Körutrustnings hjälp
Ska köpa körutrustning till shettisen min (ska sela om från travutrustning) Ska bara ha till hemma körning så det behöver inte vara flådiga saker utan praktiska och helt okej.Hur är selarna i strl har en rätt kraftig kille på 106 cm. Söker ett komplett med baksele och draglinor. Vart ska man köpa ifrån? Och om man hittar begagnat vilken strl/längd ska jag ca ha på bröstan och så.
Har även letar lite efter en rockard, någon som använt/använder Cavalettie rockarden? Hur ser den egentligen ut när den sitter till häst? Tycker skalmarna ser "konstiga" ut. Men i övrigt en hyffsad vagn, har kört med föregångaren till denna vagn och min shettis gillade den. Men Cavalettien ser mer stabil och tåligare ut.
Kankse rent av någon här har nåt av det att sälja? =)
Tack på för hand
Jag har precis köpt från Börjes i Tingsryd, en Ideal Harness maratonsele som är komplett med huvudlag och allt. Jag köpte maratonselen eftersom jag ville ha en rejäl sele till nordsvensken, mitt mål är också endast hobbykörning hemma men vill ha grejer som håller. Man får nog ändå kalla det för en budgetsele i jämförelse med andra selar som "proffsen" använder men det är bra kvalitet på dem i a f.
Storleksmässigt kan jag inte vara till hjälp för jag är också en "sån där" som tidigare kört trav och använt travsele till hobbykörning också:)
Det bästa borde väl vara om du mäter hästen. Bröstans mått armbåge till armbåge (ungefär), magmått, ryggmått etc och sedan stämmer av med de som säljer selar. Jag köpte min sele från Driveout. Eftersom jag i det läget inte ens visste om jag skulle ha en häst som skulle gå att kra köpte jag en billigare sele, men den kommer att bytas ut så fort vi börjar få lite mer rutin ihop, jag och hästen. Ideals sele från Börjes eller Zilcos sele med empathy nånting hos Drive out står hyfsat högt upp på önskelistan då.
Vad gäller rockarden så sök på forumet, det står en massa om den.

Jag har nyligen köpt sele på www.washap.se . De har selar i olika prisklasser, kanonsnabb leverans och mycket bra service.
Jag har en Idealsele till min shettis och är väldigt nöjd över den! Min ponny är 103cm hög och har stl shetland på selen. Den är väldigt ställbar så den har legat bra på allt från 90 cm hög till 115 cm ponny.
Gällande vagnen så är det en ganska klen vagn så beroende på vad du tänkt göra med vagnen så kanske den duger eller så behöver du en mer stabil. Den är inte godkänd för tävling så istället för att lägga pengar på denna vagn hade jag hellre köpt en begagnad roslagsvagn isåfall där du får kvallite på köpet!

Tack för svaren =) Men blir ju helt nybörjare när man selar om ;)
Kikade på det här selet: http://www.washap.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=207&category_id=19&option=com_virtuemart&Itemid=57&vmcchk=1&Itemid=57
Är det någon som använt ett sånt, tyckte det såg rätt okej ut ändå för en billig penning att börja med? Gillar inte börjes selar då jag fick med ett sånt till en häst för många år sedan och tyckte inte alls det hade någon passform.
Har läst mera om den vagnen och insett att den kommer aldrig hålla för min typ av körning så letar ett mera stabilt bygge så att man kan köra och inte bara "fin åka på en ridbana" Dock verkar man få lägga många tusen för att få fram en bra vagn…?
#5 Selen vi pratar om från börjes är en idealsele och är en dyrare märkessele. Den har inget med börjes "skit" selar att göra utan de saluför den bara så som hööks till exempel har eskadronskydd.
Fördelen med att köpa idealselen från börjes är att man får den till väldigt bra pris!
Jag har en Ideal sele som är köpt på Börjes så de har riktiga selar också.

#6 7 Som sagt det var många år sedan jag hade selet så sortimentet har säkert ändrats och förbättrast =) Vet heller inte vilken av deras selar det var bara att det inte var bra. För mej ser selarna typ likadan ut på bild… Det är ju därför man vill ha hjälp =)
#5 Förstår inte varför bom fäst bukgjorden i bröstan, den ska vara fri att följa vagnens rörelser. Känns för mig som ett försök att skapa en sele med fast brösta och marknadsföra den som en sele med lös brösta.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Jag köpte min sele från http://www.driveout.se/ en economic, jag är väldigt nöjd med den men funderar på att kanske uppgradera mig lite, har haft den i snart två år och det syns på den att den är använd. Jag kommer dock att köpa från samma ställe, de var snabba med leveransen och väldigt trevliga att ha och göra med.
lurvponnyn.vimeddjur.se

#9 Det ser ut att vara en parsele på bilden då den verkar sakna skakelöglor samt är försedd med stångkoppelring. Bröstan på en enbetssele bör inte vara fullt så lång heller för att inte riskera att ligga på/fastna på däckeln.

Ideal Harness selarna är mycket bra tycker jag., Har en enbetssele därifrån och är mycket nöjd med den. Kommer nog inte ¨byta till något annat i första taget.
Men visst. Dom är inte gratis. Min kostade 6000.
Det finns billigare selar som är vettiga för hobbykörning. Men helt klart är det så att man får vad man betalar för. Lädret, passformen och hållbarheten försämras ju lägre ner i prisklasserna man går.
Vad gäller vagn är väl inte Cavalettin att rekommendera vad jag har förstått. Klen och inte så stabil. Spårbredden är inte mkt att hänga i julgranen heller.
Ett tips är att kolla begagnat. Hästnet och blocket t.ex. Där kan man hitta en hel del till bra pris i både sämre och bättre skick.
Man får hålla ögonen öppna helt enkelt.
Jag har just nu en Lesseborockard. Billiga att köpa nya. Typ 3500 kr. Ändå håller dom väldigt bra och det är kraftiga vagnar som har delar som inte går av eller går att kröka.
Nackdelen är att det tar VÄLDIGT lång tid för tillverkaren att göra en vagn. Om han nu inte slutat tillverka vill säga..
Lycka till!
OBS! Selen på bilden är inte Idealen. Det är min förra som var en budgetvariant. Fungerade bra men höll sig inte så fin alltför länge..

#9 och # 11. Bilden är kanske otydlig . Bröstselen Berta har lös brösta, och skakelöglor. På enbetsselen är det ingen ring fram på bröstan.
Här är min Ideal Harness sele och en Tidaholmsrockard.
Det är en del justeringar kvar så den sitter bättre. Den är lite stor men hoppas gossen växer lite till. Det är andra gången han är förspänd 

Är så tacksam för all hjälp =)
Det är nog vagnen jag kommer att ha svårast för då jag även vill köra riktigt skogskörning och tycker nog att de flesta vagnarna ser för klena och osköna ut för att göra det i.
Dock gillade jag "Lasseborockarden" men tycker alltid hjulena ser så klena ut men dom håller säkert. Kör nu med saabaxel på vagnen så kan ta mej fram var som helst känns det som, dock är dom så klumpiga att hanskas med.
Så svårt, hittade en beg. på blocket igår men givetvis såld, allt går fort =)
Körning är ju krångligare än travet med all utrustning :P

# 16, Jag tror att bröstan måste vara mera fixerad åt sidorna då man har stångkopplet, som det kan bli drag i åt sidorna. Annars hade nog bröstan kunnat snurra runt, eller i alla fall lägga sig snett. Man har ju även bakselen fäst i bröstan, då det inte finns några skaklar att fästa i.
#16 Även om bröstan sitter fast på den typ av parsele så är det långt ifrån hur en skitsele är konstruerad. På parselen på bilden finns en bred gjord under magen som man spänner och sedan sitter bröstan löst. På många skitselemodeller spänner du en smal gjord runt magen där också bröstan sitter fast.