan ha fel….;)

AnnaLundin
0

Jag frågade en gång Tim på Silverkedjan (islänningar) om det där med gulsvarta och hennes erfarenhet var att det oftast inte går att avgöra om de är gulsvarta eller svarta enbart utifrån vad ögat ser. Även en svart kan vara gul i öronen.

Jag ID-kontrollerade en fölunge för ett antal år sedan, han var beige med svart mamma och fuxpappa. Jag velade länge men bestämde mig för att han var svart, vilket visade sig stämma sen,

Men åter till dina föl, jag hade skrivit svart på dem tills jag hade kollat deras färg via DNA.

VeronicaP
0

Fast sådan färg hade ju min bleksvarta och de har nästan lite åt det hållet i öronen nu med ..

Kan även tycka att en del svarta ser sådana ut (även de som inte har möjlighet att ha annan färg än svart )

Linnah
0

Jag såg ett vuxet gulsvart halvblod en gång, och den var liksom chokladsvart, den var verkligen GUL runt ögonen. Den hade en helt annan nyans än en riktigt svart. Samma sak med gulsvarta shetlandsstoet Dilba som jag visade några gånger när hon var unghäst och hon var också tydligt inte svart. På föl är det ju svårare, men det brukar finnas en känsla av att de inte är riktigt svarta i alla fall.

ThiffannyJ
1

För att slippa gissa skulle jag skicka i väg tagel till USA och kolla DNA.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

icansson
0

jag hade ett föl som hade gula tussar i öronen o ser precis ut som din hon är idag tydligt svart tkr jag.

StuteriSolo
0

En del gulsvarta ser ut som en gulbrun med solfilm på, då är det inga problem att se att det verkligen är en häst med gulanlag, annars är det dna-test eller när avkomman får föl med en häst utan gulanlag och det blir t.ex en gulbrun, då är man säker.

Ellinor Johansson
0

För två år sedan fick vi två hingstföl, den ena hingsten uppvissa alla tecken på att vara gul svart. När vi testade dem är vet den andra hingst ungen som hade gulnanlaget.

Jag tycker det är av största vikt att uppfödaren testar fölen som man tror är gulsvarta. Dels för att det ska ordning på färgerna i webbstamboken, samt om man vill  avla på gulanlaget och ska köpa ett föl med det anlaget vill man ju till 100% veta att så är fallet.

exitingsvillemo
0

#9 håller helt med