Inkörning
Har lite frågor angående inkörning.
Hur länge brukar ni ha med er en medhjälpare som håller i linan?
Ungeär när brukar ni koppla bort linan?
Hur länge efter linan e bortkopplad brukar ni ha med er en medhjälpare?
Det finns inga tidsbegrepp vid inkörning, man måste kunna läsa hästen för att se när det är dags att gå till nästa steg.
Dessutom måste man hela tiden backa tillbaka, jag tömkör mellan körturerna, för att de ska känna sig trygga mellan varven med saker de redan kan.
Medhjälpare behövs i stort sett ALLTID!
#1 Kör du aldrig ensam???
Jag är tyvärr oftast helt själv. De första gångerna vi sätter dem i vagn brukar jag försöka matcha med att mamma kan hjälpa till.
Sätter aldrig på vagnen förrän tömkörningen (dvs start, stopp, höger och vänster) sitter till 100%.
Jag är precis som Hanna också oftast själv när jag kör. Jag håller på att köra in 2 stycken just nu, båda var helt gröna vid start. Den ena tömkördes så att höger, vänster, halt och start satt innan jag kopplade på ett däck som han fick dra. Vi drog däck 2-3 gånger innan jag spände för vagnen. Nu har han dragit vagn 4 gånger och det har fungerat jättebra. Första gången gick en medhjälpare bredvid men sista gångerna har jag spänt för själv och kört ca 5 min innan vi selat av igen.
Mellan körningarna så tömkörs han för att hela tiden upprepa det han lärt sig. Jag spänner inte för om han skulle "strula" en dag. Denna ponny har varit otroligt lättsam att jobba med och lär sig i rekordfart. Det är jag som behöver dra ner på tempot på inlärningen, inte hästen.
Jag utökar aldrig kraven innan det vi redan tränat på sitter. Fungerar det inte till 100% att dra däck, dvs att hästen står still vid anspänning och drar utan att känna obehag så fungerar det inte med vagnen heller. Ett däck med snabbspännen är lättare att ta bort än en vagn med alla dess remmar.

Gör precis som #3
Tur att man har morserna till hjälp.
#5 Under viss protest och suckar här dock… 
Jag har endast tömkört honom innan, sedan har en tjej kört in honom åt mig.
Efter de så har jag kört honom och då alltid haft med mig en medhjälpare som har en lina. Funderar nu på om vi skall ta av linan då det går så bra plus att han går och böjer sig åt den sidan som linan ligger på.
Allt har hittills gått super, han är jätte lyhörd och lyssnar jätte bra på mina kommandon. Dock så väntar jag på ett bakslag för det känns som att allt har gått lite väl bra. Men det kanske inte behöver komma ett bakslag, kanske är så att han är bäst bara. 
Jag kör nästan alltid själv, därför säger jag: Medhjälpare behövs alltid!!