Går det att ta föl på ..?
Ojjsan
Bilden var lite suddig. Men men ;D
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Har hon fång så ska hon inte avlas på! Dels för att det är väldigt smärtsamt för hästen att bära ett föl med taskiga hovar och dels för att det kan vara ärftligt. Fånghästar finns det så många ändå, så varför producera fler?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag har ingen aning huruvida det är ärftligt eller inte, men håller med Ahnna att det kan bli otroligt smärtsamt för stoet med all extra tyngd på redan ömmande hovar.

Fång i sej är inte ärftligt, däremot kan möjligen "känsligheten" för att utveckla fång vara det.
Vad jag har förstått på flera shetlandsuppfödare, mår ston som haft fång och har benägenhet att få det igen bättre när de går dräktiga och har föl vid sidan. Enligt dessa uppfödare för att foster/föl tar mycket av stoet som inte blir lika tung som om hon inte betäcks. Jag vet inte om det är så, men det är iaf deras erfarenhet.
Däremot måste man nog ställa sej frågan hur etiskt riktigt det är med tanke på att risken för fång hos en sådan häst förstås ändå finns (och är högre än hos en häst som inte tidigare haft fång) och att drabbas av fång som högdräktig när de är som tyngst, måste vara riktigt plågsamt. Är det värt den risken?
# 4 Mycket klokt inlägg.

#4 Det var det jag menade, att överkänsligheten kan vara ärftlig, det vet man ju inte säkert ännu.
Oavsett om stoet skulle må bättre när fölet är fött, så anser i alla fall jag att det borde klassas som djurplågeri att utsätta ett sto som har fång för dräktighet. Så tung som kroppen blir och så jobbigt som det är för fullt friska ston tycker jag ger svaret på hur jobbigt det blir för fångston. Det är INTE schysst!
www.stuteriprecious.se
Jag tänker inte diskutera huruvida det är bra eller inte för hästen, men vi har haft både Welsh Mountains och Arab ston som haft fång (dock har vi satt in medel väldigt snabbt, både fenylbutazon och spola med kallvatten och ingen av dem har då fått en hovrotation) och de har båda kunnat fått flera föl utan problem och har varit aktiva ridhästar.
Förr i tiden var beten inte lika kraftiga och då var det endast ponnyer som fick fång OM det hände, idag har vi haft hästar i alla storlekar som fått fång trotts att de kunnat gå på obegränsat bete tidigare~ Det blir helt enkelt för mycket för många hästar/ponnyer idag om man inte sköter dem rätt med foder. Av avkommorna har ingen fått fång.
Hakuna matata!

Jag ahr ett 18 årigt shettisssto som haft fång, henne har vi betäckt iår med veterinärens godkännade. Sen att betäcka ett 15 år gammalt sto som inte tidigare fått föl kanske jag inte skulle våga.
Okej.
Jag vill bara säga att hennes hovslagare säger att det inte syns på henne att hon har fång. Jag ville bara säga det för att det kanske kan vara bra att veeta.. Men tack för att ni har hjälpt mig. Ska bara se om jag kan säga detta till ägaren någongång.
Medarbetare på Djurfoto

#9 Vad säger röntgenplåtarna då? Jag har varit med om hästar som haft upp till 90 graders hovbensrotation som det inte har synts på utanpå. Den som hade värst var inte ens synligt halt trots att hovbenet låg 1-2 mm från att gå igenom sulan.
www.stuteriprecious.se
#10 Jag var ingen aning faktiskt.
Medarbetare på Djurfoto

Om man inte har fång på sitt 15åriga sto och vill betäcka henne för första gången. Är det för sent?

#12 Beror mkt på stoet. Personligen hade jag nog rådfrågat veterinären först. Ett äldre sto som inte fölat tidigare kan vara svårare att få dräktig
Jag lät mitt sto betäckas och hon hade året innan haft fång.Hon gick på bete både vid betäcknings tillfället samt efter fölning,visade inga tecken alls på fång och har inte gjort efter heller.Så att hon skulle må dåligt pga tidigare fång tror jag inte på. Sedan om ärftligheten vet i sjutton om jag tror på. Fång utlöses ju av en tarmfloras rubbning eller belastning dvs belastnings fång.Det forskas ju mycket kring det fortfarande och jag har inte läst någonstans att avkommor skulle vara mer mottagliga om föräldrar djuret haft fång.. Länka gärna om ni läst det någonstans på internet.
Om det är för sent att betäcka en 15 åring vet jag inte heller.Prova.
#12 Det tror jag inte. Har hon bra brunster? Skulle eventuellt be en veterinär undersöka stoet om jag var osäker men är hon frisk i övrigt skulle jag tro att hon blir dräktig. Shettisar är ju fortfarande unga vid 15 år 
Håller med #2!!!
En hingst som visar tecken på fång GODKÄNS ju inte på premiering, så varför avla på fång ston???
#16 fast en häst som visas på prem med fångkänning, kan ju inte heller visa upp sitt rätta jag och kan således aldrig få en rättvis bedömning.
Eller menar du att hingstar som tidigare haft fång inte får bli godkända?
# 16 Självklart blir han inter godkänd om han har fång vid hingstpremieringen, då är den ju rimligtvis halt! och därmed icke bedömningsbar.